Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Favoriete knoflooksoorten?


RoosDeTuinier

Aanbevolen berichten

Ik heb ook nog geen favoriete soorten. Dit wordt mijn derde jaar.
Eerste jaar 3 soorten, 2e jaar 2 erbij. Dit jaar bestel ik er iets van 10 soorten erbij, 1 of 2 bollen van elk.
Maxatawni had ik er 20 (teentjes) van gezet, maar doe het nu minder want ze (enkele teentjes) beginnen nu al een beetje te verdrogen.
Korean Red gaf bij mij de grootste bollen, dus daar ben ik (tot nu toe) het meest tevreden over. Maar omdat ze goed bewaarbaar zijn, heb ik ze nog niet gegeten.

We gebruiken schat ik 2 bollen per week, dus dan moet ik er 100 planten. Plus nog 50% voor plantgoed volgend jaar en verlies.
Eerste jaar dacht ik 160 tenen geplant, was in een klein jaar net op. Afgelopen herfst 150 geplant.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel elk jaar wel knoflook, maar dat zijn meestal gewoon supermarktbollen. Sinds een paar jaar teel ik aparte soorten.

De soort Arno is in ieder geval niks, veel tenen geven kleine solobollen en de bolgrootte is erg wisselvallig. Wel ok qua smaak. Rose de Lautrec is lekker en de olifantenknoflook heb ik nog niet geproefd, de oogst wordt weer geplant, zodat ik volgend jaar genoeg heb om te proeven en weer te poten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Arno is een soort van Noord Frankrijk, daar wordt hij heel veel geteeld en levert daar ook mooie grote bollen. Het zal zeker ook liggen aan de grondsoort. Bij mij deden ze het redelijk. Ook niet zulke grote bollen maar erg lekkere knoflook is de Quatamalan ikedia die ik van Jootje kreeg afgelopen jaar. Mooie paarse velletjes, knapperige teentjes en een probleemvrije teelt. Rose de Lautrec deed het slecht bij mij.  Die is wel lekker. 

  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Na een paar jaar aanmodderen met knoflooktenen uit de supermarkt en met gekregen tenen waarvan ik de soortnaam niet ken, met miserabele oogsten, ben ik sinds 2016 om: ik kweek alleen nog maar knoffen waarvan ik het type en de soortnaam ken. Dat begint met gekochte bollen van kwekers met kennis, maar daarna kun je met de geoogste tenen gratis doorkweken. Mijn ervaring met de soorten die ik heb gehad is:

 

Germidour: vooral lekker in gestoofd eten. Dan aromatisch. Formaat van de tenen redelijk. Bewaarbaarheid niet lang, december. Ik heb losse gepelde tenen ingevroren en dat is te doen voor gebruik in warme gerechten. De tenen worden dan wel sjompig. Met deze soort kweek ik verder.

 

Oosterdel:  Smaak okee maar niet wow. Formaat van de tenen in de eerste oogstjaren matig, maar na doorkweken met de grootste tenen enorm. Supertenen. Bewaarbaarheid redelijk. Onzeker of ik met deze soort doorga omdat andere soorten lekkerder waren.

 

Sulmona: Smaak okee maar niet wow. Erg kleine tenen. Enorm gepiel in de keuken. Gekocht bij de Tuinen van Weldadigheid waar ze al zeiden dat dit een lastig tiepje is. Hiermee ga ik niet verder.

 

Transylvanian: Robuust van smaak. Zowel rauw als gekookt. In 2019-2020 voor het eerst geplant en geoogst. Veel gebarsten bollen die geen mooi omsluitend vlies hadden. Dat kan liggen aan het warme en droge voorjaar. Tenen van goed formaat. Ik ga met deze soort verder kweken.

 

Valelado:  Vooral rauw erg lekker in knoflooksaus en pesto. Redelijk formaat van tenen. Bewaarbaarheid ook vrij goed – tot in het voorjaar. Met deze soort blijf ik zeker doorkweken.

 

Hier op de Drentse zandgronden in het noorden van Nederland zullen de afmetingen van de bollen, en hun smaakontwikkeling, misschien anders zijn dan op veengronden of kleigronden die meer zuidelijk liggen.

Ik vind het experiment leuk: je favoriete soorten zoeken. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de oogsten, en met het vinden van soorten  die echt lekker zijn.

Maar ik zoek nog een soort die goed blijft tot er nieuwe oogst komt. Ik mik op Wonha voor komend seizoen. Verbeterpunten welkom.

 

Iedereen succes gewenst met het vinden van iets lekkers van eigen bodem 🤩

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de 3 soorten die ik 2018-2019 had (Morado, red touch en maxatawni), heeft Morado het tot het nieuwe knoflook seizoen volgehouden.
Die had ik bio in de supermarkt gekocht.
2019-2020 2 soorten erbij, siberian en Korean red hot. Maar dat is dus nog vele maanden afwachten of ze wel zo lang bewaarbaar zijn.
Dat is het lastige met knoflook, je moet een jaar vooruit plannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...