Jump to content

Aardbeien beschimmelen aan de plant

martine31

Recommended Posts

hallo allemaal, ik heb zo'n 8 aardbeien plantjes en de aardbeien beginnen volop te groeien. Nu is het erg regenachtig geweest en merkte ik dat er best veel beschimmelde aardbeien aan de planten zaten. Eerst dacht ik dat komt vast door de regen en wat natte stro, maar kan t ook komen vanwege een ziekte?? Ik heb net allemaal nieuwe stro bedjes gemaakt voor d eplantjes. MIjjn vraag is wat meer kan ik doen?? afwachten of t beter gaat of kan ik nog meer doen tegen de beschimmelde aardbeien??? Hoop niet dat ik allemaal niewe plantjes moet kopen en weer van vooraf beginnen!!!

alvast bedankt!!

Martine van uit Melbourne!!

Zijn vast doordragers, ik zou bloemen verwijderen dat moet zowiezo de eerste x bij doordragers,

denk niet dat je dit jaar nog smakelijke aardbeien krijgt,

of het moet nog heel mooi weer worden

Players only love you when they're playing.

Oeps zie nu pas dat het voor Australië is, welk seizoen is het daar nu?

Voorjaar, dan ist andere koek, dan telt onderstaande niet.

Is vruchtrot/botrytis ook grauwe schimmel genoemd.

Is een gevolg van warmte gevolgd door nattigheid.

Kan geen kwaad voor de plant of volgend jaar, enkel de aangetaste delen verwijderen.

Kan ook komen dat de planten niet kunnen opdrogen tegen de nacht, of te dicht opeen staan, het stro doet er natuurlijk in dit jaargetijde ook niet goed aan, alles blijft vochtig.

Je kan daar preventief tegen spuiten, doe ik niet, heb daar nu ook zo een klein beetje last van.

Schat zo nog geen 1%, dus vind het niet nodig er iets tegen te doen.

Mijn aardbeien gaan ook achteruit wat smaak betreft, wel sappig en zoet, doch geen karakter meer.

Hans, nu geen bloemen meer verwijderen bij doordragers, ze hebben dan pas terug vruchten na 4 weken, en dat is toch wat aan de late kant, die gaan geen smaak meer hebben, van afrijpen nog te zwijgen.

Martine heeft ze waarschijnlijk net gekocht en geplant, en deze geven natuurlijk nog vrucht.

Mijn doordrager stekken hingen nog volop bloesem en vruchten.

Martine, als het inderdaad bij jou voorjaar is dan dien je zoals Hans het al aangaf bij doordragers!!!!! Dus niet bij 1maaldragers! de eerste bloemen te werwijderen om zo een bossige plant te verkrijgen.

Dan heb je achteraf meer opbrengst.

Tegen Botrytis kan je met iets spuiten, dacht als ik me niet vergis vanaf de bloesem, niet meer vanaf groene en rijpe vruchten, ik doe het niet.

De bloesem infecteerd de vruchten.

Bij doordragers dus wat moeilijker daar deze verder bloemen aanmaken en je telkens dan moet spuiten dat de bloesem er is.

Als je veel rotte aardbeien hebt dan is dit wel nodig anders geen oogst.

• 2 weeks later...

Hallo Martine en welkom

misschien heb je hier iets aan:

http://fragariaholland.nl/publicaties/belg_fruitrev_australie.pdf

er staat iets in over ; Goede resultaten worden bereikt met solarisatie van december tot januari, vooral met heldere folie. .....

Makkelijk want ook al lopen onze seizoenen niet evenredig...de maanden december en januari in ieder geval wel

Ook over een nieuw soort schimmel bij aardbeien in Queensland waarvan men vreest dat deze zich gaat uitbreiden....in het artikel wordt veel gesproken over chemische bestrijding....helaas

Ik heb een schoonzus in Wellington (NSW)....als ik weer eens skype met haar, zal ik vragen naar haar aardbeien bevindingen