Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogde tomaatjes bewaar vraag

appelvrouw

Recommended Posts

Ik heb zes stockli bladen vol met tomaatjes aan t drogen. In eerste instantie half droog, ze kunnen natuurlijk droger. Ik wil ze niet in de olie bewaren. Heeft iemand ervaring met een andere manier van bewaren van deze tomaatjes, tips?image.thumb.jpg.49d7d17057f6c76fb55dceeb1d026cc6.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Invriezen is nog een zekere optie. Neemt heel weinig plek in en behoudt intensieve smaak. In luchtige zak kun je er telkens wat uitnemen.

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

2 uren geleden, Jorieke123 zei:

Al zou ik het wel tof vinden om het buiten de vriezer te bewaren. 

Hier doe ik ze op goede olijfolie, met look en kruiden enzo, maar dat is behoorlijk kostbaar...in een pot of drie giet je makkelijk voor heel wat eurootjes olie bij. Invriezen is makkelijk en goedkoop en wat ruimtebesparend ten opzichte van hele tomaten of sap of saus.......dat zit er ook in.

En de potten met tomaat op olie bewaar ik voor de zekerheid toch ook maar koel....de olijfolie wordt dan halfhard en cremekleurig.

Eerlijk gezegd durf ik het niet aan om ze lang te bewaren op een andere manier. Ben bang dat ze dan snel bederven. De smaak van droge is veel intenser en dat is zeker een voordeel. 

Ik kocht van de zomer een droogapperaat bij de Lidl (voor 40 Euro, ze zijn nog verkrijgbaar in de online-shop) ...een echte Stockli is wel erg duur. En het bevalt me goed en op de 5 platen kun je heel wat kwijt. Terzijde: Wat erg lekker lukte waren vroege peren, die maar heel kort bewaren en dan al melig worden. Tegen het rijpe aan gaven ze een heel lekker en aromatisch resultaat.

Appelvrouw...hoe lang had jou van alles mengsel van tomaten nodig om goed droog te worden?  En hoe dik zijn je stukjes? (Als ik het goed zie zijn het allerlei gehalveerde tomaatjes in kersformaat tot pruimformaat??) Ik gebruikte alleen tomaten nog die uit zichzelf vrij droog zijn en veel vruchtvlees en weinig sap bevatten en sneed ze in schijfjes van ca. 3 mm. Drogen 12 uur bij 70 graden. Opbrengst = 2 potten met olie en nog wat in de vriezer van 1 droogsessie van die tomaten...het hele rek lag vol.

WhatsApp Image 2020-09-23 at 20.42.20 gedroogde tomaten op olijfolie.jpeg

Edited by weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

23 minuten geleden, weknow zei:

Appelvrouw...hoe lang had jou van alles mengsel van tomaten nodig om goed droog te worden?

Ja dat moet ik even uitrekenen, terug bedenken. De eerste dag in de avond 3 uur op 50 graden. De volgende dag het apparaat weer aangezet voor 6 uur zelfde temperatuur. Toen nog twee uur op 40 graden. Toen was het goed. Dat was weer een dag later, de droogtoren staat niet in vlakbij In de woonkamer of keuken en ik moet er dan weer toevallig langslopen en er aan denken. Inderdaad de meeste cherry, de rode zijn Wil Voogt tomaatjes. En de long cherry blush zijn wat groter die had ik onderin samen met de Bumble bee sunrise.

21 uren geleden, weknow zei:

potten met tomaat op olie bewaar ik voor de zekerheid toch ook maar koel

Ik ga toch ook maar een potje of twee zo maken met mediterrane kruiderijen. Gebruik jij ze zo in de salade bv @weknow? Of toch nog verhit?

o ja alle tomaatjes zijn gehalveerd.

Edited by appelvrouw

@Weknow olijfolie wordt hard in de koeling. Maar dat had je al gemerkt uiteraard. Je kunt dan beter zonnebloemolie gebruiken. Blijft helder.

Ik weet niet hoe lang jullie over een potje doen, maar ik bewaar het altijd buiten de koelkast. Maar bij mij is het binnen 2 weken wel op. Mijn kinderen (en ik!) zijn dol op zongedroogde tomaat.

• Like 1

Je kruiden moeten wel helemaal droog zijn en niets mag boven de olie uitsteken. Anders krijg je schimmel. Ik doe overigens voor de smaak wel altijd een bodempje olijfolie erbij hoor. Eentje die ik lekker grassig vind en vooral niet te veel. Want ja, die vlokken vind ik nooit zo aantrekkelijk.

• Like 1

• 2 weeks later...

Wij hebben een maand terug half gedroogde tomaatjes (oven) op zonnebloemolie gezet en op kamertemperatuur bewaard. Dat ging best goed totdat ik na een paar weken een plas olie ontdekte, toen de pot in de koelkast gezet, alwaar er ook weer wat olie uitlekte. Daar hebben we maar niks van gegeten.... Jammer :thumbdown:

Ik heb vrijwel nooit dat er iets gaat gisten ofzo, maar ik zet eigenlijk ook nooit dingen op olie, omdat het niet echt conserveert. Olie sluit alleen zuurstof af, maar daarom moet alles wat je onder de olie zet echt helemaal droog zijn, zoals Mellie terecht zegt.