Jump to content

Kippenragout

Jorieke123

Recommended Posts

Nou zijn er hier niet veel kip-slachten-en-dan-zelf-bouillon-maken-mensen... Maar toch wil ik dit even met jullie delen

Ik heb nu 2 keer 2 grote pannen vol bouillon getrokken van eigen kippen. En van het vlees wat dan overblijft, kan je een hele lekkere kippenragout maken!

Ik kende ragout alleen uit blik, en werd er altijd wat misselijk van (kan ook komen omdat we dat thuis op oudjaarsavond kregen, en je dan sowieso teveel zooi naar binnen werkt )

Het kan ook komen door de lijst met ingrediënten op zo'n blikje. Wat daar niet allemaal in gaat!

Anyway, het vlees wat je overhoudt bij het maken van bouillon, is lekker stuk gekookt en draderig. En valt mooi uit elkaar zodra je het door het ragout prutje roert.

Smelt 50 gram boter in een (steel)pannetje, roer er 40 gram bloem doorheen, tot het mengsel als een bal van de bodem van de pan loslaat (doet het bij mij nooit echt, en toch lukt het... dus maak je er niet al te druk om)

Roer er dan scheut voor scheut een halve liter bouillon door, tot het een dikke gebonden saus wordt.

Breng op smaak met wat citroensap, nootmuskaat en zout en peper (die laatste 2 laat ik weg, bouillon is vaak al zout zat)

Gooi lekker wat kipstukjes door de saus, en roer goed door.

Dan nog 2 eierdooiers losroeren met 125 ml slagroom, en dat er bij gieten.

Nog weer even roeren (jaaaaaaa) en klaar is de ragout!

Lekker bij rijst, maar nog veel lekkerder in van die bladerdeeg bakjes.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Vroeger was het gebruik bij ons thuis om na de nachtmis met kerst (dus om 01.30 uur snachts) een "fideeke" te eten (pasteibakje van bladerdeeg) gevuld met kippenragout.

Ik weet nog dat mijn vader er op het laatst altijd een beetje kerriepoeder bij deed. Dat gaf nét een beetje extra aan smaak en kleur t.o.v. die ragout die mijn tante wel eens maakte op haar verjaardag.

Kun je eens proberen met een klein beetje dat je nu al af hebt; niet iedereen houdt van kerrie

Mmmm... je doet me 'goesting' krijgen (is nl. lang geleden dat ik dat gemaakt heb, in de zomer eten we dat niet zo vaak).

Is ook lekker met een heel klein snuifje kerriepoeder in de saus, met schijfjes champignons erbij of kleine gehaktballetjes als je te weinig kip zou hebben.

Ah, voilà, mijn voorgangers hebben dat ook al opgemerkt

Mmmm... je doet me 'goesting' krijgen (is nl. lang geleden dat ik dat gemaakt heb, in de zomer eten we dat niet zo vaak).

Is ook lekker met een heel klein snuifje kerriepoeder in de saus, met schijfjes champignons erbij of kleine gehaktballetjes als je te weinig kip zou hebben.

Ah, voilà, mijn voorgangers hebben dat ook al opgemerkt

heerlijk toch

ragout gemaakt van kippenbillen( die waren in de aanbieding in de buurtwinkel)

met gehaktballetjes en wortelschijfjes (bij gebrek aan champignons)

Nou zijn er hier niet veel kip-slachten-en-dan-zelf-bouillon-maken-mensen... Maar toch wil ik dit even met jullie delen

Nee eigen kippen niet maar wij halen wel heel regelmatig flinke kipkarkassen met restvlees bij de kippenboer voor onze honden! En zo af en toe gaat er zo'n karkas in de pan voor de enige echte kippensoep! Maar ik zal de ragout-tip eens doorgeven eet ik wel een ragoutje van onze eigen paddenstoelen

Edited by Guest

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ooooh, zoooo lekker! Ik wacht nog steeds tot onze buurman 1 van zijn haantjes slacht, ik heb toegezegd 'm dan schoon te willen maken, we hopen op 2 haantjes dan kunnen we delen.

Gelukkig heeft een boer verderop biologische kippen, dus tot onze buur moed heeft verzameld haal ik daar m'n kip.

Ik gooi er nog paddestoelen door en een beetje dragon.

Idd lekker met rijst of bakjes, maar ook erg lekker met spätzle! En dan met verse doperwtjes met uitgebakken spekjes en een uitje