jasmin Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Ik heb een bergje kastanjes gekregen van Bonnie. En nou kan ik maar niet besluiten wat ik ermee wil gaan doen. Ik vrees dat ik er veel meer wil, om meerdere recepten uit te proberen, want anders is de keuze ondraaglijk moeilijk... Tot nu toe ken ik de kastanje van het poffen (onovertroffen lekker), en zoet ingemaakt in glas (uit de winkel) en als puree in een blikje (nooit geproefd). Smulweb staat vol met mij onbekende recepten, maar zoiets lijkt me wel wat... geschikt voor 7 jampotjes... Al denk ik niet dat ik ga investeren in brandewijn... duur spul, en dat voor een nog onbekend resultaat... misschien is het gewoon niet lekker... maar als er iemand is die dit recept kent... en enthousiast erover is???? kastanjes in vanillebrandewijnsiroopskwirrel heeft dit recept op 11 september 2000 toegevoegd. Dit recept is 665 keer bekeken, 1 x bewaard Gepofte kastanjes worden bewaard onder een siroop, gemaakt van brandewijn en vanille. De kastanjes zijn heerlijk bij ijs. Voor ca. 7 jampotjes van 250 gram. Bereidingstijd: 20-30 minuten Gang: NagerechtKeuken: Engelse keukenSmaak: ZoetTechniek: N.v.t.Soort gerecht: NagerechtUit eigen keuken: Nee (i) Ingrediënten 1,3 kilo verse kastanjes,1 pond bruine suiker,1 liter water, kwart liter brandewijn, 1 vanillestokje, in de lengte gespleten.Hulpmiddelen Magnetron, jampotjesVoorbereiding Kruis de kastanjes in en pof ze, in gedeelten, in de magnetron, op ca. 600 Watt. tot ze bol staan. Pel ze, zorg dat de kastanjenoot heel blijft.Bereidingswijze Doe de suiker en water in een pan op laag vuur en roer tot de suiker is gesmolten. Zet dan het vuur hoog en voeg de kastanjes toe, met het vanillestokje. Breng weer aan de kook en laat dan afkoelen. Dek af en laat 24 uur staan. Breng de volgende dag weer aan de kook en doe de kastanjes in schone potten. Schenk de siroop en de brandewijn over de kastanjes.Sluit de potten en zet ze nog ca 50 minuten in een pan met water van ca. 80 graden.Serveertips Bij ijs, maar ook op cake en taart of in een gemengd fruitsalade. De kastanjes zijn zeker een half jaar houdbaar. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Ha..wat grappig. Ik zit sinds een dag of 2-3 ook naar recepten voor kastanjes te zoeken. Ik heb er ook wat liggen hier, maar nog niet genoeg. Maar die ga ik volgende week ( herfstvakantie) hoop ik wel vinden op de wandelingen die we altijd veel doen. Ik heb een boek, waar kastanjejam in staat, volgens mij een mierzoete toestand, maar lijkt me wel lekker om dat weer te verwerken in cake/koek/gebak ofzo. Verder zou ik een hartige puree willen maken....om dan in porties in de vriezer te doen, voor bij het " warm" eten...spruitjes ofzo. Dus ook nog zoekende op het net.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Ik voel me hyper met zoveel onbekende recepten... http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=kastanjes en ik vind kastanje lekker... Laat ik eerst maar eens uitproberen hoe een gepofte kastanje in de magnetron proeft... als het niks is... haal ik de bbq tevoorschijn... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Gedroogd en vermalen krijg je een soort zoet meel zonder gluten, lekker door koekjes, brood ect. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Weet je wat ook lekker is? Kastanjemeel!! En dan kleine pannenkoekjes maken en lekker zoet bedruipen.... oei, oei.... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Gedroogd en vermalen krijg je een soort zoet meel zonder gluten, lekker door koekjes, brood ect. Oh sorry, ik had gepost zonder de jouwe te zien... we zijn het in elk geval eens met elkaar... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 '... Laat ik eerst maar eens uitproberen hoe een gepofte kastanje in de magnetron proeft... als het niks is... haal ik de bbq tevoorschijn...In een droge koekenpan met deksel lukt het ook.Voor de zekerheid: kastanjes eerst insnijden, anders ontploffen ze (eigen ervaring ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 In de magnetron worden ze door en door zacht......heel anders dan op de BBQ vind ikals ze iets te lang erin blijven....uitgedroogd en veel te lang: keihard...niet meer door te komenen laat je je tienerkids een keer alleen met magnetron en kastanjes....zwart zijn het lekkerst vanaf de houtkachel...duurt wel langer...maar proeft naar vroeger heb je die niet? koekepanidee van RvO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Ik moet binnenkort maar eens naar het bos, ik heb nog nooit kastanjes gegeten en het lijkt me nu wel eens tijd worden Maar moeten kastanjes op de houtkachel/open haart ingepakt worden? Of kunnen ze er gewoon zo in zonder dat de binnenkant zwart wordt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 nee niet in het vuur leggen...tenminste dat doe ik niet: ik zet meestal op het lage magnetronrooster op de houtkachel (even een kruisje erin gesneden ;schilt makkelijk als ze warm zijn) , want die is zo heet dat de kastanje bodempjes anders zwart worden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Ok, dan ga ik nog even puzzelen hoe ik het ga doen. Wij hebben een openhaard, dus kan ik ze ook in aluminiumfolie doen en dan naast het vuur leggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 als je nou een rustig vuurtje maakt en daar een rooster vanuit de oven op kunt leggen...moet het kunnen.... alu folie weet ik niet...nooit geprobeerd maar zou ook kunnen omdat ik me vaag iets herinner van op kamp aardappels poffen in kampvuur ook verpakt in al folie Alleen hoe krijg je ze uit het vuur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Oei dat klinkt lekker allemaal! Ik vind ze rauw om te knabbelen ook lekker. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 (edited) Verwijderd Edited June 20, 2012 by Guest Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Dat zijn toch wilde kastanjes op die foto? Die zijn toch niet eetbaar?Had gehoord dat alleen de stekelige versie (buitenschil) eetbaar was. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Nee wilde kastagnes hebben geen pluispuntje...die zijn helemaal rond. Wilde: Tamme: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 OK, ik had de pluispuntjes op die foto bij de pan niet gezien. Thanx! Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Morgen maar eens het bos in...krijg zin in kastanjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted October 11, 2011 Share Posted October 11, 2011 Dat zijn toch wilde kastanjes op die foto? Die zijn toch niet eetbaar?Had gehoord dat alleen de stekelige versie (buitenschil) eetbaar was. Nee, dat zijn geen wilde kastanjes, maar zo heel close is de foto niet dat je het verschil meteen zou kunnen zien . De tamme hebben inderdaad die stekelschil en vaak zitten ze ook met meer dan 1 in een schilletje, itt tot de wilde. Maar ook niet alle tamme kastanjes zijn goed te eten hoor! Soms zitten er beesten of andere rotzooi in, maar gelukkig is er een vrij eenvoudige methode om te zien of je kastanjes gaaf zijn: wanneer je ze in een bak water gooit dan komen de 'aangevreten' kastanjes bovendrijven. Die moet je dus maar gewoon weggooien, of op je composthoop. Wat op de bodem ligt is nog onaangetast en die zou ik eten. Als je ze koopt zullen de meeste wel goed zijn maar in onze geraapte mand was zeker meer dan de helft bewoond door beestjes of anderszins onaangenaam volk Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Gedroogd en vermalen krijg je een soort zoet meel zonder gluten, lekker door koekjes, brood ect. Heb jij dit wel eens gedaan Dennis? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Ik hoef er niet voor naar het bos. Aan het eind van mijn tuin is een bosrand, deze hoort bij een landgoed achter en links van ons.Deze bomen nemen al het zonlicht uit mijn tuin op het zuiden weg, Takken hangen tot 4 a 5 meter boven onze tuin.Wil er binnenkort de eigenaar eens op aanspreken, of hij de bomen wil uitdunnen.Mijn appelboom daar heeft de vorm van bonsai aangenomen doordat ze te weinig licht krijgt.Vind de kastanjes eigenlijk niet zo lekker, er is hier een overvloed van.Vriend van mij komt ze altijd halen en poft ze in de kachel in alufolie.Hij zet er wel een kruisje met een mes in voordat ze in de kachel gaan.Maar misschien is de tip van Jet iets.Hoelang moeten ze dan drogen voor je ze kunt vermalen tot meel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Geen idee,ik wacht af of Dennis het weet. Ik ben nu bezig kastanjes schoon te maken om later "jam"te maken..ik heb veel recepten gevonden op NL/FR/Engelse sites en ga denk ik een recept proberen van kastanje confiture met chocola. Verder wil ik een deel invriezen voor als er een eend of gans mijn kant opkomt..en dan dat meel maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Ondertussen al veel gelezen op Fr sites.Tip een: voor het verwerken ze eerst in een bak met water zetten, alle kastanjes die boven komen drijven weggooien.Tip twee: je kunt ze gemakkelijk invriezen en dan later verwerken als vers. Je wast ze en haalt de eerste -donkerbruine- schil eraf ( zonder ze te verwarmen, ff een klusje) dan invriezen, en als je ze wilt gebruiken in kokend water gooien om de tweede schil daarna te verwijderen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Tip een: voor het verwerken ze eerst in een bak met water zetten, alle kastanjes die boven komen drijven weggooien. Die tip heb je vast en zeker van de site moestuinforum.nl Maar ook niet alle tamme kastanjes zijn goed te eten hoor! Soms zitten er beesten of andere rotzooi in, maar gelukkig is er een vrij eenvoudige methode om te zien of je kastanjes gaaf zijn: wanneer je ze in een bak water gooit dan komen de 'aangevreten' kastanjes bovendrijven. Die moet je dus maar gewoon weggooien, of op je composthoop. Wat op de bodem ligt is nog onaangetast en die zou ik eten. Als je ze koopt zullen de meeste wel goed zijn maar in onze geraapte mand was zeker meer dan de helft bewoond door beestjes of anderszins onaangenaam volk Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Sorry sorry, ik heb nog (lang) niet alles gelezen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts