Jump to content

butternut - wanneer rijp?

bartp

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een butternutpompoenplant in de tuin. Hier hangen enkele vruchten aan, waarvan er 1 al geruime tijd (meer dan 1 maand) volledig afgekleurd is. De schil is ook hard, maar het steeltje verhout niet. Is dit bij deze pompoen wel het geval dat de steeltjes verhouten, of is hij al rijp?

De Uchi Kuri die ik staan heb heeft wel verhoute vruchtstelen.

Bart bij de butternut ziet het er niet zo als uit bij de uchi-kuri. Bij de laatste zie je het echt aan de steel. Vicky Stork schrijft in haar complete pompoenenboek: de schil moet hard zijn en de steel droof óf kurkachtig. Het is in de aankomende dagen wel mooi weer om te oogsten, ik haal in ieder geval al mijn pompoenen eraf.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb er eentje, die mag er ook ver af. Denk dat die van jou wel goed zal zijn.

Mijn plant heeft niet veel gegeven dit jaar... veel vruchtjes zijn gewoon niet groot geworden. De muscat de provence hebben wel een paar mooie pompoenen gegeven. Ik ga ze deze week ook afhalen.

Die van mij heeft er eentje aan hangen die al meer dan 1 maand rijp lijkt, behalve het steeltje. Blijkbaar is ie dus echt rijp.

Eind augustus zijn er 4 bijgekomen, die zijn nog niet rijp. Hopelijk rijpen ze nog voor ze kapot vriezen - iemand enig idee wat ze kunnen verdragen?

Eén graadje vorst gaat nog, maar niet veel. Ik had twee jaar geleden mijn pompoenen nog op t bankje buiten toen het vroor. Ze hadden allemaal een soort van bevroren plek aan de bovenkant, en deze waren iets minder lang houdbaar dan de rest die al binnen was.

Ik ben ook voor alles oogsten en binnen legggen eventueel narijpen,

over rijp zijn bij pompoen, heb ik het idee dat hij eenmaal volgroeid niet zoveel uitmaakt waneer je hem opensnijd om te gebruiken is altijd goed, nooit idee dat hij nog onrijp is.

Players only love you when they're playing.

dat is natuurlijk prima Hans. Het advies is om daarvoor de pompoenen minstens een maar liever twee weken aan de lucht te laten drogen. Bij mij liggen de meeste pompoenen al beneden in de "grondkeuken", daar is het altijd tussen de 16 en de 20 graden.

, is bij jouw Jet de oogst wel overvloedig geweest

zoals andere jaren ?

Ja ondanks de woelmuizen vraat heb ik weer een megaberg pompoentjes en poenen. Dat mag ook wel met 16 planten. We zijn al flink aan de soep en puree

• 3 years later...

De steel verkurkt wel, maar niet zoveel als bij andere rassen. De steel wordt iets lichter van kleur. Deze pompoen is nog niet rijp, hij moet nog wat verkleuren totdat die vaalgeel is. Butternutpompoenen worden niet zo mooi van kleur, maar de groene kleur moet er wel echt uit zijn voordat deze oogstrijp is.