Geplaatst: 9 oktober 20205 j zoals hierboven: waarom splijten mijn droogboontjes die in de kas hangen te drogen nu in tweeën? te vochtig? te heet?
Geplaatst: 9 oktober 20205 j Meestal splijten ze doordat de droging te snel gebeurt; de schil van het boontje kan dan al behoorlijk droog zijn, en gekrompen, terwijl de massa binnenin nog vochtig is en niet gekrompen. Boontjes drogen ook het best in de schil, zodat de krimping gelijkmatiger gebeurt. De exacte situatie ken ik niet, maar te vochtig lijkt me niet, dan zou je eerder ontkieming verwachten.
Geplaatst: 9 oktober 20205 j Ik heb bij de buiten droogbonen soms ook gespleten exemplaren. Misschien komt het doordat de boon al aardig droog is maar door de hoge luchtvochtigheid op sommige dagen weer snel opzwelt. Ik weet niet of je dat bedoelt? De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 oktober 20205 j Auteur dank Roeier en Patrijs: zou kunnen, ze hangen in de schil aan hun stengels in de kas sinds een week of 2 het was heel heet en nu weer nat
Geplaatst: 10 oktober 20205 j Ik heb ze naast de houtkachel gelegd in bakken vanwege de hoge vochtigheid buiten en het maar nat blijven van de peulen. Zeer snelle droging dus en van splijting geen sprake. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 oktober 20205 j Ik haal ze nu ook nar binnen, en handmatig uit de peulen, laat ze op de vensterbank drogen in ondiepe schalen. Een lading te veel opeen laten staan en een paar dagen weg geweest, die boontjes kon ik weggooien vanwege schimmel.... jammer want het was al met al veel werk. De lucht is soms flink vochtig hier aan de kust met zo veel regen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 oktober 20205 j Auteur ja, heb ze nu ook met de hand uit de peulen gehaald, puntje uit elkaar trekken en daarna alles over een zeef wrijven waren een paar bruin geworden dus net op tijd denk ik nu binnen verder drogen en een nachtje in de vriezer dan zaaigoed kiezen en de rest opsmikkelen
Geplaatst: 24 september24 Sep Goedenavond.Van mijn buren heb ik vorig jaar snijbonenbonen gekregen.Ze hebben gelenzonder draad. Geweldig!!Omdat mijn buren uit Bosnië komen, noem ik ze dan ook Bosnische snijbonen, hahahaha. Al heb ik net wel een foto gezien van gele bonen en volgens mij zijn het gewoon die. Hihi.Maar een vraag.Ik ben bezig met bonen te doppen voor volgend jaar en een heel aantal.bonen zijn gescheurd.Komt dit door de droogte en dan ineens weer teveel water?Ik heb zandgrond.
Geplaatst: 25 september25 Sep Als je ze als zaad wilt bewaren, kun je ze beter in de peul laten drogen en dan pas doppen. Deze zien eruit alsof er veel spanning op de huid heeft gestaan, allemaal in de lengte gebarsten, toen je de schil loshaalde. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 25 september25 Sep @woldistel Het zijn al droge bonen uit een kurkdroge schil.Vandaar dat ik het vroeg.Het is ongeveer 10%.Maar nu ik dit weet, misschien te lompnopen getrokken ofzo.Volgende maand nieuwe kans bij de bonen die nu nog niet droog zijn
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.