Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@woldistel Als je er niet mee kookt, mis je het niet denk ik hoor. Maar het is heel leuk om vroeg in het seizoen al krokussen te hebben. Mind you: dit is pas de 2e x dat ze bij mij soort van de kalender volgen. September is me nog nooit gelukt. Ik had vaak in januari oogst en sinds vorig jaar in deze tijd.

Het is een rijke, warme, aardse smaak. Heel anders dan de meeste dingen. Kurkuma is ook aards en warm qua smaak, maar gronderig… echt niet te vergelijken. Lastig uitleggen kortom.
Je kunt er veel rijstgerechten mee kruiden, thee, sauzen, ow en dus die befaamde stoofpeertjes waar wij zo dol op zijn! Worden heel mooi goudgeel en warm van smaak. Misschien is een soort zoete gember nog wel het meest wat erbij in de buurt komt bedenk ik me nu.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

De zelf geteelde saffraan die je nu gaat oogsten, moet je eerst laten drogen, na een paar dagen drogen beginnen ze pas een beetje lekker te ruiken. Als de stampers goed gedroogd zijn, dan moeten ze nog één tot drie maanden rijpen en dan pas gaan gebruiken.

Ik weet niet of ik nou direct ga geloven dat er vieze en lekkere soorten saffraan zijn, mijn eerste stampers van dit seizoen roken ditmaal helemaal niet zo lekker als vorig jaar. Wel op een regenachtige dag geplukt, maar wel uit dezelfde bol die vorig jaar heerlijk geurende stampers gaf.

Saffraan krokussen bloeiend in het voorjaar? Dan zijn het gewone krokussen, waarvan sommigen dan weer zeggen dat je die ook als saffraan kunt gebruiken.

aangepast door HuubvG
tijden rijping verander
  • Like 1
Geplaatst:

Vandaag ontvangen, dankjewel @Mellie. En ja!, ik rook inderdaad verschil, zij het toch wel klein, maar duidelijk merkbaar. Iets aromatischer, zoeter, iets tabak, moeilijk te omschrijven. Zouden ze in een andere levenscyclus getogen zijn?

Mijn eigen saffraan heeft nog maar drie bloemen gegeven, de derde begon gisteren te openen en die was vandaag nog niet open. Ik hoop niet dat er iets mis is met mijn bollen, de grond is niet oké. Schimmels, rottende wortels van bijna alle planten, varenrouwmuggen en hun larven, en zo voort, maar ook een slecht moestuinseizoen. Misschien geldt dat ook wel voor de saffraan in ons land.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb vandaag vol verbazing gekeken naar de hoeveelheid saffraan… leuk!

ba0eb67f522f3b7959fbc5ddc9bc35fa.jpg

Het piept overal tussen de sla door. De saffraan op andere plekken in de tuin doen het beduidend minder goed. Of minder snel… er zit wel groen aan, maar nog geen bloemen in zicht. Maar dat komt nog wel. Ik heb er vertrouwen in.
Vast december en januari zoals gewoonlijk.

@huubvg hmm, ‘aromatischer’ zou ik niet zo snel gebruiken voor deze saffraan uit Dubai. Maar tabak vind ik wel heel erg kloppen. Ik ben benieuwd wat je ervan terug gaat proeven. Ik offer 1 stoofpeer hiervoor op. Spannend!

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb gisteren en vandaag met al die zon heel veel saffraan kunnen oogsten. Voor het eerst rook ik ook dat het een warme honinggeur heeft. Ik sta altijd in de regen of na de regen de saffraan te oogsten. Ik werd er helemaal blij van. Alle minibolletjes lijken dit jaar ook wat beter hun best te doen. Toch weer een jaartje ouder. In de volle grond aan de andere kant van de tuin heb ik pas 1 krokus gehad. De eerste en vooralsnog de laatste. Ik ben benieuwd wanneer die weer wat oogst geven.

• Like 3
Geplaatst:

Blijkbaar heb ik nog saffraankrokussen, hoera! Tijdens een klus in de tuin eerder dit jaar stonden ze in de weg, dus heb ik ze allemaal in een grote pot geplant. In een hoek gezet en vergeten. Nu zie ik sprietjes, gauw het onkruid er tussenuit gehaald. Het leeft dus nog, ik zal ze eens gaan vertroetelen met voeding, en dan heb ik misschien volgend jaar weer bloei.

PXL_20241029_115855978.jpg

• Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Jammer, @Lia56, volgende keer beter!

Op 24-10-2024 om 18:53, Mellie zei:

@huubvg hmm, ‘aromatischer’ zou ik niet zo snel gebruiken voor deze saffraan uit Dubai. Maar tabak vind ik wel heel erg kloppen. Ik ben benieuwd wat je ervan terug gaat proeven. Ik offer 1 stoofpeer hiervoor op. Spannend!

Helaas is het hier bij 3 bloemen gebleven, de 9 stampertjes zijn gedroogd inmiddels. Ik kan er net een kommetje rijst mee maken, om met de saffraan uit Dubai te vergelijken, die gaat in een tweede portie rijst. Dat wordt dus een mini testje, ik laat nog weten of ik verschil proef.

• Like 2
Geplaatst:

Oh wat leuk Huub zo'n vergelijkend Saffraan onderzoek. 

Ik word wel helemaal enthousiast van jullie saffraan verhalen. 

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

@Mellie, de test.

Saffraan uit Dubai versus saffraan uit Nederland.

Ten eerste: er is maar één soort krokus die saffraankrokus genoemd mag worden.

De Crocus 'Sativus' is de enige echte saffraankrokus en is een prachtige verschijning laat in de herfst. Ze bloeit rond einde oktober, begin november, als de knol opnieuw in de grond geplant wordt en bloeien iets eerder als de knollen al een jaar in de grond zitten.

bron: bloemoloog

Hier gaat het om teelt in Nederland.

Ik begrijp je nog steeds niet als je het over bloei in januari / februari hebt. Wellicht in een van die verre landen die dan de nazomer hebben? Omdat er toch echt maar één echte soort is, denk ik dat je daarmee in verwarring bent.

Maar nu, het onderzoek is niet echt serieus te nemen. De saffraan uit mijn tuin is nog maar kort geleden geoogst, heeft nog niet goed kunnen drogen en rijpen. De saffraan uit Dubai zag er droger uit dan de mijne, die sprietjes waren dunner, donkerder van kleur en in stukjes, het leek of er een aantal verdikte topjes ontbrak. Ik weet niet wanneer ze geteeld zijn en hoelang ze gedroogd en gerijpt zijn.

Na het wellen in heet water heb ik de Nederlandse en Dubaise stampers in een kommetje met rijst gedaan.

dub1.jpg

Rechts de saffraan uit eigen tuin, links uit Dubai

kijken

Het eerst viel op dat de Nederlandse sprietjes er direct uitzagen als voor het drogen, toen ze net geplukt waren. Fel oranje rood. De kleur werd niet direct afgegeven aan de rijst.

De Dubaise stampers bleven langer donker van kleur, maar gaven de kleur wel sneller af aan de rijst.

ruiken

De Dubaise saffraan begon direct geur af te geven aan de rijst, de Nederlandse niet zo.

De saffraan uit Dubai rook iets sterker dan de Nederlandse.

proeven

Gisteren was het bereid, maar bij het proeven bleek de rijst net niet gaar te zijn. Dus een theelepeltje geproefd van beide, maar de smaak viel van beide tegen. De Dubaise had wel iets meer smaak.

conclusie

Niet veel verschil, Dubai iets meer smaak, kleur en reuk. Nogmaals, er is maar 1 soort. In een ander werelddeel heerst een ander klimaat, zodat de tijden van bloei verschillen. Ik denk dat die zonnige landen een veel beter klimaat hebben om saffraan te telen, vandaar de betere kwaliteit.

Zojuist de beide kommetjes even opnieuw bij elkaar (de smaakproef was al gedaan) gegaard in de pan, met een beetje water en olijfolie, vervolgens alleen maar een kwak hete chilisaus erbij gedaan en met smaak opgepeuzeld. Heerlijk, de saffraan maakte het tot een feestmaal! :D

• Like 3
Geplaatst:

@huubvg Ik ben echt niet in de war met een andere krokus. Mijn saffraankrokussen hebben de neiging vooral niet te bloeien wanneer het heurt, maar veel later. De krokussen die vorig jaar enigszins op tijd bloeiden, krijgen nu pas sprietjes.

Leuke test, maar ik vind de geur van Dubai krokus echt wel heftiger hoor! Die ik zelf oogst, als ik dat potje open doe, dan ruik ik warme honing. Als ik het potje Dubai open doe, ruik ik natte sigaret. Maar goed. Ik had ook meester parfumerier moeten worden denk ik. Ik ben olfactorisch dusdanig onderlegd dat ik er vooral last van heb als in, ik ruik alles. Ook je zweetoksel en de rauwe ui die die 3 dagen geleden at… dat maakt meer kapot dan je lief is kan ik je verzekeren!

• Like 4
Geplaatst:
8 uren geleden, Mellie zei:

olfactorisch

Weer wat geleerd! Nog nooit van gehoord, misschien zegt dat wat over mij 😊. Dus even opgezocht, altijd weer leuk, nieuw woord! Het zou een 2 voor 12 - antwoord kunnen zijn.

• Like 2
Geplaatst:

Olfactorisch- automatisch vertaald hier als "nasaal kabaal". Ben wel benieuwd geworden, heb er zelf geen gebruik van (wel benieuwd), maar kan er sowieso een kennis erg blij mee maken.

Benieuwd naar deze plant, die een andere kennis (zonder kennis) al eens eerder opbrak. Benieuwd of ik er ook van kan oogsten. Via een kennis via een aparte weg- een Iraanse dame- nu aan het kijken of er wat bolletjes verscheept kunnen worden. Ben benieuwd. En dat in vijfvoud.

• Like 2
Geplaatst:

@Mellie, Google geeft mij met betrekking tot reuk en geur”.  Je zal er maar mee behept zijn... 🤢

De Dubaise saffraan leek me gewoon heel oud.

Het blijft me verbazen, van de vroege boeiers. Zouden ze uit een andere groei en bloei cyclus komen? Wel grappig eigenlijk, zo heb je 2× per jaar bloei en oogst. :D

• Like 2
Geplaatst:

Ik ben bezig met de batch.

Ik probeer het zo gelijkwaardig mogelijk te doen.
Elk pannetje een plukje saffraan, 2 steranijs en 5 venkelzaadjes met 4 schepjes suiker en water. Normaal zou ik er ook nog kardemom en witte wijn bij doen, maar wilde niet nog meer knoeien met de smaak.

Ik zie weinig verschil, alleen ruik ik het wel. Dubai saffraan ruikt echt niet lekker ruiken. Ik vind natte sigaret toch akelig in de buurt komen van hoe ik de geur vind. Ik hoop dat het niet zo veel invloed heeft op de smaak. Ik heb expres 2 peertjes opgeofferd zodat iemand anders uit het gezin -niet de dochter, zij ruikt ook alles- ook een peer kan proeven zonder te vertellen dat het een test is. Kijken wat ze er van vinden.

222f340576bd4f6ffd9e3bb0cf0820dd.jpg
3616ef25d448542f098516e8f7f7dcf2.jpg

a8c402baf7d39d4f80d39968abaf26ed.jpg

d996f440d5254cda73fa0bbd517130c4.jpg

Ik kwam net de keuken in en rook het verschil ook weer. De pan zelf ruikt inmiddels milder, dus wie weet is het resultaat eetbaar! Ooooo!!! Ik ben zoooo belachelijk nieuwsgierig naar het resultaat!

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb geproefd! En 2 kinderen waarvan de dochter er een was ook.

Mijn bevindingen: Dubai saffraan smaakt niet naar natte sigaret, pluspunt! Ruikt er ook niet meer heftig naar. Ik vermoed dat dat het effect is van de steranijs. Maar ik heb als nasmaak wel het gevoel alsof ik met iemand heb gezoend die een paar uur geleden heeft gerookt… niet heel sterk, maar toch wel mild asbakkerig. Soms heeft zwarte thee ook zo’n nasmaak die ik probeer te beschrijven.
De zoon proeft geen verschil en vond het heerlijk.

De reactie van de dochter en ik zweer op mijn kinderen dat ze van niks wisten van het verschil!
De dochter zegt: de achterste pan is hoe we het normaal eten. Het smaakt naar sappige warme peer met honing. Deze voorste (de Dubai saffraan voor de duidelijkheid) is niet vies, maar wel anders. Hij is kruidiger.

Grappig hè?!
Kind van haar moeder

Edit foto’s

Alletwee goudgele siroop kleur is heel mooi, maar op de foto’s is dat minder duidelijk te zien.

208bf9d854af80005f39d09a292e990c.jpg

885f084a2381195dfe7424b33f08ee18.jpg

• Like 5
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik was in Istanbul en ging een luxe winkel in voor saffraan en baklava.
Dubai saffraan wordt blijkbaar gestreken. Vandaar die rokerige smaak. Ik houd het toch bij mijn eigen kweek ongestreken saffraan
€30.000 per kilo

• Like 2
Geplaatst:

Met een soort strijkbout worden de draadjes verhit en gestoomd. Gestreken dus. Daardoor krijgt het zijn typisch rokerige smaak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...