Geplaatst: 1 februari1 Feb Ja, dat is de volgende stap! Ik wil ook graag zelf (aquarel)verf maken van natuurlijke materialen. Dit kweken stond sowieso op de planning. Ik dacht ook aan verfbrem (geel) en indigo. Hoewel dat laatste nog niet zo eenvoudig lijkt te zijn. Meekrap ook niet. Heb jij dit al gedaan?
Geplaatst: 1 februari1 Feb Ja! Wede heb ik een stuk of 8 planten in de volle grond staan, de ossentong en meekrap heb ik in potten omdat het daar om de wortels gaat en ik het uitgraven niet zo zag zitten. De planten zijn in de winter afgestorven, maar maken nu alweer knopjes aan. Indigo had ik afgelopen jaar 1 plantje in de kas, maar ielig, dat is niks geworden. De zaden kiemden al moeilijk en dit ene plantje deed het niet goed. Verfbrem zou ik nog eens kunnen proberen als ik daar nog wat zaden van kan bemachtigen, maar ik ben nu vooral benieuwd naar de verschillende manieren van de kleur uit die planten halen.
Geplaatst: Gisteren om 08:401 d Op 17-2-2012 om 11:54, Jorieke123 zei:De zeepjes worden mooi hard, ze ruiken alleen totaal niet meer naar eucalyptus Zou toch mooi zijn om olie te kunnen persen/ontrekken zonder zo'n enorme alambiek...Eindelijk komt vandaag alles bij elkaar! Jasmin komt hier zometeen samen met mij zeep maken! Met vet uit onze tuin, en eindelijk ook genoeg zelf-gedestilleerde etherische olie om in zeep te verwerken. Ik hoop dat ik haar niet teveel in de weg loop, en dat ik een boel leer!Ik heb van allerlei geurtjes gemixt, wat kruiden gemalen om mee te kleuren, en nog meer ingrediënten klaar gezet. Het is heerlijk weer, we doen alles buiten. Foto's volgen!
Geplaatst: 22 uren geleden22 u 2 uren geleden, Jorieke123 zei:Ik heb van allerlei geurtjes gemixt, wat kruiden gemalen om mee te kleuren, en nog meer ingrediënten klaar gezet.Tjonge ook dat nog. Waar jij de tijd vandaan haalt.
Geplaatst: 22 uren geleden22 u 2 uren geleden, Jorieke123 zei:Eindelijk komt vandaag alles bij elkaarDit is echt doen waar je hart ligt😍
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 2 tafels vol met spullen! Jasmin had echt een BOEL in haar auto gepropt Bakken vol met geurtjes en kleurtjes en allerlei toevoegingen en ook siliconen mallen en maatbekers en weegschalen en slowcookers om 'hot process' zeep te maken. Ik heb 1 batch gemaakt volgens die HP-methode, en ben daarna verder gegaan met de 'cold process' manier. Want ik kon de grote zepen gewoon ergens veilig weg zetten, en zij moest er nog weer mee kunnen rijden (HP= heel snel hard en dus vervoerbaar, CP= nog een tijd heel zacht en moet even staan). Ik hoop vandaag of morgen nog verder te gaan met nog 2 of 3 recepten, want ik heb daar de geurolie al voor gemengd en ben nu toch op dreef. Ik wil alleen even op zoek naar zo'n mooi koffiekannetje als Jasmin gebruikte voor de loogoplossing. Dat was een heel handig ding om veilig in te mengen en ook veilig mee uit te schenken.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 6 minuten geleden, Jorieke123 zei:Ik wil alleen even op zoek naar zo'n mooi koffiekannetje als Jasmin gebruikte voor de loogoplossing. Dat was een heel handig ding om veilig in te mengen en ook veilig mee uit te schenken.Heb je een foto? Ik maak ook af en toe zeep met loog. Altijd in voor handige tips. En wat zijn jullie lekker bezig!
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik heb even gezocht op de foto, en er op ingezoomd. Maar mijn foto's zijn blijkbaar niet heel goed inzoombaar dus het is wat pixelig geworden. Toch voor het idee:(hij steekt nog uit een au-bain-marie pannetje.)
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dit zijn mijn creaties:Ik ben eigenlijk niet zo van de bloemblaadjes in mijn zeep, maar ik kon het toch niet laten om deze mooie blauwe korenbloemetjes te gebruiken. Uit eigen veld Ik heb de CP-batch net gesneden:Er zit pepermuntpoeder doorheen, en ook wat maanzaad voor een lichte scrub. En om de groene kleur nog iets meer kracht te geven heb ik nog wat knalgroen poeder gebruikt van Jasmin. Ik moet nog even vragen wat dat was of hoe het iig heet. Ik strooide ook wat maanzaad op de bovenkant maar daar is niet van van blijven plakken omdat het zeep 'beslag' bij deze methode al zo stevig is dat het meteen een soort vel vormt. Daarom zie je dat op de foto allemaal naast de snijplank liggen
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Is de cold press gietzeep, @Jorieke123 ? Dat heb ik nog nooit gedaan. Alleen met loog.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 49 minuten geleden, Jorieke123 zei:slowcookers om 'hot process' zeep te maken.Vertel es, hoe werkt dat? Ik zet de zeep gewoon wekenlang weg om uit te harden. Gaat het in een slowcooker sneller? Weer een nieuwe wens dan 🫣.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Nee, ook met loog, ik weet niet waarom ze het cold process zeep noemen want het wordt gewoon warm/heet. Maar goed, je gaat het niet doorwarmen in een slowcooker tot alles al bijna helemaal verzeept, zoals de HP-manier. De HP-zepen zijn nu al zo goed als klaar, al is het beter om ze nog even te laten rijpen. Maar geen 4 tot 6 weken bijv. Die CP-manier is gewoon de meest standaard manier.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u ik denk dat ik dan de cold press methode gebruik. Mijn zepen moeten minimaal zes weken uitharden.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de HP-methode trouwens. Want zo snel zeep - wauw. Edit - ik las over je info over narijpen heen 1 uur geleden1 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dus als ik in een kringloopwinkel zo'n kannetje spot voor weinig ...Leuk, zeep! Ik snap ineens waarom je al die verschillende oliën wilde destilleren.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 7 minuten geleden, Arja zei:Dus als ik in een kringloopwinkel zo'n kannetje spot voor weinig ...Haha, knijp…
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ooo wat mooi @Jorieke123 Ik krijg bijna weer zin zeep te maken! Bijna.. de witte plekken op het aanrecht halen me altijd snel uit die droom 😛
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.