Ga naar inhoud

Gezocht, een lekker (vegetarisch) soep recept

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een hele makkelijke en zo klaar:

nodig:

spinazie (heb die kant en klaar in de diepvries - verse even gaar koken)

kruidenkaas (zo'n rond bakje crefee -lidl of miree -aldi of boursin)

boulionblokje

water

blokje in halve liter water...aan de kook brengen....spinazie erbij.....roeren....kruidenkaas erbij...2 minuutjes roeren... klaar!

Geplaatst:
Klinkt goed! Al mis ik dan wel de spekjes

De vegetarische oplossing voor spekjes is in blokjes gesneden gerookte tofu.

Mijn vegetarische soepen bestaan uit een moes van bijvoorbeeld courgette, pompoen of tomaten. Deze worden in stukken gesneden, gekookt en door de grove roerzeef gedraaid. Daarnaast roerbak ik ui, prei, paprika, pepertje, wortel, selderie en dergelijke wat voorhanden is, in olijfolie. Zout, koriander, kerrie en andere specerijen en verse tuinkruiden erbij. Ook tofu-naturel kan hierbij geroerbakt worden. De moes en de roerbakspulletjes samen voegen en eventueel nog op smaak maken met een bouillonblokje. Het voordeel van in (olijf)olie aangefruite groentes is dat de soep minder schraal smaakt dan dat deze enkel uit waterhoudende spullen bestaat.

Geplaatst:

Bah soep zonder balletje/vlees is bijna geen soep te noemen, maar warm water met groente

yek tofu erin wordt vast glibberige blokjes

Ik zou er minstens een berg paddestoelen ingooien.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Veel mannen die ik ken vinden soep geen eten...

En al helemaal niet als er geen ballen inzitten.

Ik heb wel eens k en k soepballetjes gekocht. Waren erg lekker.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Nou maar wat is bruinbebonensoep zonder heleboel stukjes worst of

de allerlekkerste soep erwtensoep kun je denk geeneens maken zonder vlees.

Maar heb toch pompoensoep bedacht, daar zit geen vlees in en erg lekker pittig enzo.

Geplaatst:

Ik heb een vegetarische bonensoep met vegetarische rookworst gemaakt die niet van "echt" te onderscheiden is. Iemand die vegetarische recepten bedenkt, weet ook heus wel wat lekker is. Zowel mijn man als mijn vader eten met genoegen wat ik ze voorzet. Het ligt er misschien ook aan wat je gewend bent. Toen ik vroeger als kind vlees in de soep kreeg waar vetranden aan zaten, was het kokhalzen. Ik droomde dan van soep waar die vleesrommel niet in zou zitten. Volgens de toen geldende normen bestond dat niet. Wel dus en ik smul er met plezier van.

Geplaatst: (aangepast)
Bij een dikke tomaten/bonen soep of een andere soep hoeft toch echt geen dier bij? Wij eten al een jaar bijna geen vlees en ik mis het helemaal niet.

Nou ik lust graag kroketten, frikandellen, worst, spekies, gehaktballen nouja van alles, ik zou het zeker missen, maar knap als je het kan.

Om vegetarische worst moet ik lachen hoor, waarom ga je iets namaken wat je niet wilt eten

vetrandjes is net als tofu, heel erg vies

aangepast door Gast

Geplaatst:

Bijna alle gepureerde soepen vind ik lekker zonder vlees.

Bijvoorbeeld een uitje bakken, knoflook erbij uitpersen en een eetlepel kerrie erbij.

De "groente van de dag" erbij kiezen, b.v. courgette, pompoen, prei met aardappel, knolselderij met aardappel, bleekselderij met aardappel,bloemkool met aardappel (vind ik heerlijk!), wortel en zoete aardappel,wortel en kruiden, pastinaak en prei, enzovoorts

Een liter water erbij en maggi tuinkruidenbouillon of zelf alleen zout en peper toevoegen.

Eventueel peterselie, selderij en/of lavas toevoegen, koken totdat de groente gaar is, staafmixer erop.

Je kan dan pesto of een andere smaakmaker maken voor op tafel, om nog op de soep te scheppen, of croutons maken, of een bakje gekookte en fijngeprakt ei, gebakken uitjes....geroosterde pijnboompitjes...enz. of alles als het feest is.

Tofu vind ik ook niet lekker in de soep, vegetarische soep is juist zo lekker omdat je de smaak van een à twee groentes "eruit" kan laten springen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

"Gele paprika soep met cashewnoten" stond op een bordje buiten een eettentje. Vond het wel apart en ben gaan proeven Daarna was ik zo brutaal om de kok om het recept te vragen want vond ze lekker!

Een grote ui fijnsnijden en bakken met kerriepoeder

4 a 5 gele paprika's klein snijden en erbij doen en

na 2 minuten een pakje room erbij van 200 ml

Het geheel met de staafmixer mixen tot gladde massa

op smaak maken met peper en zout.

Voor het opdienen enkele cashewnoten toevoegen.

Geplaatst:

Chicco Rosso soep

Kerstomaatjes, blaadjes basilicum, stuk blauwe kaas.

Olie in een pan met dikke bodem, tomaatjes in de pan doen en een geruime tijd laten pruttelen tot er een fijne tomatenpap is ontstaan. Blaadjes basilicum beetje knippen of hakken en door de tomatenpap roeren evenals de blauwe kaas (in stukjes erdoor brokkelen). Dan de hele boel nog wat laten pruttelen tot de blauwe kaas zo goed als gesmolten is. En klaar!

P.S. Niet geschikt voor veganisten en of ovo-vegetariers. (Lacto)-Vegetariers die geen stremsel willen eten moeten de blauwe kaas van Bastiaansen nemen of Bleu de Wolvega

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Turkse linzensoep, gekregen van restaurant Ankara in Nijmegen

Ingrediënten voor 4 personen

2 kopjes linzen, 1 liter water, scheut olijfolie, 1 blikje tomatenpuree, 3 t knoflook, 2 uien (heel fijngesneden), 1 tl djinten, 1 tl gemalen chilipepertjes, 2 el gehakte verse munt, 2 bouillonblokjes, klein scheutje citroen, snufje suiker, peper en zout naar smaak

Bereidingswijze

Uien met knoflook uit de knijper zachtjes fruiten in wat olijfolie. Tomatenpuree toevoegen en zacht meebakken. Water en linzen, alsmede kruiden (behalve munt) toevoegen en de bouillonblokjes.

Na een half uurtje (als de uien heel zacht zijn) het citroensap en de munt erdoor roeren. Even doorwarmen en serveren met ....

Turks brood bijv.

Groet, Monique

Geplaatst:

Knolselderij-sinaasappelsoep

Soep: 2 el boter of 2 el olijfolie, 1 grote fijngesnipperde ui, 1 knolselderij (ca 750g), geschild en in blokjes gesneden, u kunt evt ook wat blokjes aardappel toevoegen, 1 liter groentebouillon, 1/2 thl saffraandraadjes, licht fijngewreven in een wijzel, 1 el honing, rasp en sap van 1 grote sinaasappel, zeezout en versgemalen zwarte peper, creme fraiche om erbij te serveren.

Peterseliegremolata: 1 t knoflook, 1 thl grof zeezout, handvol verse bladpeterselie, 2 el olijfolie.

BereidingswijzeVerhit boter of olie in een pan en bak de ui hierin tot hij glazig is. Voeg de blokjes knolselderij en aardappel (als u die gebruikt) toe. Bak de groenten afgedekt 10 min. op laag vuur onder af en toe omscheppen. Voeg de overige ingredienten toe. Breng alles aan de kook en laat de soep 20 min. zachtjes pruttelen tot de groenten gaar zijn. Pureer hem met een staafmixer.

Maak nu de gremolata. Doe alle ingredienten in een blender of vijzel en pureer ze tot een glad mengsel.

Schep de soep in voorverwarmde kommen. Voeg wat gremolate en creme fraiche toe.

Bron

Boek: Soepen en Salades

Groet, Monique

Geplaatst:

Mosterdsoep

Ingrediënten

2 volle el roomboter, 2 volle el bloem, 1/2 tuinkruidenbouillonblokje, opgelost in ca. 3 dl water, 1/2 el verse dragon, flink wat peper, 1 t knoflook, 3/4 dl (slank)room,

2 el zachte grove mosterd (Groningse van Marne)

BereidingswijzeRoomboter in pan op laag pitje laten smelten (niet kleuren), bloem erdoor zeven, goed roeren. Bouillon beetje bij beetje er met de garde doorheen roeren, knoflook erdoor persen en peper erdoor draaien. Goed door laten koken. Et. nog wat bouillon toevoegen. Mosterd met room en dragon mengen. Vlak voor opdienen door de soep roeren en warm laten worden.

ServeertipsLekker met staafjes gedraaid van bladerdeeg, besmeerd met rode pesto of basilicum op olie, of natuurlijk gewoon een lekkere broodsoort besmeerd met roomboter.

Het hangt een beetje van de soort mosterd af hoe pittig en vol de soep smaakt, dus altijd goed proeven!

Voor de vleeseters: heerlijk met uitgebakken bacon

Groet, Monique

Geplaatst:

Ik dacht dat de meeste soepen gewoon zonder vlees en met groentebouillon te maken zijn? Hier gaan er wel eens balletjes in de soep, heel af en toe trek ik ook zelf bouillon van kip of soepvlees, maar meestal zitten er alleen groenten in mijn soep. Basis: ui of prei, eventueel een aardappel voor de binding, wat selder, knolselder of peterselie(wortel) als smaakversterker en verder gewoon groenten naar smaak. Voor extra beet: blokjes groenten, erwtjes, witte boontjes, maiskorrels, allerlei deegwaren, rijst of gebakken broodkorstjes.

Geplaatst:

Bietensoep is ook lekker!

Dit weekend heb ik het gemaakt van witte bieten.

Hier is het recept:

1 kg. rode bieten

2 uien

3 teentjes knoflook

blaadje laurier

1 liter bouillon (groente )

zout & versgemalen peper

wat chili of cayennepeper is ook lekker erin!

eventueel een scheutje wijnazijn

zure room

bieslook

De bieten wassen, wortels laten zitten. Opzetten met koud water en in een uur zachtjes gaar koken.

De uien schoonmaken en in blokjes snijden de knoflook fijnsnijden. Samen met het laurierblad aanfruiten in een beetje olijfolie en bouillon toevoegen tot het net onder staat en even laten sudderen

De bietjes schoonmaken en in blokjes snijden. Bij het mengsel in de soeppan doen en bouillon erbij gieten tot alles ruim onder staat. 15-20 minuten laten sudderen, laurier verwijderen en de soep pureren met de staafmixer.

Lekker met boerenbrood met wat goede boter of kruidenboter erop

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst: (aangepast)

Warmoesbladsoep

Warmoesblad in stukjes scheuren, wassen en met aanhangend water in de pan doen, op laag vuur laten slinken. Staafmixer erop - ja deze moet met staafmixer, zelfs met je eigen tanden blijf je anders kauwen tot na kerstmis - en vervolgens, santen en (thaise) kruiden erbij. Roeren en net zoveel water toevoegen totdat je een aangename soepsubstantie hebt. Varieren naar hartelust door gebakken uitje toe te voegen, sambal, ansjovisjes of een uitje, al naar gelang je eigen vegetarische wetten toelaten. En klaar!

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Tomatensoep (zonder balletjes )

voor 8 personen

Ingrediënten

2 groentebouillonblokjes (of een halve liter verse, sterke bouillon)

2 rode paprika's (volgens het recept moet je ze grillen en dan pellen, maar ik gebruik ook weleens geroosterde paprika's uit pot om tijd te besparen)

1 grote zoete aardappel in blokjes

1 aardappel in blokjes

1 ui

2 tenen knoflook (geperst)

6 trostomaten

1 el komijnzaad

2 el rietsuiker (ik heb bruine suiker gebruikt en dat ging overigens ook prima)

2 blikjes tomatenpuree

800 gr gepelde tomaten in blik met sap

basilicum

125 ml crème fraîche

Bereiding

- Zet 500 ml water met de bouillonblokjes op in een soeppan.

- Rooster de paprika's in een hete oven tot ze zwartgeblakerd zijn. Laat ze afkoelen in een plastic zak (dan komt de schil goed los).

- Snijd intussen de aardappels in blokjes als je dit nog niet gedaan hebt.

- Fruit de ui, knoflook en de trostomaten in een koekenpan met olie. De trostomaten mag je van te voren snijden maar dat hoeft, ze gaan immers gauw genoeg stuk.

- Voeg hier na 5 minuten de komijn, de suiker en peper naar smaak toe en laat 5 minuten zachtjes sudderen.

- Haal de schil van de geroosterde paprika's (als je verse gebruikt), snij deze in stukken en voeg ook deze toe.

- Roer even door en voeg dan de tomatenpuree en de gepelde tomaten toe. Laat dit even sudderen en doe dan de inhoud van de koekenpan in de soeppan bij de bouillon.

- Voeg daarna de blokjes aardappels toe en laat alles 20 minuten zachtjes koken. Als de aardappels gaar zijn pureer je de soep met een staafmixer toe een romig geheel. Dien de soep op met basilicum en crème fraîche.

- Je kan de crème fraîche ook in z'n geheel door de soep doen, dan heb je meer een tomaten-crème soep resultaat. Alleen het staat wat minder chique.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Wauw

zoveel lekkere recepten...

bedankt forummers,, nu kan ik een soepreceptenboek maken

ik ga er zeker een aantal van maken,

en ik zeg het zeker als er eentje opgegeten is

gr theo

Hallo. ook zo'n groentetuin fan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...