Claudia69 Geplaatst: 2 maart 2017 Geplaatst: 2 maart 2017 Dat heeft men in het tuincentrum al uitgelegd. Er was keuze tussen twee vrouwelijke rassen, Geneva en Ken's Red, en daarnaast een mannelijke bestuiver (Weima). Ben aan het nadenken over een afscheiding met fruitplanten aan de zonnekant van onze tuin, daar staat nu enkel een draadafscheiding - en tot tegen die afscheiding nog gras. Dat zou ik tegen het najaar willen klaarleggen om een en ander aan te planten, ik moet nog kiezen wat Quote
Nedlets Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Hier de eerste groene knopjes gezien op de Issai. Die beginnen langzaam uit te lopen! Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Zowel Actinidia arguta (kiwibes) als Actinidia kolomikta beginnen uit te lopen, dat is normaal (gewend aan het landklimaat). Ze kunnen vorstschade oplopen wanneer het nu gaat vriezen. De planten van de intratuin (ook van veel andere kwekers) zijn klein en het kan nog zeker 5-6 jaar duren eer er vruchten aan komen. Zodra ze zich eenmaal gezet hebben groeien ze snel en dan maken ze meters lange scheuten. Ze dragen op het eenjarige hout. Ik heb diverse rassen ook Geneva, maar mijn planten dragen hopelijk vanaf komend jaar (heb vorig jaar oude planten gekocht / zijn dus ook duurder / 2 meter hoog). Het kan ook zijn dat ze pas volgend jaar voor de eerste keer gaan dragen. Van veel bijzondere rassen heb ik alleen kleine planten kunnen kopen, dus die moeten nog wat jaren. Kleine planten hebben langer nodig om te herstellen van verplanten. Ik behandel ze ook ruw (staan in een weiland), maar als je ze heel veel zorg geeft groeien ze misschien iets sneller. Quote
weknow Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Ze dragen op het eenjarige hout. schreef Permanatuurtuin. Ik denk dat dit niet klopt. Van Marc Geens (Kruisbessenproeftuin in Zomergem) heb ik geleerd ze zo te snoeien zodat er aan de takken bloeibeursjes - korte zijtakjes met knoppen - ontstaan, die elk jaar opnieuw vooral de vruchten dragen....gelijkend op kruisbessen en zelfs appels in benadering. Tot nu toe werkt dat bij enkele Issai's - de eerste kiwibessen die ik 4 jaar geleden kocht - uitstekend. Heb intussen nog ca. 10 andere rassen, echte arguta's, staan maar die zijn pas 3, 2 en 1 jaar oud.....te vroeg nog voor vruchten. Ik hou ze vrij gedrongen en open door snoei, vooral in het late najaar. Als je ze laat gaan.....loop je los van het risico dat ze zichzelf wurgen....inderdaad kans dat alleen de toppen van de dan zeer lang groeiende twijgen nog vruchtjes krijgen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Nedlets Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Ik dacht oprecht dat de bloesem niet tegen vorst kon maar het blad zelf wel. Dat is dus niet het geval. Ik had alles afgedekt wat een risico zou lopen, behalve de twee Issai niet. Oh boy, dat is niet goed gegaan. Beide hebben erge vorstschade, de ene heeft al of in ieder geval 99% van zijn blad kapot, de andere minder maar toch nog altijd behoorlijk. Maar ik verwacht wel dat deze het red. De Issai met zeker 99% vorstschade. Gaat deze het nog redden? Zal hij gewoon nieuw blad gaan aanmaken? Kan ik hier nog iets tegen doen? Gaat hij veel vertraging oplopen dit jaar? Een druivelaar heeft ook schade, maar die is al veel ouder. Daar maak ik me geen zorgen om. De nieuwe aanplanten had ik afgedekt, die hebben het mooi doorstaan. De Issai staan pas vanaf september. Ik zou het heel erg zuur vinden als ze hier behoorlijke schade/vertraging door op lopen of het zelfs niet redden? Quote
weknow Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Ik denk dat het bevroren blad weer wordt vervangen. In een erger geval is ook wat hout bevroren en moet de struik vanuit een lager punt weer gaan uitlopen. Dat deze matige vorst een kiwibesstruik geheel laat bevriezen lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Normaal is ze tegen -15 en lager bestand. Maar uitgelopen blad en bloesem zijn kwetsbaar. Hier ook enige schade aan de meeste struiken. Niet zo veel als bij jou Nedlets, maar toch veel zwarte hangende bladeren op sommige struiken. Heb het eerder ook gehad en toen kwam het steeds weer goed. Over de bloei durf ik niks te zeggen nog....bij een aantal was het begin van bloemvorming zichtbaar (bloei is hier pas 2e helft mei bij A. arguta's) en voor zover ik kan zien is die niet echt aangetast. Als deze vorst half mei nog zou optreden, vermoed ik wel dat oogst verloren zou zijn. Afwachten! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
gitanoiwan Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Bij mij ook een kiwibes die bijna al zijn blad kwijt is door de vorst en de scheuten die hij heeft aangemaakt hangen er zielig bij zie wel onderin nog een gewoon fris groen blad (plant 1 maamd geleden geplant ) Ook mijn Kaki heeft vorst schade aan het blad , maar denk wel dat ze het redden alle 2 ..... Quote
Mispel Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Ze zullen het allemaal wel redden. De issai kan goed tegen vorst als hij in rust is, als hij uitloopt heeft hij het er net erg moeilijk mee. Op dat vlak kwam deze vorst echt zeer ongelegen. Ik heb 2 gewone kiwi's en 4 issai struiken. De kiwi's zijn zeker 12 jaar oud, de Issai zitten rond de 8. De schade is hoe dan ook gigantisch, maar niet levensbedreigend. De huidige bladeren zijn praktisch allemaal kapot en slap, de bloemen (die nu nog kleine bolletjes zijn) zijn ook allemaal kapot. Dus een oogst moeten we niet echt verwachten dit jaar. Maar ze maken nieuw blad en komen er weer door. Ze maken echter geen nieuwe bloesems, die zijn naar de knoppen... Quote
John73 Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Hier bijna geen schade aan een kokua. Maar toch wel wat. Quote
Roland Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Hier ook al het groen van de issai kappot.ik had ook stekjes van een paar maanden buiten staan. Verwacht dat deze niet meer gaan uitlopen. de pas uitgelopen druiven, welke ik op 3 ogen gesnoeid had, heb ik gelukig wel afgedekt. Hopelijk was dit voldoende. Quote
Nedlets Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Ik had nog geen knopvorminng dus daar maak ik me geen zorgen om, en dan nog is hij zo klein dat hij toch niet veel draagt. Ik vind het belangrijker dat hij er doorheen komt en dit jaar toch nog goed wat kan groeien. We gaan het zien. Nu al kapot blad snoeien? Of gewoon zijn eigen gang laten gaan? Quote
Goldfish Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Lees net op http://www.parkvanbeervelde.be/nl/de_tuindagen dat Marc Geens van Proeftuin.eu met een nieuw ras kiwibes komt die vroeger rijp is. Quote
Bertus Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Wat jammer dit jaar.Heb kiwi soreli, kiwibes Ken's Red en Issai staan en zou voor het eerst vruchten van de kiwi Soreli en van kiwibes Ken's Red krijgen.....dus mooi niet.Had het geheel afgedekt met noppenfolie met nopresultaat dus.In de rest van het boomgaardje heb ik gesproeid, schade lijkt mee te vallen.Wel frappant....Ken's Red heeft voorheen in het boomgaardje (net buiten de waterdouche) gestaan en daar is vorig jaar wortelopschot van uitgekomen. En deze staan er nog florissant bij terwijl het aan de grond het stevigste vriest.Tja .....jammer voor de hobbyist maar voor de professionele teler een ramp. Quote
Pieter16 Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Een Kiwibes heeft schade... Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
permanatuurtuin Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Mijn planten zijn ook allemaal bevroren (Actinidia chinensis, Actinidia deliciosa, Actinidia kolomikta en Actinidia arguta). Hopelijk lopen ze nog een keer uit, maar ik ben bang dat sommige ook het lootje gaan leggen. De jonge takjes zijn in ieder geval ook allemaal dood. Komend jaar krijg ik hoe dan ook geen vruchten, maar ik ben al blij wanneer ze het overleven. Quote
gitanoiwan Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Denk wel dat ze het overleven , dit kan natuurlijk gebeuren , tot aan half mei is er kans op vorst .... het grote probleem was natuurlijke de zeer zachte maart en tot half april .... dit was te verwachten eigenlijk maar goed nooit gedacht ook dat het zo hard zou gaan zeg ! Quote
Goldfish Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Jammer van alle trieste ervaringen. Zet mij heel erg aan het denken wat ik nu wil met mijn plannen om een grote pergola te maken om er een stuk of 8 ook op mijn volkstuin (rand van de stad) te gaan kweken. Aan huis gaven mijn arguta's geen krimp (hartje stad en tegen gevel van verwarmde woning), heb ik de kolomikta's in volle grond tegen een hek wat extra warmte gegeven met grafkaarsjes van de Action, en ben ik vergeten de kolomikta's in kuipen te beschermen (staan permanente schaduw, maar... dakterras op 6 meter hoogte). Geen centje pijn, maar ik zie mijzelf in de toekomst niet tigkeer midden in de nacht naar de moestuin gaan (4km ver op) om daar te gaan sproeien. Quote
gitanoiwan Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Denk ook niet dat dat nodig is , zo een voorjaar als dit is haast nooit , normaal is het voorjaar kouder en natter , zal de Kiwibes ook niet zo snel als nu uitlopen of de Kaki , normaal zullen ze wat rustiger ontwaken en niet al een gelijk al bijna een meter gegroeid zoals bij mij terwijl ie bij mij een maand geleden is gekocht als klein plantje Quote
Waaslander Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Denk ook niet dat dat nodig is , zo een voorjaar als dit is haast nooit , normaal is het voorjaar kouder en natter , zal de Kiwibes ook niet zo snel als nu uitlopen of de Kaki , normaal zullen ze wat rustiger ontwaken en niet al een gelijk al bijna een meter gegroeid zoals bij mij terwijl ie bij mij een maand geleden is gekocht als klein plantjeHier zijn ze ook vervroren de uitlopers net zoals druiven vijgen,.. . Vandaag bij mijn moeder geweest en daar haag van aucuba's staat er zeker al 20 jaar zonder enig probleem is perfect vorstbestendig wintergroen , dus eigenlijk nog nooit voor ik me herinnerd vorstschade aan gezien tot vandaag nu allemaal bruine koppen . Door warme voorjaar waren deze volop aan de groei en nieuw groen van dit voorjaar is vervroren . Quote
gitanoiwan Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Klopt dit was ook net het probleem !!!! Denk dat alles wel weer goed komt Kiwibes heet niet voor niets Siberische Kiwi,Ff alleen aankijken hoe en wanneer ze weer uitlopen Quote
Goldfish Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 (aangepast) Kiwibes/mini-kiwi/chinese kruisbes/kiwai en nog heel wat andere creatieve namen = Actinidia Arguta winterhardheid -22 tot -25c (ras afhankelijk, Issai het minst) Siberische kiwibes (etc.) = Actinidia Kolomikta, winterhardheid -32c tot -40c. Siberische kiwibes bloeit onder gelijke omstandigheden zo'n drie weken eerder dus meer nachtvorst stress (en kattenbonus, niet voor niets de bijnaam Katzenkiwi in het Duits). Bij mij gaan in vollegrond de Issai en Sib kiwibes vrijwel gelijk op qua bloei, maar dat heeft heel erg met de standplaats te maken. 22 april 2017 aangepast door Gast Quote
Pieter16 Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Over die katzenkiwi gesproken, Goldfish. Onze kat heeft er plezier van... Quote Regenwormen graven gangen, en veel!
weknow Geplaatst: 21 april 2017 Geplaatst: 21 april 2017 Even terugkomen op vorstschade. Naast de 10 arguta's rond de moestuin staan er nog 6 arguta's en 3 kolomikta's in de bostuin. In de moestuin meldde ik al wisselende hoeveelheid zwarte bladeren. Meestal lager aan de struiken vooral zie ik nu...maar beeld wisselt wel wat per plant. 2 Issai's hadden duidelijk bloemknoppen in aanleg en die zijn deels bevroren (waar de bladeren ook zwart zijn) maar grotendeels lijken ze nog ongeschonden. Hoop dus nog wel op 2/3 oogst of zo. Ik woon ca. 15 km. van zee. De bostuin ligt linea recta op 2 km van de zee. Het moet er ook gevroren hebben aangezien sommige planten (heel duidelijk bij tamme kastanjes en ook heel veel van de spontane uitzaai-esdoorns en ook wat kersenbloesem die bruin is) duidelijk schade hebben. De kiwibessen bijna niet...een struikje heeft een verlept takje en verder ziet alles er nog gaaf uit. Verklaring kan zijn dat ze beschut staan naar het noordoosten, voor en deels wat onder een rij bomen zuidwest gericht of dat de vorst minder dan wel op heel bepaalde plekjes is geweest dichter bij zee. De bostuin kenmerkt zich overigens door grote droogte gedurende lange periodes. Ik ben beperkt in wat ik ertegen kan doen (veel te groot om te gieten, behalve om planten even een betere start te geven...ik steek wel veel zorg in het opbouwen van een zeer humusrijke grond als belangrijkste maatregel) Het lijkt er op dat kiwibessen vrij goed bestand zijn tegen die droge periodes/omstandigheden, ondanks dat ze vrij oppervlakkig en breed wortelen. Hortensia's, wilgen, astilbe...om maar wat voorbeelden te noemen, redden het niet of ternauwernood onder dezelfde omstandigheden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Nedlets Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Wat doe ik met de plant die veel blad kapot heeft? Nu we een paar dagen verder zijn en de echt kapotte bladeren helemaal zwart zijn zit er wel nog wat groen blad op gelukkig. Maja laat je de plant zelf alles afwerpen? Of help je een handje om zo meer lichtinval te creëren? (Voor zover dat al mogelijk is op zo een kleine plant) Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 april 2017 Geplaatst: 22 april 2017 Mijn planten zijn volledig bevroren..het blad dan hè.. en voorlopig doe ik even helemaal niets. Ik heb bij de druif wel bevroren scheuten afgeknipt maar daar zijn ook nog goede scheuten die nu verder kunnen groeien zonder dat ze kracht moeten zetten om nw scheuten te maken. Omdat bij de kiwi alle blad verloren is laat ik het maar even gaan..dat lijkt me het beste. Misschien later bij nw groei wat licht bijmesten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.