Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gourgette/ pompoen?

JPS

Recommended Posts

Beste moestuin liefhebbers,

Wij dachten dat wij courgette, zie hiervoor de bijgevoegde  foto's, in onze moestuin hadden. 

Maar ik kan over deze soort / oranje-groene kleuren combinatie geen info vinden, kan iemand ons helpen met wat het  nu is? 

Bvd

IMG-20200822-WA0001.jpg

IMG-20200822-WA0002.jpg

IMG-20200822-WA0000.jpg

• Thanks 1

lijkt op sierfruit (pompoen),  2/3 geel  1/3 groen, eetbaar zoals elke pompoen maar of de smaak goed is ? Courgette gaat normaal niet ranken mits een paar uitzonderingen, dus stam recht omhoog en vruchten en bladeren staan kort opeen.

Ik kom uit op sierkalebassen, wel mooi niet eetbaar!

Sierkalebassen bevatten het stofje Cururbitacine. Door dit stofje zijn deze vruchten niet eetbaar.  Cucurbitacine is te herkennen aan de bittere smaak en kan leiden tot maag- en darmkrampen.

Het kleur verschil is niet van betekenis aangezien dat veel bij Kalebassen aan de zelfde plant voorkomt.

Voorbeeld van de sierkalebassen waar ik denk dat het familie van is,

A8ED85AB-6FED-4DA7-8B48-CEF23B7BB032.jpeg.57eb21d2f8993d492755b6d20a4247da.jpeg

Dus toch eetbaar, alleen niet aangenaam :)

ik heb ooit identiek dezelfde in mijn tuin gehad, ze waren redelijk populair als siervrucht, wat jij toont zijn sierkalebassen, niks te maken met deze vruchten ( kijk naar het verschil in de smalle hals). En nee, je gaat ze normaal niet verwerken in eten, maar ze zijn niet giftig.

Edited by redzebra

Ik ben zeer benieuwd naar de naam van deze vruchten aangezien ik geen courgette kan vinden die hier op lijkt, wel allerlei sier kalebassen?

Ben ook gewoon benieuwd wat het precies is, ik weet het niet 🤔 nergens gezegd ook dat ik het zeker weet.😌