Jorieke123 Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Eindelijk hebben we dan worst gemaakt! Met vlees van de 2 bokjes die we hebben laten slachten, een kilo speklappen (komt bij onze volgende worst-maak-sessies van eigen varken) en meters schapendarm (komt straks ook van eigen varken).We hebben 2 soorten gemaakt, Groninger metworst en oregano salami. Beide recepten kwamen uit het 'handboek voor de vinex jager'. Een erg leuk boekje, met veel uitleg en recepten om zelf dingen te maken.We wonen dan wel niet in een vinex wijk, maar toch zou het boekje niet meer kunnen ontbreken in onze kast. (kijk op bol.com voor een paar pagina's, erg geinig geschreven! Vooral ook de cavia op de snijplank op de voorkant van het boek.... echt mijn soort humor ) De worsten hebben 2 dagen in de keuken gehangen (of eigenlijk gelegen, in mijn droogrek aan het plafond), en hangen nu in de kelderkast. Er komt zowaar al een wit schimmeltje op! Nu maar hopen dat het een vriendelijk schimmeltje is ("in bijna alle gevallen is witte schimmel goed, groene schimmel fout") Over 2 weekjes kunnen we proeven! Ze ruiken iig erg lekker, de salami ruikt heel erg naar salami (en zoveel knoflook ging er niet eens in). Het is wel verslavend, dat worst maken. Straks met ons varken van een kilootje of 100, gaan we meer maken. Dan ook rookworst, verse worst, boterhamworst....... etc Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Wat ontzettend leuk lijkt me dat. Stoer ook, zo`n rekje in je kast waar die worsten aanhangen. En gaaf,dat je ook dat stukje ( worst/beleg) maken ook zelf kan doen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Heerlijk worst! Misschien het varkentje nog iets vetter laten worden? Of is het een klein soort? Hier wordt 110 à 120 kg gezien als "mager"... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 12, 2011 Author Share Posted October 12, 2011 Ah, ja ik bedoelde ook een kilo of 150... Maar wie weet wordt hij zwaarder, we hebben niet echt een weegschaal voor het beest Dus als de hammen groot genoeg lijken, en we denken dat we het beest nog mogen 'trekken' met de auto, dan is ie op gewicht Hij moet ook weer niet al te vet, al maak je daar natuurlijk wel lekkere zeep van Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 De foto's lukken niet zo goed in de keuken. Mijn camera doet het buiten heel goed, maar binnen is het altijd prut. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 Nou, vanavond gaan er 2 salamiworstjes op een pizza. Ik heb er net plakjes van gesneden, en het ruikt en ziet er goed uit. Ik heb (vrij kinderachtig van mezelf, ik weet het ) nog niet durven proeven. Ik wacht even tot het is gebakken in de oven. Als we die gebakken vorm overleven, wil ik het wel eens ongebakken proberen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 We leven nog! Zo op de pizza kwam de smaak van de worst niet heel sterk naar voren. Misschien niet genoeg gekruid, of wordt de worst sterker van smaak als hij langer hangt. Maar los smaakte de (gebakken) worst wel goed. Misschien wat korrelig, al zou ik zo even niet weten wat we daar aan moeten doen. Er zat aardig wat varkensvet in... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Misschien iets fijner malen of twee x malen? Ik kan eens aan mijn buurvrouw vragen volgende week.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 5, 2011 Author Share Posted November 5, 2011 Ik vond het nogal fijn, tijdens het malen. Het was een soort brij Ik heb een boek gekocht over worst, maar dat ligt in de kast om het met sinterklaas aan Joep te geven Dus misschien staat daar het antwoord in. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Ik denk dat er een soort bindmiddel bij moet...op dit filmpje hebben ze het over broodkruim dat het vet bindt wat in de worst zit...Ze laten precies zien hoe worst gemaakt wordt...: http://www.youtube.com/watch?v=8wRgFOY0GWQ misschien heb je er iets aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
draadman Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Kijk Dat ziet er goed uit K hoop dat ze bij ons ook zo worden. K denk als je weer gaat maken je vlees twee keer malen.de eerste keer de vlees brokken al flink klein snijden (des te minder moeite kost je machine het) en er een grof gehakt van maken Dan je kruiden er handmatig goed door kneden paar uurtjes in de koelkast laten staan En dan de tweede keer malen op je zelf gewenste dikte-grofte en de worsten draaien .Weekje drogen smullen maar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 . Misschien wat korrelig, al zou ik zo even niet weten wat we daar aan moeten doen. Er zat aardig wat varkensvet in... Ik heb het voor je nagevraagd, maar volgens de professional heb je de worst te vroeg aangesneden..het kan nooit de maling zijn. Worst uit Lyon wordt met de hand gesneden voor het de darm ingaat en als hij de juiste droog-graad heeft zijn het toch keurige rondjes geworden. Dus de conclusie vanavond was : te vroeg aangesneden, nog even wachten en dan gaat het beter. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 Ah Thanks voor het navragen en de tips en het meedenken!Ik wou net even melden dat de worst al een stuk beter smaakt. De worsten hingen er alleen al wel zo'n 2 tot 3 weken, en zijn erg dun dus ik ging er van uit dat 2 tot 3 weken al bijna te lang was. Maar goed, gisteren dus nog een worstje aangesneden voor op de pizza, al vallen ze op een pizza niet zo op. 'rauw' (dus niet gebakken op een pizza ) zijn ze vrij scherp, de peper is best overheersend. In de salami dan, de groninger metworst hebben we nog niet geproefd. Joep is nogal moeilijk met rauwe dingen (hij zal bijv. zal ook geen cakebeslag uit de kom snoepen, omdat daar rauwe ei in zit ) Dus aan rauw vlees wat ergens lang heeft gehangen en waar een witte schimmel op staat, moet vooral hij nog even wennen. Dus we bouwen het langzaam op Eerst op de pizza (en dus gebakken), gisteren een plakje rauw, en als zijn maagje dat allemaal aan kan, snijden we eens een worstje aan voor bij de borrel. Volgende keer hangen we de worsten trouwens niet in de kelderkast. Ze druppen wat, en dus liggen er (vettige vocht)druppels op de keldervloer. Daar waar de bak met maïs (uiteraard wel met deksel) en de zuurkoolpot staan. Ook gaat die kast best vaak open, en ruik je dan elke keer die worst. Ook niet echt smakelijk.Oh en: er komt vocht uit die worsten, waardoor er dus in de kelder meer vocht komt. Op de plaken vlak achter de hangende worsten iig. Er staat een aangebroken pak vaatwasser zout, en die is helemaal bobbelig van het vocht. Anyway: de salami is iig wel geslaagd, ziet er mooi uit en smaakt goed. Volgende keer iets minder zwarte peper, iets meer knoflook. En dan een dikkere darm gebruiken, dit is nogal een gepriegel als je er plakjes van wilt maken voor op de pizza. Als borrelworstjes zijn ze wel goed. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Inderdaad om je smaak aan jezelf aan te passen zodat je je eigen mega-recept hebt vergt wel meerdere keren worst maken.,Peper is vrij snel overheersend vind ik..ik heb vrienden die het bij bergjes in de paté stoppen, wat ik dan weer zonde vind van de goede smaak van de paté.Bij de meeste mensen hier hangt de worst op de deel, een goede luchtstroom erlangs, en ze leggen er gewoon een krant onder.Die angst voor rauw begrijp ik wel, er zijn nu eenmaal mensen die gevoeliger zijn voor rauwe spullen ( zeker rauw ei). De Fransen zijn er goed in om smerige dingen te eten,(pens, slakken, rauwe oesters, de kop van het konijn op je bord..met oogjes..) en ze maken het vaak ook smerig klaar vind ik, wij hebben toch andere regels voor de hygiëne...Het is super dat je dit zelf doet, heb je het ooit geleerd/gezien van anderen? Of alles uit het Vinex-boekje?Daarom wil ik de verwerking van mijn halve varken dit jaar graag in mijn eigen keuken. Door de vragen en deze topics ben ik al volop aan t denken wat ik dit keer ga maken..in ieder geval paté, boudin en fromage de tête..andere tips zijn meer dan welkom ( worst..misschien, ik ben zo afhankelijk van anderen omdat ik geen worstvuller heb..en net als Joep: het niet zeker weten of de rauwe worst goed is..( ik laat dat nog graag aan de professional over) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2011 Author Share Posted November 19, 2011 We zijn hier helemaal op onszelf aangewezen, helaas geen familie/vrienden/buren die dit jaarlijks doen. Geeft nix: we vinden wel hoe dingen moeten, o.a. inderdaad het vinex boekje. Maar ook alle afleveringen van River cottage, en het wereld wijde web. Ik ben gek op droge worst, en ook gerookte worst. Verse worst vind ik dan weer minder, maar misschien die van eigen productie straks wel Ik heb precies het recept uit het vinex boekje gevolgd voor deze worsten, ik denk dat ik gewoon met pen in het boekje ga schrijven dat er wel wat minder peper in mag Joep kan al last van zijn maag/darmen krijgen als hij alleen al denkt dat er iets niet goed was in het eten Al moet ik zeggen dat hij dat de laatste tijd minder heeft. Misschien heeft hij eindelijk een goede buffer opgebouwd van bacteriën en afweerstoffen enzo Van alle dingen die we proberen en eten. Ik heb eigenlijk nooit ergens last van. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Er hangen nog aardig wat worstjes, omdat we nou eenmaal niet elke dag worst eten.Hoe bewaar ik ze nou het beste? Want ik denk dat ze er nu wel lang genoeg hangen... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Je kunt ze gewoon laten hangen, maar dan worden ze wel harder, iets minder hard in de voorraadkast, in de koelkast kan ook..worden ze zacht, maar nooit in afgesloten zak (alleen vacuüm), dus servetje of papieren zak oid . Invriezen werkt het best als je tevreden bent zoals de worst is qua droogheid en je wilt ze lang bewaren, zo deden wij het in de vleesfabriek tenminste. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Zijn de worsten, na ontdooien, nog wel hetzelfde van structuur? Ik laat ze liever niet hangen, ik moet elke keer met mijn hoofd iets schuin om er langs te kunnen in de kelder Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Ik vries wel vaker (gesneden) broodbeleg in en droogworst is goed te doen maar die van jou is zelfgemaakt en misschien is dat anders. Ik zou er eentje invriezen en er over 4 dagen weer uithalen...de rest ff laten hangen en blijven bukken...dan kun je zelf kijken of de structuur voor jullie acceptabel is.......denk dat we niet makkelijk kunnen vergelijken omdat de meesten van ons toch worst met allerlei toevoegingen hebben uit de supermarkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Ik heb destijds nooit de vergelijkingstest gedaan, maar in de fabriek werd gewoon altijd een standaard produktie gedraaid en alles wat over was ging de vriezer in en werd later ontdooit en verkocht, o.a. tijdens feestdagen wanneer de vraag hoger lag. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Je kunt beiden doen volgens mij..laten hangen.. doet mijn buurman..maanden lang, gewoon totdat hij ze opeet. Ik gooi ze op een gegeven moment in de vriezer, dubbeldik in plastic verpakt zodat ze niet uitdrogen.Klopt het nu dat je worsten minder korrelig zijn nu ze wat ouder zijn? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Ja, ze zijn inderdaad minder korrelig! Maar omdat ze zo dun zijn (schapendarm), ook vrij snel en hard gedroogd. Dus ik ga er idd eerst maar eens eentje invriezen. Op zich gebruiken we de worst vaak op pizza en door bijv. de witte bonen, dus is het niet zo erg als de structuur iets veranderd. De salami die we als broodbeleg gaan maken (straks... als Jimmy dik genoeg is...) wil ik sowiezo gesealed in plakken kunnen invriezen. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 20, 2011 Author Share Posted December 20, 2011 Hier wat foto's van de worstjes. De kleuren zijn in het echt wat mooier. Het bord is in het echt ook groen, dus ik weet niet waar mijn camera last van had... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 20, 2011 Share Posted December 20, 2011 ja, mmmmm ik begin ook weer zin te krijgen..ook al door Yola`s slacht en door "a pig in a day"..erg leuk om te zien trouwens. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 dat ziet er (ondanks het kleurtje) errug goed uit Jorieke!ik wil wel proeven hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts