Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Saffraan kweken


Addie

Aanbevolen berichten

ik ben blij dat ik niet nog meer bolletjes heb gekocht, het ging me deels om de ervaring en deels om de safraan en ik heb waarschijnlijk meer dan ik in een jaar kan opmaken nu.

 

als ik bij de appie saffraan zou kopen dan zit er in zo'n pakje een draadje of 3 toch? nou dat is wat er uit 1 bloem komt en dat keer 30 (gemiddeld 1 bloem per plant dit jaar) is meer dan genoeg saffraan voor mij voor een jaar.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal ik doen, het blad hangt nu alle kanten op en ziet er nog niet naar uit dat het snel afsterft, dus zal nog wel even duren. ikzelf ben ook erg benieuwd of ze vermeerderd zijn.

 

ik twijfel of ik ze nog water moet geven of niet...

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang blad nog groen is zou ik nog wel iets water geven maar wel aan droge kant houden, dat bovenste laagje beetje droog aanvoelt voor je weer scheut geeft.

Bij het afsterven gaat voeding terug in bol en denk wel dat daarbij ook wat water nodig is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik heb zaden besteld uit het verre Oosten en kreeg daar als bonus zakjes Saffraanzaad bij..? Nu kan ik enkel over bollen iets vinden, wat doe je in vredesnaam met de zaden?!

Kweek je die op..wanneer uitzaaien of kan je die eten? Ik ben nu al een tijdje aan het lezen en ook hier het forum doorgeworsteld maar nog niets gevonden so far!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je algemene info. van bolbloemen zaaien kunt volgen, lijkt mij eerst zaaien laten groeien tot ze bolletje krijgen en dan daarna met bolletje verder, zal best een paar seizoenen duren voor je bloei ziet, maar wel grappig.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Heb ook een paar bloembollen geplant paar weken terug. Gelezen dat de bollen slecht tegen natte voeten kunnen. Dus naast bollen in de tuin ook bollen in pot (onder een afdakje maar in de zon) en een pot met een bloembol binnen in pot voor het raamkozijn gezet. Die laatste lijkt het voorlopig het beste te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier stonden ze in een bak op 40 cm hoogte in grond met veel zand

we hadden een goede oogst aan draadjes en veel kleine bolletjes

heb ze in sept 2014 weer geplant op ruggetjes van 20 cm in de tuin en er bloeien nu toch weer een paar van die kleintjes,

hopelijk groeien ze weer tot volwassen bollen voor de oogst in okt 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 4 maanden later ...

Hoi, Bij mijn bollen is vorig jaar heel wat saffraan afgelomen. Ik kan alleen nergens vinden wat ik met de groene blaadjes moet doen, dus heb die in de herfst afgeknipt. Daarna zijn ze weer gaan groeien. Ik heb nu in mijn tuin dus sprietjes staan. Wat doe ik hiermee? Nogmaals afknippen of????

 

PS Mijn saffraanbollen gekocht van een bio-boer in Frankrijk - oogst september.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal de bollen niet uit de grond. Volgens de dame (saffraankweker) uit Frankrijk moet je dit juist nooit doen. Maar ik weet dus niet wat ik met die groene sprietblaadjes moet doen. Ik had dit eerste jaar de bollen geplant, 10 stuks en al 17 bloemen!

Die blaadjes sterven dus niet af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, wij kweken ze telkens op een nieuw plekje ivm ziekten/aaltjes/mineralen en we halen de kleine bijbolletjes eraf en kweken ze ergens anders op

zoals gezegd: de groene sprietjes zijn het blad van de plant, dus die maken eten voor de bolletjes; laten zitten dus tot ze verdorren, dat is in juli ongeveer

wij rooien de bolletjes dan, halen de kleintjes eruit en planten de grote apart van de kleintjes, ze krijgen dan wat koemestkorrels en wat kali

 

linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij beginnen ze nu al af te sterven. Ze staan in een pot en ik laat ze er gewoon in zitten. Wel zet ik de pot op zolder zodra het helemaal is afgestorven zodat ze droog en warm staan.

 

Ik heb ergens gelezen dat het per land verschilt hoe ze ze telen. In het ene land blijven ze in de grond en in het andere worden ze elk jaar verplaatst. Kan het alleen niet meer terugvinden waar ik dat gelezen had. Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je ze eruit haalt of erin laat zitten als je maar zorgt dat ze droog blijven als ze in rust zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...