fre3ke Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 (edited) Heeft iemand al eens vruchten gegeten van de rubus illecebrosus/ aardbeiframboos? En wat zijn de groei ervaringen? De enige berichten die ik op het forum kan vinden, zijn van planten die het niet hebben overleefd. Ik wil er misschien een paar bestellen om te proberen. Ik hou erg van de smaak van de Japanse wijnbes, maar ben minder gecharmeerd van frambozen. In welke richting zitten de vruchten, qua smaak? Edited October 31, 2020 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitige Esther Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 We hebben regelmatig deze vruchten Het is een mooie bodembedekkende vaste plant met lichtgeurende bloemen. De vruchten lijken qua smaak niet op framboos. Hoe ik de smaak moet omschrijven weet ik niet, Ze zijn veel groter en iets flauwer van smaak. Ergens zit er een hint van moerbei in. Soms zit er een klein bittertje in wat we zelf niet storend vinden. Hier hebben we een keer woelmuizen in jonge planten gehad en deze hebben het niet overleefd ( het waren zoveel muizen!) Herfst 2019 hebben we nieuwe geplant en die hebben al vruchten gegeven en hebben een mooi tapijtje gevormd. Het is niet onze grootste favoriet maar wel een welkome en mooie aanvulling :) Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Grappig, dat het een bodembedekker is terwijl ik dacht dat ze ongeveer kniehoog worden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitige Esther Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 De Aardbeiframboos kan idd kniehoog worden al zijn ze niet zo hoog als de 'papieren' aangeven. Ze bedekken helemaal de bodem. een bodembedekker is niet per definitie laag. Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubert Ferson Posted June 7, 2021 Share Posted June 7, 2021 Ik heb net enkele planten besteld. De vruchten lijken wat op de Japanse framboos; LET OP niet de Japanse wijnbes. Ik heb meerdere planten van deze Japanse Framboos (Dormanbes , Rubus parvifolius Dorman Red, rode braam) ze groeien als een braam, woekeren dus niet en hebben vruchten tot twee cm en bolvormig vgl met een framboos. Weinig stekeltjes. Van al mijn verschillende bramen, frambozen en hybriden is de Dorman Red mijn absolute favoriet qua kleur en vooral smaak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 23, 2023 Share Posted October 23, 2023 Grappig, mijn ervaring tot nu toe is vooral dat de planten behoorlijk gestekeld zijn. Vruchten nog niet kunnen proeven. Heeft iemand anders daar ervaring mee? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 23, 2023 Share Posted October 23, 2023 Hij heeft het over de Rubus parvifolius en niet Rubus illecebrosus waar het topic over gaat.Ik heb de aardbeiframboos (van Eetbaargoed) al een aantal jaar, maar ben er niet tevreden over.Plant wordt niet zo hoog, kniehoogte haalt die niet. Maar de vruchten hebben totaal geen smaak. Leuk voor de heb, maar als ik die ruimte ergens anders voor kan gebruiken dan gaat die er wel uit. Maar groeit nu niet in de weg. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 23, 2023 Share Posted October 23, 2023 @acpronk voor de heb zou ik er tegen die tijd wel een paar willen adopteren, maar meer ook niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 23, 2023 Share Posted October 23, 2023 @Goldfish Kan ook al eerder hoor. We praten er wel in prive over. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 24, 2023 Share Posted October 24, 2023 Goed om te weten, kunnen wij klanten er ook over informeren Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted October 25, 2023 Share Posted October 25, 2023 Op 23-10-2023 om 22:31, acpronk zei: Hij heeft het over de Rubus parvifolius en niet Rubus illecebrosus waar het topic over gaat. Ik heb de aardbeiframboos (van Eetbaargoed) al een aantal jaar, maar ben er niet tevreden over. Plant wordt niet zo hoog, kniehoogte haalt die niet. Maar de vruchten hebben totaal geen smaak. Leuk voor de heb, maar als ik die ruimte ergens anders voor kan gebruiken dan gaat die er wel uit. Maar groeit nu niet in de weg. Exact mijn ervaring. Had het gekocht voor de leuk, bij een andere kweker overigens. Maar de vruchten smaken nergens naar en de plant blijft een stuk kleiner dan verwacht. Verder wel een groot voordeel ten opzichte van de woekeraars die bramen en frambozen zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts