Elizabet Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Ik sta trouwens wel enorm in dubio over een gehaktmolen die ik al had besteld (voor KitchenAid, zou ook op mijn Hobart moeten passen) en die pas in december leverbaar bleek, waarna ik nog snel even de ouderwetse molen heb gescoord. De KA is maar 20 euro, dus ook geen rib uit mijn lijf, maar op zich ging de oude molen ook prima. Dus ik twijfel of ik m af ga bestellen of niet. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elizabet Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Toch maar meteen even de lomo (eigenlijk is het natuurlijk gewoon een kleine ham, maar dan met gerookt paprikapoeder) eruit gehaald, gespoeld en ingebonden. De buitenkant behalve met paprika ook nog maar met een klein beetje nitrietzout ingesmeerd, vooral al die openliggende structuren aan de kopse kanten zien er toch maar eng kwetsbaar uit. Quote elizabet.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Jeetje mooi zeg! Ik kom tzt wel bij je om raad als ik begin met worst en ham Ja een kitspuit legen in de prullenbak zou ook voor mij een drempel zijn al is het goedkoper dan een vulstuk, maar wij hebben toevallig heel veel lege kitspuit-monden, dus die ga ik maar proberen dan. Ik vraag mij alleen af hoe je die aan de molen verbindt... Ik heb een (nee, twee) ouderwetse gehakt/worstdraaiers... Leuk hoor, post maar lekker veel, kunnen we van leren! IK dan in elk geval Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Zijn er hier meer mensen die hun eigen salami maken? Ik ben op zoek naar wat verschillende, liefst zelf-uitgeprobeerde recepten. Om zo de perfecte salami te maken. Ik ben namelijk niet tevreden over de recepten die ik tot nu toe heb gebruikt, en wil toch echt wel een keer kilo's geweldige salami kunnen maken. Dus probeer ik steeds een kilootje van een recept, en blijf ik schaven en proberen... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Ik weet niet of ik deze al eens gepost had, kwam hem vandaag weer tegen. Manlief trots met versgemaakte worst, Suba de hond wil wel proeven, manlief heeft niks in de gaten Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Ik zie deze in elk geval voor het eerst en ik vind hem prachtig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Die Suba... lust er wel worst van... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Echt een geweldige foto! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berijl Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 superfoto!! Wij gaan binnenkort ook starten met het maken van droge worstjes. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit gaat. Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 1, 2015 Author Share Posted March 1, 2015 Ik heb weer 3 verschillende worsten gemaakt deze week. Ze zijn alleen ontzettend aan het lekken/zweten. Er drupt vet uit, de worsten glimmen er helemaal van! Vreemd, want dat was vorige keren niet het geval. 1 soort hangt in het warme gedeelte van het huis. Die moet 2 dagen lang, 30 graden hebben om te fermenteren. En de andere 2 hangen in de keuken, waar het 15 tot 20 graden is (ligt er aan of de kachel brandt ja of nee). Maar goed, zo hang ik ze altijd... en dan druppen ze niet zo. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 30, 2016 Author Share Posted January 30, 2016 Nu het nog wat koeler is in huis, heb ik weer wat worst gemaakt. Het is nog moeilijk om de juiste verhoudingen en sappigheid enz. te krijgen. Maar we blijven oefenen. 1 van de 2 recepten die ik nu heb gebruikt (oregano salami), heb ik al vaker gemaakt en die beviel altijd goed. En ik heb uit datzelfde boek (vinexjager ) nog een ander recept gepakt, voor chorizo. In allebei de worsten zit een glas paardenbloemwijn, dan beviel de vorige keer ook erg goed. (minder uitgedroogd eindresultaat). Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted January 30, 2016 Share Posted January 30, 2016 Mooie worstmachine - en nóg mooier droogrek Als er iets - naar jullie smaak - minder goed lukt, wil ik wel wat kopen. Kan zelf (nog) geen worst maken en heb niet zo'n verfijnde smaak (Schitterende foto van de hond van Piroska ) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 31, 2016 Author Share Posted January 31, 2016 Kom gerust een keer een worstje proeven Speets Ze hangen nu koeler, boven. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 Ze drogen niet heel hard, en hangen toch al wel weer een tijdje. Tijd voor een test Zo hangen ze er nu bij:De oregano-salami: Chorizo: Al wel ingedroogd, want rimpelig, maar ze voelen nog steeds te zacht aan als je zachtjes knijpt. Ze ruiken wel heel goed! (vleeswaren en kaas maken vergt een boel knijpen en voelen en ruiken ) Ik had er ook wat koud gerookt, en ik heb nu een koudgerookte oregano-salami aangesneden. Echt nog wel zacht van binnen, maar ruikt verrukkuluk. Dus ik heb wat plakjes opgebakken, zoals we ook zouden doen voor op de pizza of door de witte bonen en tomatensaus. De opgebakken plakjes waren heerlijk! Echt lekker pittig (al proef je dat minder als het door een gerecht gaat) en goede structuur. Nu nog verder drogen! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 Heerlijk, heerlijk Wanneer ga je de salami aansnijden?En heb je eigenlijk nog grote stukken ham en zo in de vriezer voor de verkoop? Of doe je dat niet? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 Ik weet niet wanneer ik de rest aan ga snijden. Ik voel elke week even. Als ze stevig genoeg voelen dan probeer ik er nog 1. Ja, we hebben nog kinnebakspek, buikspek, en stukken ham (al dan niet met vet en zwoerd) in de vriezer. Grote stukken, van het wolvarken dat laatst is geslacht. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charly Posted November 14, 2019 Share Posted November 14, 2019 Ook aan de droge worst! Uiteraard in Joriekes voetsporen. Al lees ik nu dat zij niet het recept van Pig-in-a-day heeft gevolgd voor haar salami. Wij wel, plus een snufje droge worst mix van Van Beekum. We hebben ook nog een paar worsten hangen met alleen droge worst mix (en nitrietzout tuurlijk) En van allebei de soorten hebben we 1 worst koud gerookt. Hangt er lekker bij op zolder: We hebben vooralsnog alleen de salami voorzichtig geproefd. En die is inderdaad heel erg lekker, maar ook nog wel zacht. Zoals Jorieke ergens schrijft. Misschien te veel vet? Verder zijn het hele dunnetjes natuurlijk. De worstenmachine die we mochten lenen, had slechts een klein vulmondje, dus dan pas je daar een mouw aan he. Wat ons betreft wel voor herhaling vatbaar in ieder geval! Quote wees bevriend met kleine dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted January 5, 2020 Share Posted January 5, 2020 Ziet er toch goed uit.Ik vind zelf zachte worst lekkerder dan die hele harde.Ga je zelf een machine aanschaffen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts