Jump to content

Aparte vaste allium soortjes

hansm

Recommended Posts

Ik vondt toffe allium soortjes bij Peter Nijssen http://www.pcnijssen.nl waar ze wonderlijk top assortiment bloembollen verkopen.

Via de database van Plants for a Future, heb ik diverse Alliums op eetbaarheid gecheckt

o.a gekocht

Allium moly,

Allium pskemense (heel nieuwschierig naar)

Allium sativum var. ophioscorodon

Allium triquetrum

Allium victorialis

Allium cernuum

Allium vineale

Allium fistulosum

Players only love you when they're playing.

Hans wanneer oogst je eigenlijk van die vaste uien? Ik heb de zg Egyptische ui, die gaf veel bolletjes die ik weer heb uitgeplant. Eet je nu de uitgeplante grote ui op, of alleen de nw bolletjes volgend jaar? Ik ben benieuwd naar je ervaring met deze nw alliumsoorten.

Waar de mol is is er hoop!

Van vaste Allium/look sbij ik meeste het groen, maar vaak is heel de plant eetbaar,

maar ik vindt nog zonde om de bolletjes te eten, waneer het zich flink vermeerderd heeft en genoeg

ervan staat ga ik dat zeker proberen, maar dat duurt nog even.

• 4 months later...

Ja dat vindt ik ook, onwijs veel heel verschillend blad en bloem, wel vindt ik de wilde en eetbare soorten het mooist,

de gekweekte uien voor de sier doen me niks.

Ik heb een tijdje geleden allium tricoccum zaden besteld omdat het me wel aansprak, maar kwam er naderhand pas achter dat die dingen gedurende een aantal maanden tot een jaar moeten kiemen.

Kan dan denk ik ook beter wat vervangend materiaal van die site gebruiken, inderdaad groot assortiment, zie dat ze ook saffraan in huis hebben.

• 7 years later...

Hans,

Ik ben benieuwd hoe het met je Allium victorialis is gegaan

Ik groei deze nu voor het tweede jaar, maar denk dat ik ze (veel) te ondiep heb gezet (foto).

In een botanische tuin in Oslo zagen ze er flink anders uit, gedrongener, bossiger.

Victorialis in de koude, Noorse kas, 2e jaar, vanuit bollen:

IMG20190424093053478HDR75531556226051.jpg

Ik vraag me ook af hoe en wanneer ik ze buiten zal gaan uitplanten. Denk na de bloei het beste is, maar ik heb de ruimte in de kas nodig voor aubergines

• 2 weeks later...

Hallo Dizid, ken je Stephen Barstow? Schrijver van het, zeker voor jou, zeer interessante boek` Around the world in 80 plants`. Een Engelse vegetarier, die in Noorwegen woont. Hij heeft een eigen website`edimentals.com`. Hij beschrijft tientallen alliums, en andere voor Noorwegen geschikte groenten. O.a. Allium Victorialis, en een speciale Noorweegse allium. Een geweldige inspiratie bron. Misschien kan je ooit, die speciale Noorse allium, in NL introduceren.