Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Is helemaal niet moeilijk. Ik heb vorig jaar de bollen gepoot en ik doe er verder niks aan buiten oogsten ik heb nu al voor het tweede jaar meer oogst dan ik eet in een jaar . En het staat leuk in de voortuin want dan bloeit er ook nog wat in het najaar

Geplaatst:

345a9c43aadcaf3d630c52c5652e2324.jpg

Nou jaaaaa zeg! 1 van de 75 nieuwe saffraanbollen besloot te gaan bloeien. En laat ik nou net met de kinderen buiten spelen Anders totaal gemist. De eerste 3 draadjes zijn binnen. Nu die andere 74 nog bloeien!

Geplaatst:

Hm nog niet bij iedereen even veel succes zie ik. Maar toch jaloers op de wel-oogsters hoor. Niet dat ik nu zoveel saffraan gebruik, maar het klinkt zo luxe hè. Saffraan uit eigen tuin.

Misschien ga ik me toch ook eens aan wat bolletjes wagen!

Leuk om mee te lezen in ieder geval

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jaren geleden van een medegebruiker een zending prachtige bollen gekregen, deden het heel goed, een paar keer mooie oogst gehad. Helaas bij de verhuizing april 2018 was de grond zo bevroren dat ik ze niet mee kon nemen naar mijn nieuwe huistuin. Ik ben ze dus kwijt, heel jammer! Aanstaand seizoen ga ik er wat bestellen en dan ga ik er weer mee aan de slag. Als je een beetje weet hoe het moet en je houdt je daaraan, is het niet moeilijk.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Had via crowdfarming.com Spaanse rijst besteld. Super lekker, en helemaal in de paella-mood nu. Vooral die Valenciaanse.

Maar ja. Dan gaan toch je vingers weer jeuken om zelf saffraan proberen te kweken. Ik ga bolletjes bestellen voor komend seizoen. Twijfel nog tussen 25 of 50 en bio of niet. Maar het wordt in ieder geval bolmaat 9/10, want die zou dit jaar direct al oogst moeten geven. Vanaf 20 juli worden ze uitgeleverd. Leuk!

Ging jij nu ook weer beginnen, Huub?

(Ik las zojuist je post hierboven weer even)

Geplaatst:

heb ze nu een jaar of 5?, teelt is makkelijk, saffraan oogsten niet

had dit jaar alleen kleine bolletjes met maar een paar bloemen

ga ze nu uithalen en drogen, uitplanten in september en verwennen met kalk, smeerwortelgier en koemest voor grotere bollen linkje

Geplaatst:

@Charly, jammer genoeg heb ik in mijn nieuwe huistuin te weinig ruimte om er mee aan de slag te gaan. Ik wacht er nog even mee. In een tuin die niet bij huis ligt, vertrouw ik het niet.

Geplaatst:

He jammer, @HuubvG Maar ik snap je. Ik ga ze ook onder een raam tegen ons huis aan kweken.

Zo kan ik ze met argusogen volgen en eventuele onruststokers (ik denk toch met name aan muizen hier) tijdig ontmoedigen, hoop ik!

@acpronk Ik wil ze gaan bestellen bij die site die RobO noemde voor informatie:  https://www.sativus.com/nl/

Hoewel die verzendkosten van 6,50 me op een bestelling van een kleine 15 euro wel tegen staan... :think:

Geplaatst:

Charly..verzendkosten zijn sowieso achterlijk hoor...als je een kaart wil versturen ben je al een postzegel van 91 euro cent kwijt. ( en tja, ik reken dat dan soms nog om,,grr) 

Mijn saffraan bolletjes opgegraven, er zijn er volgens mij wel wat weg, maar heb ook veel kleine nieuwe bolletjes...kan ik die gewoon herplanten straks?  

E37D4C19-24AB-4F60-A505-09EF687EEFB4.jpeg

Geplaatst:

kleine bolletjes kun je gewoon herplanten, krijg je geen bloemetje maar ze groeien wel door

half augustus planten, vruchtwisselen op een nieuw stukje, kalk erbij, klein beetje compost en/of koemestkorrels, mulchen, bloei in sept/oktober

na een warm vootjaar laten we ze wel eens zitten, twee jaar, anders oprooien als het loof geel en droog is, hier begin mei meestal

dan warm bewaren, binnen en in augustus weer uitplanten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ook maar eens de saffraan opgegraven (2 of 3 jaar geleden een stuk of 10 - 12 bolletjes van RobO gekregen):

20200604_saffraanbollen.jpg

Het zijn er nu nogal wat meer geworden.

Die hele kleintjes links boven, gaat dat nog wat worden?

En moeten die kleintjes ook 10 cm diep geplant?

Mijn plan is om ze -half augustus- uit te planten in een speciekuip.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Jazeker, die kleintjes kun je gewoon herplanten, met een jaar of 2 bloeien die ook weer en maken weer nieuwe kleintjes.

10 cm heb ik nooit gedaan, is wel diep hoor.  Ik pootte ze zo diep als de bollen groot zijn.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag  10 (besteld) 11 (ontvangen) mooi grote bollen ontvangen (zie bericht van 21 mei)  en die gaan straks de tuin in. Even wat plaats maken. :-)

20200717_140705.jpg

Geplaatst:

Jij hebt waarschijnlijk 100 kleine bollen besteld, ik 10 grote. Je kunt het formaat kiezen, tenminste waar ik besteld heb wel. Bij Sativa.com.

Maar kleintjes worden ook groot. :-)

Geplaatst:

Vraag over het herplanten na plm 3 jr. ik heb 2 redenen ooit gehoord (bron vergeten)

1 omdat ze zich anders te diep de grond inwerken

2 omdat ze zich anders omhoog gaan werken

Welk van de twee mag het zijn? Een 3e reden zou ik erbij kunnen denken, nl vruchtwisseling, ivm uitputting van de bodem.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...