Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi!

Ik heb buiten komkommers gezaaid en er komen volop vruchten aan. Echter zijn veel van deze bitter en niet te eten, weet iemand hoe dit kan? Het is zo zonde van de lekkere komkommers...

Groetjes

Geplaatst:

1. Kan aan ras liggen.

2. Sinds decennia worden nieuwe rassen geselecteerd ie niet bitter-vrij. Maar ook rassen die verkocht worden als genetisch niet-bitter kunnen bitter worden door beschadiging van stengels (bijvoorbeeld afbreken of je gaat er op staan per ongeluk of oogst wat te hardhandig).

3. Zelf merk ik dit jaar bij 3 rassen snack-komkommers in de folie-kas, dat 2 ervan snel bitter worden aan het steeltje na plukken. Ze zouden zonder bitterheid zijn...2 zijn overigens F-1 hybriden. Door ze voorzichtig met een zo groot mogelijke steel te knippen in plaats van los te draaien of trekken, valt de bitterheid mee. De bitterheid ontstaat  dan vanaf het steeltje en het gebied wordt tijdens bewaren wat groter. Maar een groot deel van deze komkommers blijft wel goed smaken. Ik proef nu elke komkommer voor ik ze opdien en als de bitterheid vanaf het steeltje er is, snij ik steeds een stuk weg tot ze weer zacht smaken. Na enkel dagen is dat meestal een stukje van 2 a 3 centimeter. Een 3e soort snack-komkommer die geen gladde schil heeft, maar meer het licht gestekelde uiterlijk van een augurk heeft geen last van bitterheid. Ik moet nog eens uitpuzzelen welk ras welke is, want die wil ik dus nog wel eens zetten.

• Like 1
  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Heb je er mannelijke bloemen op staan, sommige oude rassen hebben dit nodig maar de meeste niet, eenmaal bevrucht kan dit de smaak beïnvloeden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

@Moesm  meestal staan er dan veel op, je kan ook proberen om de bloem dicht te houden bij een paar en kijken of ze uitgroeien en of er smaakverschil is. Je gaat dat merken, de vruchten gaan dan normaal slanker zijn als de andere.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:

als ze oogstbaar zijn, zou ik ze toch niet meer te lang laten hangen.  Beter wat vroeger oogsten bij komkommers dan te laat. Het is natuurlijk een dilemma  als je ze maandag wil uitdelen.  Persoonlijk zou ik ze vroeger oogsten en ergens koel laten liggen (niet te koel). Maar dat is mijn eigen mening en kan verkeerd zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...