Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Schimmel: hoe los ik dit op?

Nyfal

Recommended Posts

Ik had laatst bij de intratuin een moestuinbak, potgrond en wat nieuwe kruiden gekocht. Even praktische aanpak. Nu enkele weken later lijkt alles af te sterven en is overal witte schimmel te zien. Zowel in de potgrond als in de grond die bij de kruiden zat. Op de foto zie je ook een plank van de moestuinbak. Daar zat groenen schimmel op waarvan ik dacht dat het niet veel kwaad kon...

Wat is de oorzaak? De schimmel in de potgrond? Te weinig zon? De schimmel van het hout of te veel water?

En hoe los ik het op? Helemaal op nieuw beginnen of is er nog iets te redden?

(foto toegevoegd door moderator)

Jn9s2Np.jpg

Volgens mij geen schimmel maar spint of thrips op de peperbladeren(gok ik) en bieslook? In iedergeval is er een klein insect aardig aan het prikken. Kan zijn dat je ze nu niet meer ziet vanwege de regenval van de laatste dagen.

Wat betreft de potgrond met wat wittige schimmel, ik gooi er vaak wat nieuwe aarde op, of mix het in de bovenlaag weer door zodat je er niks van ziet. Deze schimmel is volgens mij niet kwaadaardig.
Schimmel wat op de plank zit, lijkt mij niet al te gezond om in te ademen als die in bloei staat of als het opstuift.

Ik was terug gegaan naar de winkel en die meneer zei dat het blad (van de Thaise basilicum) vliegjes waren (thrips), of althans de resten ervan. Ik heb nooit geen beestjes gezien overigens. Dus daar moet ik mee aan de slag, al kan ik deze beter weggooien.

Is spuiten met zeep/spiritus de enige optie of kan ik nog wat anders doen om het te voorkomen.

Dan verder nog de schimmel. Ik zag vanochtend een paddestoel uit de aarde komen. Ik ben een beetje huiverig wat te doen: het gaat om kruiden nietwaar.

Het probleem is ook dat het een inpandig balkon is met een beetje zon, dat wel. Maar lastig te onderhouden dus.

Schimmel komt vaker in potgrond voor, dat is normaal gesproken geen probleem. Paddenstoelengroei in de potgrond (combinatie van vruchtbare boden + vochtige grond) ook niet overigens normaal gesproken. 

Kun je een foto van de paddenstoel posten? 

Zie ik op de foto dat je onder de potgrond ook worteldoek hebt liggen? Zo ja, dan kan het vocht ook niet goed weg, waardoor de kans op schimmel toeneemt. De paddenstoel is niet ideaal gefotografeerd. er komen meerdere soorten in aanmerking die het kunnen zijn. Ik denk zelf dat het een van de vele "Düngerling" soorten (sorry weet de Nederlandse groepsnaam er niet van) zou kunnen zijn. Die groeien graag in een stikstofrijke en vochtige omgeving. @paddestoelengek kan er denk ik wel meer over vertellen?

De schimmel op je plant kan ook meeldauw zijn. Dat is iets wat in deze tijd van het jaar ook veel voorkomt. 

Het zou geen worteldoek moeten zijn. Maar van dat doek waardoor de aarde op z'n plek blijft en het vocht zou moeten kunnen ontsnappen. Het is een hoge bak vandaar.

Hmm, ondertussen is de paddenstoel al weg. Ik kan hem dus niet beter fotograferen.

Ik vind het altijd behoorlijk lastig om de verschillende plagen te onderscheiden, zelfs met een pagina als deze: https://www.canna.nl/plagen-ziekten-gids