JPS Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Beste moestuin liefhebbers, Wij dachten dat wij courgette, zie hiervoor de bijgevoegde foto's, in onze moestuin hadden. Maar ik kan over deze soort / oranje-groene kleuren combinatie geen info vinden, kan iemand ons helpen met wat het nu is? Bvd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 lijkt op sierfruit (pompoen), 2/3 geel 1/3 groen, eetbaar zoals elke pompoen maar of de smaak goed is ? Courgette gaat normaal niet ranken mits een paar uitzonderingen, dus stam recht omhoog en vruchten en bladeren staan kort opeen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Sierpompoen denk ik ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Ik kom uit op sierkalebassen, wel mooi niet eetbaar! Sierkalebassen bevatten het stofje Cururbitacine. Door dit stofje zijn deze vruchten niet eetbaar. Cucurbitacine is te herkennen aan de bittere smaak en kan leiden tot maag- en darmkrampen. Het kleur verschil is niet van betekenis aangezien dat veel bij Kalebassen aan de zelfde plant voorkomt. Voorbeeld van de sierkalebassen waar ik denk dat het familie van is, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 (edited) Dus toch eetbaar, alleen niet aangenaam ik heb ooit identiek dezelfde in mijn tuin gehad, ze waren redelijk populair als siervrucht, wat jij toont zijn sierkalebassen, niks te maken met deze vruchten ( kijk naar het verschil in de smalle hals). En nee, je gaat ze normaal niet verwerken in eten, maar ze zijn niet giftig. Edited August 22, 2020 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Ik ben zeer benieuwd naar de naam van deze vruchten aangezien ik geen courgette kan vinden die hier op lijkt, wel allerlei sier kalebassen? Ben ook gewoon benieuwd wat het precies is, ik weet het niet 🤔 nergens gezegd ook dat ik het zeker weet.😌 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Ik heb soortgelijke gevallen wel gehad door kieming van kruis bestoven pompoenen of courgettezaad wat via de compost ontkiemde. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 (edited) Is geen courgette, ook geen kruisbestuiving gewoon een algemene sierpompoen en geen kalebas. Beetje zoals dit https://nl.dreamstime.com/gele-en-groene-sierpompoen-image135213459 maar er zijn oneindige variaties. Edited August 22, 2020 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts