Jump to content

Sudangras

Jorieke123

Recommended Posts

Volgens Vreeken.nl een supergewas, dat Sudangras. We hebben het dit voorjaar gezaaid op ons proefveldje. Tussen de maïs, zonnebloemen en pompoenen. Het leek eerst niet zo op te komen, en groeide vrij langzaam. In de hitte van deze zomer kreeg het weer een voorsprong op de maïs, en het staat nu nog te bloeien. Ik hoop dat de graantjes op tijd gevormd zijn... voordat het echt nat en vies en koud wordt.

We telen het om er meel van te maken. Maar je kunt er van alles mee, dus dat ga ik ook allemaal proberen. Ook is het goed veevoer. Dus wie weet telen we het volgend jaar op een groter stuk.

Sorghum_bicolor.JPG

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Volgensmij heb ik hier pas wat over gelezen (nieuwsbrief vreeken of moestuin tijdschrift??). De foto en beschrijving geven een vage herkenning, de naam van het gewas, 'sudangras', niet...

Eens kijken of ik het nog ergens terug kan vinden.

ook wel genoemd: KAFIR, SORGO, DURRA OF KAFFERKOREN

Ik weet niet zo goed wanneer het rijp hoort te zijn. Maar het lijkt mij dat de boel dan al lekker bruin moet zijn, en niet meer groen zoals nu

• 2 months later...
  • 5 years later...

Al een oud topic, maar toch, ik vroeg me af of de zaden rijp en bruikbaar waren op het einde van de zomer. Ze zijn inderdaad klein, maar aangezien ze geen gluten bevatten zijn ze wel een interessante graanvervanger voor onze oudste. In de winkel zijn ze niet goedkoop. Het zou dus wel handig zijn om ze zelf te kunnen zaaien. Ook al is de opbrengst niet massaal.

• 1 year later...

Dit jaar weer eens een poging gewaagd. Een soort (Sorghum ‘Ba-Ye-Qi’ ) die sneller is met groeien, bloeien en rijpen, dus hopelijk ook wat meer en grotere korrels? Ook is deze zomer ideaal voor dit gewas, ze doen het erg goed en maken nu meerdere zijscheuten die ook al gaan bloeien.

Het lijkt me vooral mooi spul om in de varkensvelden te zetten, lekker hoog en zij lusten de hele plant. En dan kan ik er voor onszelf wat rijpe 'trossen' van oogsten voor in de keuken.

IMG548745111532931338.JPGIMG548812511532931341.JPG

• 1 month later...

Ze staan er mooi bij! Maar wanneer kan ik oogsten...?

IMG586012801536149575.JPG

IMG586381701536149475.JPG

Er zijn trossen (volgens mij) zo goed als rijp, een aantal die pas net dikkere zaden krijgen, en alweer nieuwe bloeiende!

IMG586150161536149453.JPGIMG586254711536149463.JPGIMG586568831536149481.JPG

Elk zaadje/plantje heeft al een stuk of 5 stengels gemaakt:

IMG586634451536149487.JPG

• 2 years later...
Op 5-9-2018 om 14:12, Jorieke123 zei:

Ze staan er mooi bij! Maar wanneer kan ik oogsten...?

Bij een soort afhankelijk zetmeelpercentage,bijvoorbeeld 21-25%. Maar voor de grote zaadval. En voor de eerste vorst, dus meestal ergens in oktober is wat ik bij mijn online speurtochtje tegenkwam.

Is dit in Nederland? Want ik ben op zoek naar wat zaad. Walter de Milliano had ik al gemailt. DSV is de andere op Nederlandse teelt gerichte veredelaar. Hoe voller en langer hoe beter voor mij, dus het mag ook een qua korrels mindere soort zijn die meer op massa organisch materiaal is gericht.

@Patrijs je hebt dus soorten die je kunt dorsen, soorten die je moet pellen en soorten waar je stroop van kookt.

Edited by donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Op 28-12-2010 om 08:36, Jorieke123 zei:

Helaas was het sudangras geen succes, de korrels waren (naar mijn idee) veeeel te klein om er iets mee te kunnen. Dat komt er volgend jaar dus niet meer in.

2010, tja pas in 2009 ging Walter de Milliano aan de slag met koude bestendiger en langdagritme rassen/varieteiten uit de bergen van Ethiopie aan de slag want 2008 waren de laatheid problemen nog duidelijk aanwezig. Dus ja 2010 was te vroeg. Geur, smaak is goed in kuilvoer, maar voedingswaarde minder volgens 2018 ervaring van een sorghum telende boer. Er wordt dan ook hard gewerkt minder structuur en meer voedingswaarde. Vertelde DSV veredelaar in een video.

Home of the Turbo.

Sorghum ‘Ba-Ye-Qi’ is volgens die webshop midden tot eind september rijp te oogsten. 

Hoe groot wordt deze soort?

Twee volgende soorten in ijstje worden tot 2,5M maar eind april voorzaaien staat daarbij, dat zijn Mennonite en Sand Mountain.

Home of the Turbo.

Ja gaan zeker tien soorten in Ten minste als Gabe Brown die bolle buik boer uit de VS is wiens zoon de boerderij runt/boer is terwijl pa de hele VS doorvliegt voor praatjes die aak op Youtube terecht komen, beetje de AG tegenhanger van Elaine Bingham?

Bodem effect is mooi, maar voor boeren valt voedingswaarde tegen vergeleken met mais. En Dairy krijg je niet de winter door buiten, dus je moet met silage blijven werken.

Kijk ik ben overtuigt van de waarde van Sorghum, maar de soorten op die site in Belgie zijn allemaal rietsuikerstengel soorten. Maakt mij niet uit, maar hoogte en winddichtheid heb ik wel interesse in. 20x20 cm is inderdaad die 25-30  per M2, waar de proef verslagen over spraken.

Home of the Turbo.

Zijn er nog meer mensen die Sorghum zaad willen? De Expert betrffende Sorghum in Noord Europa raadt mij Dusormil HD100 aan een zwarte Sorhum, die 230-250 cm word wanneer gezaaid in Mei (bij grond temperatuur van 12 graden of hoger). Wil iemand delen in de bestelling? 

Deze Dusormil HD100 maakt ook eetbaar graan. Je kunt het kafje met een
rijstpeller verwijderen.

https://www.demolenaar.nl/2021/02/26/czav-zet-sorghumproeven-voort/

https://www.facebook.com/pg/Dusormil-France-108972591287231/posts/

Home of the Turbo.