mearn Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 Heb als proef wat tomatenzaden in Oekraïne besteld via Etty.com. Ze komen van Elenaseeds vandaan. Ze hebben veel aparte soorten, ook bij pepers en paprika. Wilde zelf weer Black Zebra hebben, een zeer lekkere tomaat maar bijna niet meer te krijgen. Bestelling ging vol, ze werden ook snel verstuurd, alleen liggen ze nu al ruim 14 dagen bij de douane, en dat voor 5 pakjes zaad. Ben benieuw wanneer ze doorgestuurd worden, de kosten waren USD 8,45. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 25 januari 2023 Geplaatst: 25 januari 2023 (aangepast) Zaden die van buiten de EU komen hebben een fytosanitair certificaat nodig. Sommige zaden mogen de EU niet in (bijv. Prunus zaden). Als de douane ze 'pakt' dan worden ze doorgaans vernietigd. Ik weet niet hoe de positie van de Oekraïne t.o.v. de EU is maar volgens mij mogen die geen zaad aan de EU leveren zonder fytosanitair certificaat. Zie ook: https://www.nvwa.nl/particulieren/reizen-en-bagage/planten-en-plantaardige-producten Bovenstaande geldt ook als je zaden koopt van buiten de EU en deze laat verzenden. Op Etsy zitten een hoop amateurs en die hebben hier geen verstand van of in de kleine lettertjes staat dat zij niet verantwoordelijk zijn als de douane de zaden in beslag neemt. Sinds 2 jaar heeft de douane de controle geïntensiveerd n.a.v. de nieuwe invoerregeling van de EU. 25 januari 2023 aangepast door Brabantse Tuinprins 2 Quote
Dahli Geplaatst: 29 juni 2024 Geplaatst: 29 juni 2024 Heeft iemand ervaringen met de croatian seed store? Ze hebben zo te zien een ruim assortiment, vooral ook tomaten en pepers. In de algemene info staat dat ze zaden oogsten van alleen natuurlijke bestuiving. Veel kruisingen ook volgens mij. Komt daar in het algemeen iets van terecht, of blijft dat altijd een gok? Ben benieuwd of iemand al eens wat bij hen heeft besteld en wat de teeltresultaten over het algemeen waren. Alvast bedankt! Quote
woldistel Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Ik. Tevreden over. Duurde wel even voor het arriveerde, maar ik had in december besteld en dan heeft de post in europa het natuurlijk heel druk. Ik had meloenen, tomaten en aubergines besteld en daarvan is alles opgekomen. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Dank je @woldistel. Dan ga ik daar in het najaar wat bestellen. Vond dat ze leuke tomaten hadden. Quote
Lia56 Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Ook ik heb er besteld, alle zaden die ik gezaaid had zijn opgekomen, geen gekke dingen gezien 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 @Dahli en inderdaad zoals @woldistel al zei: t duurde wat langer maar had ze ook in nov/dec besteld dus ruim op tijd 1 Quote
Gitta Geplaatst: 10 november 2024 Geplaatst: 10 november 2024 Op 9-11-2022 om 16:34, Jorieke123 zei: Ik kwam deze tegen: www.tuinjoop.com en vond er wat ik zocht (strobloem en moerasspirea). Snelle levering en leuk verpakt met ook wat flyers en gratis zakje zaad en boekje met zaaitips enz. Hele mooie site. Heb er even rond gesnuffeld. Ik wacht eerst even de bio zadendoos af. Quote
Gitta Geplaatst: 10 november 2024 Geplaatst: 10 november 2024 Op 20-11-2022 om 13:00, acpronk zei: @donaldk vast niet veel. Ik heb even gekeken, soms staat het er niet bij, en soms wel: muismeloen 5 zaden, paprika, peper en tomaat 5 of 6 zaden. Voor mij perfect met mijn kleine moestuin. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 11 november 2024 Geplaatst: 11 november 2024 Dankjewel voor de tip! Ik zie er al een paar dingen, die ik wil bestellen. 1 Quote
Gallox Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 (aangepast) iemand weleens bij merakiseeds besteld?? 13 december 2024 aangepast door Gallox 1 Quote
redzebra Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 Ik nog niet, maar dat gaat niet lang meer duren 😁 , wat een verzameling ! Eerste paar willekeurige reviews die ik vind zijn toch positief 1 Quote
Gallox Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 nou inderdaad, wat een mooie tomaten zitten er tussen! Ik was eigenlijk al klaar met zaden verzamelen tot... nou je begrijpt wel. Mijn focus zit vooral op de oranje, zoete vleestomaat zoals de persimmon beefsteak. En zo vindt je er velen 😵 1 Quote
redzebra Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 (aangepast) Tja, ik had ook eigenlijk al alles en dan laat je die site zien 😁, ondertussen er toch nog een paar besteld, kunnen we zien hoe het gaat met die site. Voorlopig, ruim wat mogelijkheden van betaling, order + info en betaling's bevestiging volgt snel. 13 december 2024 aangepast door redzebra 2 Quote
woldistel Geplaatst: 13 december 2024 Geplaatst: 13 december 2024 Hou ons op de hoogte @redzebra. Ik kom Meraki Seeds vaak tegen bij het struinen naar zaden, dus ben ook wel benieuwd. Quote
redzebra Geplaatst: 17 december 2024 Geplaatst: 17 december 2024 Update, "Good news! Your order has been shipped." "After we shipped your order the delivery time is normally around 3 weeks within Europe. Delivery times around 4-5 weeks are also quite common." Dus het kan nog even duren, je krijgt wel genoeg informatie. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 Dus zaden uit Giekenland komen nog sneller binnen dan de zaden van Vreeken... Ik geloof niet, dat ik daar nog iets bestel. 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 19 december 2024 Geplaatst: 19 december 2024 De Griek heeft ook een serie z.g.n. Phyto tolerante rassen waaronder de rassen van www.kleverhof.de. Wellicht dat ik bij die Duitser rechtstreeks wat ga bestellen. Ik heb echter niet ontdekt op basis van welke genetische eigenschappen de tolerantie tegen "Krautfaule" zou optreden. 2 Quote
simonvb Geplaatst: 1 januari Geplaatst: 1 januari Hebben er ervaring met https://palmhunters.be/ ? Ik lees op internet zeer verschillende meningen. Voornamelijk klachten van slechte communicatie en ook soms van leveringen. De recensies bij afhalen lijken wel positief te zijn. Ben aan het twijfelen daar wat te bestellen en dan af te gaan halen, van bij mij wel een uur rijden. Quote
Goldfish Geplaatst: 1 januari Geplaatst: 1 januari Ik laat kleverhof.de lopen dit jaar. Mooie website en t lijkt mij een mooi bedrijf, maar ik heb nu geselecteerd op phyto-bestendige rassen en dan komen er teveel rassen naar mijn zin naar boven die niet of nauwelijks (1-2 weken uitstel van executie) resistentie in de praktijk tonen. Quote
redzebra Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari update Meraki 30/12 de zaden ontvangen, dus een goeie ervaring, alles ging vlot, hou er rekening mee dat ze verkocht worden als "ornamental" en dat ze "open pollinated" zijn, dus kleine kans op kruising, daar tegenover staat natuurlijk de immense hoeveelheid aan beschikbare soorten. Dit alles staat duidelijk beschreven op hun website, nu even afwachten wat de planten gaan geven. Wat ik wel een beetje mis, er staat geen datum van oogst op de verschillende zaden. Quote
Roland Geplaatst: 6 januari Geplaatst: 6 januari Op 1-1-2025 om 23:15, Goldfish zei: Ik laat kleverhof.de lopen dit jaar. Mooie website en t lijkt mij een mooi bedrijf, maar ik heb nu geselecteerd op phyto-bestendige rassen en dan komen er teveel rassen naar mijn zin naar boven die niet of nauwelijks (1-2 weken uitstel van executie) resistentie in de praktijk tonen. Welke rassen heb je al getest? Quote
Goldfish Geplaatst: 8 januari Geplaatst: 8 januari Naast hun twee eigen lijnen tomaten (Maerchen en E-gut met binnen een serie genoeg variatie aan kleuren en vruchtvorm) noemen ze een 10 tal andere rassen zoals Legend en Ruthje die ik eerder gekweekt heb. En ja, een ras als Legend (ik meen dat jij die ook getest hebt een keer) gaat er wel later aan dan niet resistente rassen, maar de bescherming is volstrekt onvoldoende tijdens een gemiddelde zomer in Nederland. Ook dichten andere bronnen enige mate van resistentie toe aan Ruthje. Dat maakt mij wat argwanend. Zijn ze niet te optimistisch over hun eigen rassen? Het is dat ik al zaad heb van 120 rassen (en plek voor 50 planten) anders zou ik wel wat zaden kopen vanuit hun eigen lijnen om te kopen. Zijn bovendien Open-Source, dus als koper wordt je uitgenodigd om de rassen te verbeteren. Quote
geert h Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Op 15-12-2014 om 02:24, Erny zei: Vers van de pers... Een prachtige nieuwe Chilizadenwebshop met veel mooie afwijkende soorten. Anchilliques Seed Shop http://anchillique.nl/ Oprichtster is een vertrouwd lid op de peperfora, de hobby is een beetje uit de hand gelopen. Vandaag dit topic doorlopen voor inspiratie waar te kijken om wat te bestellen, en toen kwam ik ook deze tegen. Ik was niet gelijk van plan pepers bij te bestellen, maar op de voorpagina zag ik staan dat ze op 1 mei stopt met de webshop. Ik heb even gesnuffeld tussen alle leuke soorten en uiteindelijk 10 soorten besteld. Voor wie nog wil, nog iets meer dan een week om hier wat te bestellen. 3 1 Quote
woldistel Geplaatst: 24 april Geplaatst: 24 april Meteen maar even gedaan, alvast voor volgend jaar. Jammer dat ze stoppen, maar ik snap het ook wel. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.