Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verhoogde bak vullen

CelineK

Recommended Posts

Hoi iedereen!

Volgend jaar ga ik zes nieuwe verhoogde moestuin stukken maken van elk 120x100x40 en daar moet natuurlijk een heleboel aarde in (480 liter per bak). Als ik dit allemaal ga kopen ben ik echt een vermogen kwijt en daarom had ik een vraag. Ik vroeg mij namelijk af of ik de bak op deze manier kan vullen: 

Per bak:

100 liter Bio Kultura tuinaarde

240 liter compost

140 liter potgrond

De Bio Kultura tuinaarde had ik nog liggen. Deze bestaat uit boomschorscompost en mestcompost. Er staat op de website dat deze goed voor de moestuin gebruikt kan worden, maar is dat ook zo? Er staat namelijk dat dit (biologische) bemestte tuinaarde is en daar hoor ik niet erg goede verhalen over?

Bij mijn gemeente kan je vanaf volgend jaar maart weer gratis compost halen en ik vroeg mij af of ik de bak voor de helft kan opvullen met deze compost. Of is dit eigenlijk veel te veel? Ik wil natuurlijk niet dat mijn plantjes teveel voeding krijgen en totaal niet gaan groeien.

Ik dacht dan om deze compost onderaan de bak te doen en dan vervolgens de rest op te vullen met potgrond en de Bio Kultura tuinaarde. 

En is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de eerste 5-10cm met bemeste tuinaarde op te vullen? Ik las namelijk op het forum dat dit slecht is voor de moestuin en je hier waarschijnlijk niet goed in kan groeien, maar geld dat ook voor als je een beetje gebruikt om het op te vullen? 

Ik wil uiteraard met een goede bodem beginnen, maar de moestuinaarde zakken zijn zo verschrikkelijk duur.

Alvast bedankt!

Even de firma bellen?

Zoals ik al eerder schreef, ik heb goede resultaten bereikt met puur compost.

Dat was ook nog een gratis, dus als je 3 kuub nodig hebt zoals jij scheelt dat al een hoop.

Als ik 450 euro kwijt zou zijn aan drie kuub haak ik af...

De bio kultura is volgens de verkopers op basis van compost aangevuld met mest.

Misschien is dit voor sommige planten te veel? Maar zelf ken ik het niet.

kanttekening  bij de gratis gemeente compost is wel dat deze veel ander materiaal kan bevatten.

De lading die ik kreeg voor de bak was mooi schoon, maar ik heb ook wel eens een lading op de tuin gegooid waar ik achteraf spijt van heb.

Daar zat veel microplastic, glas en...? in.

Je zou ook nog een lading schone grond kunnen gebruiken, dit wordt vaak gratis aangeboden op marktplaats.

Wij hebben ook wel eens een lading teeltaarde gekregen via de gemeente, maar dit kan ook via een hoveniersbedrijf.

Vaak zijn ze blij als ze van grond af moeten....

Edited by Patrijs

2 uren geleden, CelineK zei:

Hoi iedereen!

Volgend jaar ga ik zes nieuwe verhoogde moestuin stukken maken van elk 120x100x40 en daar moet natuurlijk een heleboel aarde in (480 liter per bak). Als ik dit allemaal ga kopen ben ik echt een vermogen kwijt en daarom had ik een vraag. Ik vroeg mij namelijk af of ik de bak op deze manier kan vullen: 

Per bak:

100 liter Bio Kultura tuinaarde

240 liter compost

140 liter potgrond

De Bio Kultura tuinaarde had ik nog liggen. Deze bestaat uit boomschorscompost en mestcompost. Er staat op de website dat deze goed voor de moestuin gebruikt kan worden, maar is dat ook zo? Er staat namelijk dat dit (biologische) bemestte tuinaarde is en daar hoor ik niet erg goede verhalen over?

Bij mijn gemeente kan je vanaf volgend jaar maart weer gratis compost halen en ik vroeg mij af of ik de bak voor de helft kan opvullen met deze compost. Of is dit eigenlijk veel te veel? Ik wil natuurlijk niet dat mijn plantjes teveel voeding krijgen en totaal niet gaan groeien.

Ik dacht dan om deze compost onderaan de bak te doen en dan vervolgens de rest op te vullen met potgrond en de Bio Kultura tuinaarde. 

En is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de eerste 5-10cm met bemeste tuinaarde op te vullen? Ik las namelijk op het forum dat dit slecht is voor de moestuin en je hier waarschijnlijk niet goed in kan groeien, maar geld dat ook voor als je een beetje gebruikt om het op te vullen? 

Ik wil uiteraard met een goede bodem beginnen, maar de moestuinaarde zakken zijn zo verschrikkelijk duur.

Alvast bedankt!

Beste Celine,

Om goedegrond te krijgen voor de moestuin is de tuinaarde/potgrond de basis en dat aanvullen met compost. Goed mengen en compost toevoegen tot de gewenste compositie bereikt is. Blijft een kwestie van mengen en toevoegen.

Gebruik van gratis gemeentecompost is af te raden. Kwaliteit is overhet algemeen ver beneden peil.

Zelf composteren van organisch (tuin- en keuken)afval geeft de zekerheid van eerste klas afval. Hoe beter de kwaliteit van het afval, hoe beter de compost.

Overweeg eens om zelf te gaan composteren op locatie. Veel leuker en voordeliger!.

Succes

Ecocycleman  

• 2 months later...