Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Olie van zaden maken

Moonsparkle

Recommended Posts

• 1 month later...

Na een week of drie vier op een droge plek moeten ze wel voldoende gedroogd zijn.

En kan je ze lang bewaren. Let op voor schimmel, die is kankerverwekkend.

Het drogen moet om het giftige blauwzuur wat in verse noten zit kwijt te raken.

De olie blijft achter in de noot omdat deze niet verdampt. Ook verdwijnt het vocht wat nog in de noot zit.

Wel kan die olie in de noot na een tijd oxideren en ranzig worden en is niet meer voor consumptie geschikt .

Dit gebeurt bij gepelde noten eerder als bij gesloten noten.

ik heb een piteba persje,, paar jaar terug droge walnoten, ong 6 maanden gedoogd,  geperst, veel werk weinig olie

toen zonnebloemenzaad voor de olie gekweekt, zwart zaad, maar de vogels waren er eerder aan

gezien de prijs van 1 kg walnoot, hier een euro of 6-7 ongepeld, begin ik er niet meer aan

notenboom geplant heeft het nu 2x niet overleefd in ons veen

Edited by RobO

Bij die prijs is het de moeite waard om een paar dagen te gaan rapen.

Voorheen reden we naar Frankrijk in de herfstvakantie. 

Daar staan veel volwassen bomen met goede noten.

De Fransen oogsten vaak niet meer en wij kwamen terug met zakken vol noten.

We zetten een lijntje op met de kinderen om ze te kraken en pellen, maar daar zullen ze nu niet meer in trappen...

Nu heb ik een kist vol geraapt in Nl, ik heb er net wat gekraakt naar aanleiding van dit topic en ze zijn van prima kwaliteit.

Robo, ik heb ook een rode Piteba handpers op de kop getikt. De walnoten likeur is lekker geworden en nu dan project olie.

Leuk dat er meerdere mensen zijn, laten wij onze ervaring hier delen dat motiveert weer extra om ermee aan de slag te gaan :-).

Al klink je niet heel enthousiast ( berg werk weinig olie ;-) maarja wel van ons eigen boompje, hoe zelfvoorzienend wil je zijn toch?

Patrijs, oke dan ga ik binnenkort eens proberen.

Hou jullie op de hoogte.

Edited by Nasuada

@Patrijs ah, rapen, waar? Noord Frankrijk zit er even niet in voor ons, maar wie weet... we krijgen elk jaar wel wat zakjes maar die gaan in de salade, broodjes, roggetjes, cake

we hebben wel eens geraapt in Epe, bij de grafin op het kasteel, was leuk maar die noten waren bijna niet te pellen (ik herinner me dat Jet zei dat ze dat soort bomen in Frankrijk omhakten...) vandaar die berg werk weinig olie

@Nasuada idd leuk, eigen boompje, zelfvoorzienend is ook heel leuk maar hier is de keuze: kids en kleinkids, thuisklusonderhoud, 3 tuinen, vrijwilligerswerk, 3 dagen fotoklussen, beetje sporten, dus er vallen wel eens dingen af...we hebben maar 30 uur in een dag, lijkt het

ik ga binnenkort wel eiwitten vissen met een nieuw garnalennet, ook leuk :-)

sorry, offtopic

die piteba werkt ok, wel goed verwarmen en af en toe een drupje water bij de noten doen voor de smeu, anders loopt de koek vast; wij filterden de olie na een nachtje staan, anders wordt ie vet troebel en ik vond ook een beetje bitter, daarna door een kaasdoek dan was ie prima

Klopt, vergeten er bij te zetten....😳

Maar antwoord op eerdere berichten die hoger op staan quote ik meestal.

Ging over een plek waar veel walnotenbomen staan.

Dat zet ik liever niet openbaar, ik heb al veel mooie plekken "kapot" zien gaan nadat ze  gepubliceerd werden op het WWW.

Komen er hele groepen tegen betaling aan een "groepsleider" zogenaamd wildplukken.

• Like 1

• 3 weeks later...

Zo na week of 4 in rust hebben wij week geleden 3 avonden walnoten zitten pellen met elkaar.

Muziekje, biertje, en klappen en pellen maar.

Grote Ikea bak vol met gepelde pareltjes. Onder een Theedoek nog evn laten drogen en  tot mijn schrik paar dagen later een grote bak met walnoten schimmel BHUUUUUUUUUU🥴😵.

Alles kon zo naar de varkens, balen van de nootjes, balen van het werk en balen dat ik de pers niet eens uitgeprobeerd heb.

baaaaal baaal baaaaal

IMG20201020211348.jpg

IMG20201029113334.jpg

IMG20201029113330.jpg

Edited by Nasuada

Op 3-9-2020 om 17:26, Moonsparkle zei:

Ik vroeg me af of er andere manieren voor zijn dan het kopen van een oliepers? Deze zijn namelijk nogal groot en best prijzig, maar ik zie niet voor me hoe je dat anders zou kunnen doen? Zoals maanzaad uit papaver, als je het zo ziet denk je dat er onmogelijk olie uit kan komen:classic_blink:

Ja maar waarschijnlijk bulkier en veel duurder, Co2 extractie. Iemand een goedkopere en eenvoudiger 'distillatie' extractie proces?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.