Jump to content

welke bonen kunnen dit zijn?

diniedam

Recommended Posts

hallo allemaal,

ik heb een bonensoort gekweekt waarvan ik absoluut niet zou weten welke bonensoort dit is. Hopelijk weet iemand hier het.

Ik heb iig alleen maar de zaden gepoot van de "oldamster witte" droge boon... en tot mijn verbazing zaten er 2 planten tussen waarvan de gedroogde boon er gladder uitzag dan de oldamster witte.. ook zag ik door de schil heen donkere zaden zitten. Bij het openen vond ik dit:

dit was wat vroeger in het seizoen... de laatste bonen zijn iets donkerder geworden (zoals op de andere 2 foto's

IMG_2804%20.JPG

IMG_2871%20.JPG

IMG_2873%20.JPG

Wie o wie heeft een idee....

Heb gegoogled maar vind nergens een vergelijkbare foto...

De "black speckled beans" komen het dichts in de buurt...

Misschien heb je wel een nieuw ras ontdekt!

Zijn ook mooi voor de kralenknutselaars en bonenplakschilderijmakers

Zo'n schijnbaar "nieuw ras" komt vrij makkelijk tot stand als je verschillende soorten bonen in je tuin verbouwt. Als je het zaad voor het volgende jaar probeert over te houden terwijl de overspelige bijtjes van de ene naar de andere gevlogen zijn, levert dat unieke mengrassen op. Bedenk er maar vast een naam voor.

bedankt voor jullie reacties....

ze lijken wel wat op de pronkbonen die je me laat zien... alleen de kleur is anders. (hoe groot zijn pronkbonen? deze zijn ongeveer 1cm groot, complete peul zo'n 13cm)

Ik verwacht wel dat ze gekruist zijn, want de bonen komen van levenvanhetland (ga er vanuit dat dat wel goed zit)... Blijft apart als je een wit boontje in de grond doet en er komt er een paars gespikkelde uit terwijl de rest gewoon witte boontjes heeft. Enige wat me opviel was, dat de schil gladder was dan die van de oldamster witte.

Ik ga ze iig voor volgend jaar bewaren, want ik heb te weinig om van te eten. Dan volgend jaar maar eens kijken wat eruit komt.

En als het een nieuw ras is (mits ze smaken natuurlijk )