BoerJennes Geplaatst: 20 februari 2018 Geplaatst: 20 februari 2018 Ach, je moet een haan niet verwijten dat ie zich hanig gedraagt. Hij wil je graag bij z'n toom hebben... Onze haan pakken we gewoon op en sjouwen 'm met ons mee. Dat leidt hem voldoende af, en op die manier weet ie ook wie uiteindelijk de baas is. Wegschoppen kan een averechts effect hebben, namelijk een angstige haan. Het is niet leuk als de haan je sneaky van achteren aanvalt, maar wel weer lachwekkend dat als je op tijd omdraait, de stoere vent net doet alsof hij ter plekke iets lekkers gevonden heeft. Overigens is het dan ook weer leuk om daarop te reageren alsof je een hennetje bent: op je hurken voor 'm gaan zitten en krabbelen in de grond. Dat leidt hem ook af.Voor de haan is het vaak een soort stoer spel. Zo jaagt ie bij ons ook de katten weg en maakt ie helemaal de blits bij z'n hennetjes. Quote Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl
henkg Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 Vogel vangt kat! Leuk filmpje. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
speets Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 Mooi verhaal Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nasuada Geplaatst: 25 februari 2018 Geplaatst: 25 februari 2018 Een " Pien in de kont ei " arm beest. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2018 Auteur Geplaatst: 25 februari 2018 Oef ja! Hier is de eierproductie ook wat naar beneden... Nu nog 5 tot 6 eieren van de grotere kippen, en toch nog wel zo'n 2 stuks van de krielkipjes. We proberen nog even of het komt door de verandering in voer (we gaven ze een gedeelte broodkruimels in de ochtend, en dan dus minder legkorrels en minder gerst.) Of misschien gewoon door de kou o.i.d. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 25 februari 2018 Geplaatst: 25 februari 2018 Plvv AUW! Dat grote ei De eieren van die van ons zitten juist weer op niveau sinds een dag of drie. Wij denken dat het komt omdat we een haantje verwijderd hebben en dat er nu meer rust is in de club. Maar het blijft giswerk!Hoop desalniettemin dat jullie de oorzaak van de verminderde eierproductie snel vinden Jorieke. Veel eieren is veel leuker! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 25 februari 2018 Geplaatst: 25 februari 2018 Flip de vrije haan is helaas in de maag van een marter of vos beland..er resten ons enkel wat veertjes. Het arme beest, ik had wel gedacht dat hij in zijn boom veilig was maar nee dus. De eenden blijven nu tot 11 smorgens binnen, daarna denken we geen vos meer in de tuin te treffen en steenmarters al helemaal niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 O snik Misschien een boommarter. Akelig hoor, dan slaap je niet rustig meer Maar hij heeft in elk geval een prachtig leven gehad. En dat kan van het meeste pluimvee niet gezegd worden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 En de boommarter is waarschijnlijk zeer dik tevreden met em... Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 26 februari 2018 Geplaatst: 26 februari 2018 Steenmarter zou het zijn, boommarters hebben we niet maar in het buurhuis een flinke familie steenmarters. En wie weet vinden we Flips botjes nog eens op t dak zoals we ook al met egels hebben gedaan..alleen nog maar het stekelige velletje. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Geïnspireerd door swedish homestead hebben wij een moestuinklaarinhandomdraai omspit machine aangeschaft.Nu hopen dat Ze hun werk gaan doen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Wauw Nas wat cool! Klein dingetje: is ie niet wat open aan de zijkanten en bovenop? Voor als t kwaai weer wordt? Volgens mij zijn die van SH nl wat lager en groter - dus 'platter' zeg maar, en kan er dan geen nattigheid onder komen. En zijn ze voor 3/4 bedekt ipv 1/2. Hoop dat het heel goed gaat werken. En ik ga zeker het voorbeeld volgen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Ik heb het gaas van gigagaas van 70 cm gekocht.Lager vond ik onhandig want dan wordt het voor mij zo'n gekruip:-). ( vangen van kip/ kuiken/cavia)Ik heb hem kleiner want ik wil hem alleen kunnen " slepen " .Ik heb wel heeeel klein gaas omdat ik hem ook voor de kuikens en cavias wil.Heb bij karwei doorzichtige golfplaat gehaald ( 9 euro of zo). En daar hebben we de grote van de klep op aangepast.Ik was te ongeduldig .....hij is nog niet klaar.Dak is mooi, maar idd moet 2 / 3 de dicht . Maar planken waren op. en...moet dan in dat dichte deel nog stokken.Dan kan ik ze daar met mooier weer gewoon ook snachts in laten. Nu was het weer een klusje om ze weer te vangen om de nacht in te gaan.Wordt vervolgd.Vandaag al flink deel omgespit:-).Totale kosten rond de 40 euro. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 4 maart 2018 Geplaatst: 4 maart 2018 Ja fijn he. Dat spitten. De grond in mijn kasje is nog nooit zo mooi rul geweest. Hierna gaan ze ook in zo’n soort ding. Maar dan hoger ivm legkasten. Denk met puntdakje. Zoals (hmmm. Wie was het ook weer? Kibas? RichardFox...?) had op het forum. En dan een paar lagere voor de kalkoen/vleeskip kuikens. Jaja. Ideeën. Non stop in ontwikkeling. En de ene keer wordt t geweldig. En de andere keer wat minder. Succes Nas en veel plezier van je spitmasjientjes! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2018 Auteur Geplaatst: 8 maart 2018 Volgende week komen de eieren van onze Veldkippen uit. Van de 20 zijn er 15 bevrucht, dat is geen hele fantastische score voor onze haan maar we doen het er voor. Hoeveel er dan daadwerkelijk uitkomen ligt ook nog iets lager, er blijken er altijd wel 1 of 2 te zwak om uit het ei te kruipen. Ik heb het verblijf voor hun 1e weken al even goed schoon gemaakt, want er hingen alweer veel spinnenwebben en stofslierten langs de muren/plafond/het gaas. Ik heb mooie nieuwe drinkbakjes, kijk nou eens wat simpel maar handig: We hebben een heel stel van die drinkbakjes van o.a. Welkoop, en die laten ze blijkbaar elk jaar nog goedkoper maken o.i.d. bij een andere fabriek en dus passen de tankjes niet op andere schaaltjes en raakt alles door elkaar en ben je steeds aan het zoeken welke nou op welke past Ook verweert dat plastic in no-time, en breekt keihard af. Wat een rotdingen Deze schijven voelen zeer stevig, ze zijn aardig groot (doorsnee van iets meer dan 20 cm) en als de petfles wat te viezig wordt na regelmatig gebruik, dan neem je een nieuwe. Ook kan je nu kiezen of je een kleine van 0,5 liter, of een grotere van 1 liter maakt, of een nog grotere van 1,5 (al weet ik niet of ie dan niet topzwaar wordt...) Voor straks, buiten, heb ik deze: Om eens te testen of dat bevalt. Je maakt ze op een grotere emmer/ton, en die vul je met water. En dan hebben ze een hele tijd genoeg drinken. Voor de eenden zal het niet werken, die maken er een te grote smeerbende van. Maar kippen gaan niet na elke hap voer hun snavel poetsen dus ik hoop dat dit een beetje goed gaat als we straks ook een clubje van 20 vleeskippen hebben die er uit moeten drinken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 En ze vallen niet om, die handige petflessen? Geinig hoor Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2018 Auteur Geplaatst: 8 maart 2018 Met deze literfles gaat het goed, zeker stabiel. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Hè? Heb je die nou zelf gefabriceerd?Ik zag toevallig dit filmpje, lijkt er sprekend op. Alleen weet ik niet waar ik zo'n deksel vandaan moet halen. Is natuurlijk een Amerikaans ding Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 8 maart 2018 Auteur Geplaatst: 8 maart 2018 Nee, gekocht bij http://www.broedmachine.nl voor 1,50 per stuk Vergelijkbaar met die uit dat filmpje, alleen hier zit dus echt een 'aansluiting' op voor de opening van een petfles. Je hoeft hem niet door te knippen o.i.d. Hij is ook van veel dikker plastic trouwens, met een mooie ronde rand. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 (aangepast) 26 ayam cenami eitjes in de broedmachine van mijn zoon. 21 bevrucht, 2 uitgekomen en 1 heeft het niet gered.Dus een zielig puepjuukn.iedereen roept wat anders over temperatuur en vochtigheid. Gek wordt je ervan.Nu opzoek naar 1 kuukn want alleen is alleen en ze schijnen zich doodpiepn.Maar wel een heel dapper kuukn. Meet Pepesan. 8 maart 2018 aangepast door Gast Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Claudia69 Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Wij boekten onlangs een weekendje in de kempen en kwamen er deze prachtige kippen tegen: http://www.velt.nu/eco-zoekertjes/kempisch-hoen-campines-broedeieren-te-koop Vroeger hadden mijn schoonouders wat kippen lopen, momenteel niet meer. Misschien dus toch eens overwegen om een plekje in eigen tuin in te richten. Ik mis die eitjes wel. Quote
Markus Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Hey, wat tof dat er ook een onderwerp over kippen is! Ik ga hier even de aankomende weken doorheen lezen en weet nu waar ik mijn vragen kan stellen als ik ze heb. Ik ben er nog niet aan toe op dit moment maar plan het wel alvast in vanwege de moestuin en het laten scharrelen. Heb al wat opgezocht waar ze niet tegen kunnen ivm toxicatie maar nog niet uitgezocht welke groenten ze met rust laten zodat ze daar doorheen kunnen scharrelen. Maar mocht iemand zich geroepen voelen om alvast een paar tips te geven, dan hoor ik dat graag! Mooi Quote Het maakt niet uit hoe snel je gaat als je niet te stoppen bent!
Claudia69 Geplaatst: 8 maart 2018 Geplaatst: 8 maart 2018 Ik stel me vooral vragen bij het kippenhok dat er ook zou moeten komen. Ik heb het niet zo voor die lage, houten huisjes met opzij ergens een legbak voor de kippen. Die lijken me totaal onpraktisch en niet netjes schoon te houden. De buren hebben er zo eentje staan en hun eieren liggen vaak bevuild in de strobakken voor ze die kunnen roven. Mijn grootmoeder en mijn schoonouders hadden eigenlijk een gewoon schuurtje met wegrolnesten en slaapstokken, eentje waarin je zelf rechtop kon staan, met water, verlichting en een vloer die makkelijk schoon te houden was. Eerst dat issue dus uitvechten met de bouwers in huis, dan misschien ook kippen houden. Quote
BoerJennes Geplaatst: 9 maart 2018 Geplaatst: 9 maart 2018 Ik ben er nog niet aan toe op dit moment maar plan het wel alvast in vanwege de moestuin en het laten scharrelen. Heb al wat opgezocht waar ze niet tegen kunnen ivm toxicatie maar nog niet uitgezocht welke groenten ze met rust laten zodat ze daar doorheen kunnen scharrelen. Maar mocht iemand zich geroepen voelen om alvast een paar tips te geven, dan hoor ik dat graag! Op ons Eiland kunnen de kippetjes bijna vrij scharrelen. Giftige planten laten ze met rust, ze weten dus aardig goed wat wel en niet eetbaar is. Echter, de diversiteit aan groen op het Eiland is zo groot, dat dit voor de kippetjes ook mogelijk is. Een stuk land waar relatief veel giftige en weinig eetbare planten staan, wil wel eens problemen geven.En qua scharrelen in de moestuin... Ze zijn meer geïnteresseerd in het bodemleven dan in het leven erboven. Dus of er nou spinazie staat, kool of ui, ze ploegen alles om als er maar wat in de bodem te vinden is. Dus bij ons is een groot deel van het jaar de moestuin afgeschermd. Alleen in de herfst en de winter mogen ze komen ploegen. Bovengronds zijn ze vooral geïnteresseerd in jong gras, en vooral in de buurt van het kippenhok hoeven we dan ook nooit te maaien. Daar houden ze het zelf mooi kort. Overigens vind ik dat ook een goede graadmeter voor de ruimte die een kip nodig heeft. Als gras de gelegenheid krijgt om aan te groeien, dan hebben ze voldoende ruimte om te scharrelen. Ik stel me vooral vragen bij het kippenhok dat er ook zou moeten komen. Ik heb het niet zo voor die lage, houten huisjes met opzij ergens een legbak voor de kippen. Die lijken me totaal onpraktisch en niet netjes schoon te houden. De buren hebben er zo eentje staan en hun eieren liggen vaak bevuild in de strobakken voor ze die kunnen roven. We hebben zo'n laag, houten kippenhok met opzij een legbak voor kippen. Dat werkt prima en ook praktisch. Ik haal de eieren iedere dag weg en ze zijn zelden bevuild. Ik moet wel zeggen dat ik een extra hok aangebouwd heb en dat ze het eerste hok gebruiken om te slapen, en het 2e om eieren te leggen. Naast de eieren, haal ik ook iedere dag de uitwerpselen uit het hok en vul de bodem aan met hennepstrooisel. Het enige waar ik last van heb, is dat ik niet de enige ben die eieren raapt. Ook de eksters doen mee, en ik vermoed ook af en toe een rat. Wie dat doet, en hoe, ga ik in de loop van het voorjaar uitvinden met een wildcamera. Want dat moet best wel ingenieus gebeuren. De eierschaal vinden we vaak op geruime afstand van het hok terug, en de eieren moeten daarvoor een lange weg "bewandelen" met trappetjes en drempels als hindernisbaan... Quote Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl
Jorieke123 Geplaatst: 9 maart 2018 Auteur Geplaatst: 9 maart 2018 Dit topic is zo groot dat hij niet meer valt door te lezen. Maar zoek bovenaan dit topic met de 'doorzoek dit onderwerp' optie op bepaalde woorden en je leest meteen een boel info! Zoek bijv. op hok, giftig, scharrelen, schade, en zo nog veel meer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.