Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paprika fermenteren ?

Amrutten

Recommended Posts

De paprika oogst is niet gigantisch, maar toch veel meer dan voldoende voor dagelijks gebruik.

Er zal dus bewaard moeten worden.

Afgezien van diepvriezen, wilde ik fermenteren eens proberen.

Er zijn natuurlijk genoeg filmpjes en recepten te vinden. Toch vraag ik hier of iemand ervaring heeft met het fermenteren van paprika’s ?
Dus wie heeft het al eens gedaan, met smakelijk resultaat natuurlijk !!

Niet met alleen paprika's maar heb vorig jaar wel de Funky Sauce gemaakt met half hete habanero's en half turkse paprika's. Werd ook erg lekker omdat de paprika's wat zoet toevoegden.

De Funky Sauce behoeft maar een paar dagen fermentatie maar dat kan natuurlijk ook langer.

En twee jaar geleden ter fermentatie een grote zuurkoolpot volgestopt met bonen. En dan in laagjes er ook nog ui en pepers én paprika tussen gelegd. Paprika die daarin zat was ook erg lekker, evenals de rest trouwens.

Dus zou het gewoon eens proberen en testen.

Zo af en toe proeven of je het zuur genoeg vind en dan het fermentatieproces stoppen.

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vanmorgen zag het waterslot er zo uit.

88372077-DCBD-4C6E-BCF2-65CCE5095758.thumb.jpeg.f12baa1e64e0021eb934107ba2495202.jpeg

Ik heb de paprikas afgespoeld en kook er nu een paprika soep-saus-basis van.

Waarschijnlijk toch niet schoon genoeg gewerkt.

Smaak was trouwens goed. Net voldoende zuur.

Edited by Amrutten

Je noemt dat een waterslot, maar het werkt niet zoals het waterslot wat ik ken: https://www.braumarkt.com/wine-and-cider/barrels-and-buckets/airlocks/waterslot-slangmodel of https://www.braumarkt.com/waterslot-cylindrisch-middel-v-10-60-liter 

Daar kan wel 'gebubbel' uit, maar geen zuurstof in. Dat kan bij zo'n zak met water (en open deksel) wel. 

Ik ga voor een volgend experiment inderdaad kijken voor een echt waterslot.

Na het koken is de paprikasoep-saus te zout naar mijn smaak. (Ik heb nu geen zout toegevoegd).

Dus de hoeveelheid bij de fermentatie was te veel.

Leermomentje voor een volgende keer.