fre3ke Posted July 30, 2020 Share Posted July 30, 2020 (edited) Ik heb een vraag over verbetering of verwijdering van een problematische bodemlaag. Dit jaar ben ik erachter gekomen dat een deel van de tuin slechts een dunne teellaag heeft en daaronder ophoogzand. Fijn geel zand, dat bij druk en vochtigheid keihard wordt en blijft. Ik wil de moestuin verplaatsen en moet nu een oplossing voor deze laag bedenken. Kan ik hier tuingrond van maken door het met veel compost te mengen? Of moet ik het zo veel mogelijk verwijderen en vervangen door gewoon zand (de teellaag is grijs zand) Als ik twee steken diep spit, heb ik de harde 'bank' gebroken. Als ik die brokken tot kleine stukken sla, heb ik genoeg drainage ertussen (met compost). Maar kan het zijn dat de laag eronder dan opnieuw zo'n harde laag gaat vormen omdat het vocht dan tot die diepte gaat? Ook heb ik inmiddels een kuub van het spul uitgegraven en in een big bag gegooid. Ik kan het laten afvoeren en gewoon tuinzand laten leveren. Maar als het met compost goed kan functioneren, is dat natuurlijk zonde. Veel dank voor jullie advies. Ik hoop dit najaar nog iets te kunnen inzaaien op dit stuk. Edited July 30, 2020 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 4 uren geleden, fre3ke zei: ls ik twee steken diep spit, heb ik de harde 'bank' gebroken. Als ik die brokken tot kleine stukken sla, heb ik genoeg drainage ertussen (met compost). Maar kan het zijn dat de laag eronder dan opnieuw zo'n harde laag gaat vormen omdat het vocht dan tot die diepte gaat? 2 steken diep spitten en brokken moeten stuk slaan ? Ik zou zeker maken dat die laag (die je moet stuk slaan) niet gemengd word met teeltlaag . Ooit eens gehoord van landbouwer dat hij om zeefgrond ging (van zeven steengruis bij breken) rijden om op doorgangen van weides over beken ging rijden . Omdat er sporen waren gereden en met deze zeefgrond kwam het dan minder voor . Als ze zo iets bij u gebruikt hebben als opvulgrond en je gaat het met de teeltlaag mengen. Misschien proberen achterhalen waarom en hoeveel er opgehoogd is ? Hebben ze alles een 20 cm opgehoogd zou je eventueel deze in een stuk van de tuin kunnen verwijderen . Hier een km van hebben ze stuk van een vijver opgevuld tot bouwgrond (hier met grond van graven fundering van industriebouw ) maar als het zo bij u is ,is het onmogelijk deze volledig te verwijderen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 31, 2020 Author Share Posted July 31, 2020 (edited) Ik heb een foto geplaatst van een plantgat dat ik eerder heb gemaakt. Dat is een meter diep. Het gele zand gaat waarschijnlijk een paar meter diep, ik zie dat bij bebouwing hier vlakbij. Volledig uitgraven is financieel geen optie. Voor de moestuin heb ik een teellaag van 80 cm nodig, schat ik. Edited July 31, 2020 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 Laat de grond onderzoeken bij een bevoegde instantie. Is er niets vervuild, kun je een camion compost laten komen. Leg karton en daarop een laag van 10 - 20 cm. Na verloop van tijd zal zich dit mengen met de tuingrond maar je kunt wel de gehele tijd al groenten kweken in de compost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 31, 2020 Author Share Posted July 31, 2020 (edited) @simonvb, je hebt gelijk. Ik zal inderdaad de grond eerst laten onderzoeken. Ik heb vanmorgen veel bakstenen en ander afval eruit gevist (ook een kies!) en ik geloof dat ik een petroleumgeur ruik. Edited July 31, 2020 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 Even los van eventuele vervuiling. Zeer arme grond is te verbeteren door zeer veel materiaal toe te voegen. Als je mijn blog bekijkt kan je zien dat ik dat doe in mijn moestuin die deels uit arm duinzand en deels uit arme zandgrond bestaat. Elk jaar gaat er een aantal kuub organisch materiaal in. Hierdoor ontstaat een goede teelt laag na een aantal jaar grondbewerking (spitten). Wat echter lastiger is bij mij is een verstoring van de oorspronkelijke grondlagen. De capillaire werking is daardoor verbroken en de grond droogt snel uit, na ruim een week zonder regen merk je het verschil in de twee soorten grond. Bij jou kan dit ook zijn eventueel aangevuld met een zeer harde laag op het oorspronkelijke maaiveld ontstaan door bouwwerkzaamheden. Het is goed om onderzoek te doen ( bijv. een flinke sleuf graven) om zo achteraf teleurstelling te voorkomen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 31, 2020 Author Share Posted July 31, 2020 Hoi @Patrijs, dank voor deze opmerking. De armoede van de grond is voor mij niet de onzekerheid, maar de doorlatendheid. Dit stuk was eerst een kiezelweg. Daaronder is een keiharde laag van ongeveer 30 cm ontstaan. Bij het grasveld is de harde laag maar 7 cm, maar evengoed keihard. Daaronder gortdroog. Het spul verkleeft bij vocht/druk en wordt dan ondoordringbaar. Maar bij de moestuin ondergrond misschien niet zo erg, zolang de bovenste 80 cm flink verbeterd zijn. Ik heb al een paar kuub compost laten leveren, maar laat nu eerst de grond onderzoeken. Ik zit net over de grens en ik heb voor 59 Euro een Duits onderzoek aangevraagd op het volgende: Bodenart Phosphor Kalium Magnesium pH-Wert Kalkbedarf Salzgehalt Bor Kupfer Zink Mangan Eisen Arsen Blei Cadmium Chrom Nickel Düngeempfehlung Duurt 3 weken. Goede prijs, vind ik. Op olie en benzine checken kost 130. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 31, 2020 Share Posted July 31, 2020 Je kan eventueel gewoon met een hand grondboor flink wat gaten maken om de harde laag die bij jou niet zo dik is te doorbreken. Grondonderzoek is altijd goed, grondwater gaat ook bij droog weer van onder naar boven en kan zo verontreinigingen meevoeren. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 31, 2020 Author Share Posted July 31, 2020 Nee, dat wordt niks met de grondboor ik moet echt spitten en mengen met compost. Grondwater is hier niet. Nou ja, op 30 meter diepte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts