Thessa Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 ik dacht iets te hebben gelezen over wortel jam lang lang geleden...maar kan het niet meer vinden....ik wil het morgen gaan maken voor tussen een kruid bakplaat koek met walnoten en de worteljam er tussen...gisteren gegeten op de bio markt...zo lekker, nu wil ik meer... ik dacht de wortel jam, alleen de wortel haksellen koken in de gelei suiker (kilo op kilo ?) wat vanille en kaneel er door en klaar ??iemand sugesties ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pet Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Als ik op "carrot jam" google kom ik heel wat recepten tegen.Blijkbaar is het meer iets voor Engelsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 * 800 g wortelen * 1 kg Van Gilse Geleisuiker * sap en rasp van 2 sinaasappelen * 1 dl citroenbrandewijn BereidingDe wortelen raspen en goed vermengen met geleisuiker, sinaasappelsap en sinaasappelrasp. Het mengsel langzaam al roerend aan de kook brengen en 4 minuten goed borrelend laten koken. De kooktijd gaat in op het moment dat het gehele oppervlak van de massa borrelt en dit niet meer door roeren ongedaan gemaakt wordt.De pan van het vuur halen, 1 minuut wachten en de brandewijn door de jam roeren. Eventueel de jam met een schuimspaan afschuimen en in schoongemaakte potten schenken. De potten tot de rand vullen, direct sluiten en 5 minuten op hun kop zetten. bron: http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=159 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Lijkt me heerlijk...laat de brandewijn wel achterwege omdat mijn mangeen alcohol wil gebruiken.Met een ander alcoholvrij drankje zal het ook wel lekker zijn Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 * 800 g wortelen * 1 kg Van Gilse Geleisuiker * sap en rasp van 2 sinaasappelen * 1 dl citroenbrandewijn BereidingDe wortelen raspen en goed vermengen met geleisuiker, sinaasappelsap en sinaasappelrasp. Het mengsel langzaam al roerend aan de kook brengen en 4 minuten goed borrelend laten koken. De kooktijd gaat in op het moment dat het gehele oppervlak van de massa borrelt en dit niet meer door roeren ongedaan gemaakt wordt.De pan van het vuur halen, 1 minuut wachten en de brandewijn door de jam roeren. Eventueel de jam met een schuimspaan afschuimen en in schoongemaakte potten schenken. De potten tot de rand vullen, direct sluiten en 5 minuten op hun kop zetten. bron: http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=72&Itemid=159 vanwaar de brandewijn ? geeft dat een speciale smaak ? ik ben niet zo van de alcohol door gerechten....de sinnasappel lijkt me een heerlijke kombie vooral bij de kruid koek....ben heel benieuwd.... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Denk dat zonder die dl drank het recept ook gaat slagen hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts