bartp Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Hallo, Ik heb een butternutpompoenplant in de tuin. Hier hangen enkele vruchten aan, waarvan er 1 al geruime tijd (meer dan 1 maand) volledig afgekleurd is. De schil is ook hard, maar het steeltje verhout niet. Is dit bij deze pompoen wel het geval dat de steeltjes verhouten, of is hij al rijp? De Uchi Kuri die ik staan heb heeft wel verhoute vruchtstelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 Bart bij de butternut ziet het er niet zo als uit bij de uchi-kuri. Bij de laatste zie je het echt aan de steel. Vicky Stork schrijft in haar complete pompoenenboek: de schil moet hard zijn en de steel droof óf kurkachtig. Het is in de aankomende dagen wel mooi weer om te oogsten, ik haal in ieder geval al mijn pompoenen eraf. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Hallo, ok bedankt voor het antwoord. Ik zal de rijpe er maar afhalen. Groeten, Bart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Ik heb er eentje, die mag er ook ver af. Denk dat die van jou wel goed zal zijn. Mijn plant heeft niet veel gegeven dit jaar... veel vruchtjes zijn gewoon niet groot geworden. De muscat de provence hebben wel een paar mooie pompoenen gegeven. Ik ga ze deze week ook afhalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartp Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Die van mij heeft er eentje aan hangen die al meer dan 1 maand rijp lijkt, behalve het steeltje. Blijkbaar is ie dus echt rijp. Eind augustus zijn er 4 bijgekomen, die zijn nog niet rijp. Hopelijk rijpen ze nog voor ze kapot vriezen - iemand enig idee wat ze kunnen verdragen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Eén graadje vorst gaat nog, maar niet veel. Ik had twee jaar geleden mijn pompoenen nog op t bankje buiten toen het vroor. Ze hadden allemaal een soort van bevroren plek aan de bovenkant, en deze waren iets minder lang houdbaar dan de rest die al binnen was. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Ik ben ook voor alles oogsten en binnen legggen eventueel narijpen,over rijp zijn bij pompoen, heb ik het idee dat hij eenmaal volgroeid niet zoveel uitmaakt waneer je hem opensnijd om te gebruiken is altijd goed, nooit idee dat hij nog onrijp is. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dat klopt wel, maar buiten narijpen wordt wel aangeraden, ook voor de houdbaarheid, de stengel moet goed droog zijn b.v. anders kan de vrucht daar beginnen te schimmelen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dat wist ik niet, ik leg ze voornamelijk ook binnen omdat ik ze prachtig vindt op schalen enzo. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 dat is natuurlijk prima Hans. Het advies is om daarvoor de pompoenen minstens een maar liever twee weken aan de lucht te laten drogen. Bij mij liggen de meeste pompoenen al beneden in de "grondkeuken", daar is het altijd tussen de 16 en de 20 graden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Mijn pompoenen opbrengst viel tegen niks overvloedig, is bij jouw Jet de oogst wel overvloedig geweestzoals andere jaren ?Je pattison kop in avatar is trouwens tof ! Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dank je Hans en hij lijkt meer als de vrouw met de baard Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 , is bij jouw Jet de oogst wel overvloedig geweestzoals andere jaren ? Ja ondanks de woelmuizen vraat heb ik weer een megaberg pompoentjes en poenen. Dat mag ook wel met 16 planten. We zijn al flink aan de soep en puree Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Heel oud topic, wel precies mijn vraag. Ik las o.a. dat bij Butternut de steel niet verkurkt? Hoe dan te zien wanneer rijp? Kan deze al geoogst, of nog even wachten? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Ik zou zeker wachten, hij moet echt wel lichtoranje/roze worden. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 De steel verkurkt wel, maar niet zoveel als bij andere rassen. De steel wordt iets lichter van kleur. Deze pompoen is nog niet rijp, hij moet nog wat verkleuren totdat die vaalgeel is. Butternutpompoenen worden niet zo mooi van kleur, maar de groene kleur moet er wel echt uit zijn voordat deze oogstrijp is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts