Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In mijn tuin heb ik momenteel een beschoeiing van golfplaat die niet zo diep gaat (ik heb geen zin om die te vervangen). De grond gaat soms onder de beschoeiing door de sloot in. Ik zal graag iets neerzetten wat goed, diep en snel kan wortelen om de grond vast te houden. Het mag alleen niet iets zijn wat de beschoeiing kapot maakt (bijvoorbeeld een knotwilg). Sommige mensen zetten bessenstruiken neer, maar die heb ik al in de tuin staan. Het is niet erg als het wat hoger wordt, omdat het dan gelijk een leuke afscheiding vormt ivm de buren.

Geplaatst:

Ik las dat de Cotoneaster Dammeri niet een te natte bodem moet hebben. De bodem naast de sloot is juist (erg) nat. Het ligt namelijk ook wat lager.

Geplaatst:

Hallo Daniel, misschien is dit wat:

"Er zijn ook struiken die zeer natte standplaatsen aankunnen. De europese Vogelkers (Prunus padus), de Gelderse roos (Viburnum opulus) en het Sporkehout (Frangula alnus ) vormen een mooie aanvulling voor de struiklaag. De Vogelkers plant zich zelfs in diepe schaduw voor door middel van afleggers, takken die naar de grond reiken en nieuwe wortels vormen."

Bron en meer informatie over bomen / struiken en de bodemsoort:

http://www.ebg.be/uvraagt/bomenenbodems.htm

Groeten Luc

Geplaatst:

De Viburnum opulus lijkt me een mooie omdat deze ook in de winter sierlijk blijft ( ik las dat de vogels de besjes niet lusten). Ik las dat o.a. fazanten graag de besjes van de Frangula alnus lusten... Die beesten vormen een plaag op het moestuincomplex.

Het wordt dan de Viburnum opulus. Bedankt voor het meedenken!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...