Trea Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 (aangepast) Ik blijf me verbazen over je buren/dorp Appelvrouw. Een leuke diverse groep kippen heb je nu . Misschien tijd om bij iedereen een kerstkaartje met een bedankje in de bus te doen? En meteen even te melden dat je nu precies genoeg kippen hebt om de winter door te komen. Vorige week kreeg ik maar 5 kleine eitjes van 7 kipjes (3 nog jonge kippen). En ik heb ze ook nog weggegeven aan mijn buurvrouw die voor mijn kipjes heeft gezorgd vorige week (weekendje weg). Mijn kipjes zijn nu allemaal klaar met de rui en deze winter wil ik graag meer kleine, biologische eieren ipv allemaal eieren uit de super. .. Dus heb ik een lamp 💡 in het hok gemaakt met een timer om in ieder geval de jongere kippen te activeren om wat meer te leggen. Het licht gaat nu aan om 7.30 uur. En over een paar dagen gaat t naar 7 en vervolgens naar 6:30 uur en 6.00 uur. Zo hoop ik met de kerst weer wat meer eitjes te kunnen scoren. Vorig jaar had ik hennepzaad geprobeerd op advies van Levende Have. Het zou de leg in de winter stimuleren. Maar het hielp niet veel (niet merkbaar). Laten we eens kijken wat het extra licht in combinatie met hennep deze winter zal doen. edit: spelling 13 december 2020 aangepast door Trea 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 (aangepast) Nee joh, Trea laat die kippen maar komen. Ik denk trouwens dat het hier wel ophoudt, iemand bood me nog een haan aan gisteren, die neem ik dus niet haha. Mijn buurman doet doet ook, met meer licht in de winter de eierproductie stimuleren. Mijn kippenboek ( van Velt) vind het een minder idee, en stelt dat de kippen ook rust nodig hebben.. 14 december 2020 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 Appelvrouw vanaf hun ontstaan staat vast hoeveel eieren ze kunnen leggen, als alles goed gaat. Met kunstlicht blijven ze dus leggen of gaan ze na de rui weer leggen, afhakelijk van hun leeftijd kuiks van dat jaar of ouder. Dus die teller blijft aftellen, bij hybriden is het goed ze door te laten leggen gezien die toch niet een lang leven gegunt is en alleen als legkips gefokt zijn. Bij oude raskips is dat een ander verhaal, die kunnen jaren mee gaan, leggen en fokken. Dus is het afhankelijk of het hybriden "legkippen" zijn of oude raskips en dan ook nog fokkips. Jullie hebben ze voor de eieren? Wij hebben ze voor fokken, om die oude rassen zuiver in stand te houden en voor hun vlees en eieren. Dus werken niet met kunstlicht, zo gaan de fokdieren jaren mee en kunnen de hanen ook jaren hun dienst doen. Aan iedere kippenliefhebber zelf de keuze met of zonder kunstlicht, meer eieren of oudere kippen en zo langer fokken. Quote
Mellie Geplaatst: 18 december 2020 Geplaatst: 18 december 2020 Mijn witte kip was sinds haar laatste rui zo kaal op haar kop. Dat is toch ruim een half jaar al. Nu waren ze opnieuw in de rui en ze is eindelijk normaal bevederd op de kop! Eindelijk weer een bolle poef. Ziet er gelijk een stuk gezonder uit. Vind het zo raar dat ze zo lang half kaal heeft rondgelopen. De zusjes hadden na verloop van tijd wel weer een bolle kop. De kipjes hebben wel allemaal in meer of mindere mate blote buikjes. Moet ik me daar nog zorgen over maken? Ik ga ze een dezer dagen weer in het kippenhok doen. Dat heb ik aan het begin van de week ingespoten met hoe het dat spul van de wibra?, dat, en een dag later schoongespoten. Ze zitten nu alweer een posoje in de kas. Is nu compleet ondergescheten... Bloedluis kan wel paar jaar overwinteren zonder bloed, maar ik hoop toch echt dat ik ze allemaal te pakken heb gehad. Heb bakjes olie, maar daar heb ik niets in gezien. Morgen nog maar eens controleren. Quote
Trea Geplaatst: 22 december 2020 Geplaatst: 22 december 2020 @Mellie ik vind het wel raar zolang kaal. Als het mijn kippen waren zou ik ze extra eiwitten geven of een voer met veel eiwit (kuikenmeel). En altijd een bakje met schelpengrit en eierschalen teruggeven voor Calcium. Mijn kipjes zijn nog nooit langer dan een maand in de rui geweest. Kale kopjes zijn binnen korte tijd weer met veertjes. En een kale buik hebben ze met name als ze broeds zijn. 😜 Ik heb een paar lastposten die om de beurt s avonds in een legnest kruipen. Dus nu ga ik elke avond ff controleren of alles op stok zit. Ik kan de nesten ook niet afsluiten omdat er nog 4-5 x per week een eitje wordt gelegd. Quote
Mellie Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Ja ik ook wel@trea maar verder doen ze het prima. Ik weet ook niet wat ik nog anders zou moeten doen. Als ik alles opsom... Alle eierschalen gaan terug naar de kippen. Heb legvoer, grit, snackmix met mais/erwt/zonnebloem/graan/een geperste korrel en wormpjes, vitamines in het water én groenvoer en brood.Ze leggen allerdrie eieren en de ontlasting ziet er normaal uit. De 2 zwarte kippen lopen nu met een kale kop rond en als ze net als de witte zijn, zouden ze pas volgende lente weer bevederd kunnen zijn. Lelijk, maar Ik neem aan dat ze het gaan redden. Het is niet anders vrees ik. Ik heb trouwens 2 mijten gevonden in de olie. Dat hok gebruik ik voorlopig nog niet. De kippen zitten in het ‘kraamhok’. Ik vind het wel weer een stuk gezelliger, want in de kas hoorde ik hun gekakel niet. Popookkkk Quote
tielse flipje Geplaatst: 23 december 2020 Geplaatst: 23 december 2020 Foto van de kale kop graag. Quote
Jane Doe Geplaatst: 24 december 2020 Geplaatst: 24 december 2020 (aangepast) Mellie je kan gewoon de goedkoopste kattenbrokken geweekt kunnen geven door het voer, even kijken of die een percentage van 30 eiwitten hebben. In Nederland heeft Aldi en zo meer wil geen reclame maken, zalm brokken met 30. Gehakt kan ook, maar kan duur worden. En biergist kuurtje, zonnebloemolie en natuurlijk het beste eieren ... Niks kan eieren vervangen wat die alles aan goeds geven. Goed kippenvoer zit rond de 20 en hoger, kun je dan nog met extra gerichte granen opkrikken. En gekiemde granen en insekten is natuurlijk super, maar insecten kan ook duur geintje worden. 24 december 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Mellie Geplaatst: 24 december 2020 Geplaatst: 24 december 2020 Ah ok! Kattenbrokjes dus. Hier in het dorp alleen Deen en jumbo ga daar naar brokjes kijken. Ik ga als het licht is foto’s maken @TielseFlipje Quote
Mellie Geplaatst: 24 december 2020 Geplaatst: 24 december 2020 Hier staan alle kippen op. We hebben er nog maar 4. De witte kip heeft na deze rui periode eindelijk weer een mooie toef. De 2 zwarte zijdehoenders niet, al begint de voorste weer wat veren te krijgen. Maar viel me pas op met foto’s nemen net. Die was dus ook kaal. Het gaat nu alleen nog om de middelste kip. Die is ook wel kaler dan die ander is geweest dus misschien was dat een normale rui. Hieronder meer foto’s. Zo zag de witte er dus ook uit gedurende pffff even denken. Zeker 6 maanden maar het zouden er net zo goed 9 kunnen zijn. Dat weet ik niet precies. Quote
tielse flipje Geplaatst: 24 december 2020 Geplaatst: 24 december 2020 Lijkt op favus (poederkam), een schimmelinfectie. Behandelen met imaveroloplossing of miconazolzalfje. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 24 december 2020 Geplaatst: 24 december 2020 Ach gossie... die kippen van mij zijn wel steeds het haasje zeg. Arme beestjes! ik ga smeren. Micanozol heb ik standaard in huis. Grote dank @TielseFlipje Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 december 2020 Auteur Geplaatst: 25 december 2020 Zo, 1e kerstdag. Ideale avond om even onze kippen te behandelen tegen kalkpoten Meteen ook een paar op de kop gehad om wat vieze konten 'schoon' te knippen. Die dikke hennen die wij als vleeskippen houden hebben echt een enorme fluffkont. En bij 1 van de dames hingen beste stukken opgedroogde stront die we weg hebben geknipt We konden nu echt het gewichtsverschil tussen die dames en onze legkippen voelen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 25 december 2020 Geplaatst: 25 december 2020 Echt een ideale avond voor zoiets hoor Jorieke....heel Nederland aan de gourmet..of grillplaat...en Jorieke gaat kippenkonten knippen wassen! 😂😂😂🐔🐔🐔 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 december 2020 Geplaatst: 25 december 2020 2 uren geleden, Jorieke123 zei: behandelen tegen kalkpoten Doe je dat met olie? wij hebben een hoest kip..of hoest..een soort trompet of verkouden( maar ik zie geen snot) iig een soort toeter geluid. Doet er verder niet moeilijk over, eet en gaat mee de boomgaard in. Het is wel de kip die het laagst op de stok zit zeg maar. een kip legt niet maar ik weet niet of het deze kip is, het ei van deze of de witte kip wordt erg vroeg gelegd. Ik geef kamillethee in het drink ding met wat honing en knoflook. Nog iets wat ik kan doen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 26 december 2020 Auteur Geplaatst: 26 december 2020 Dat hebben we nu gedaan met dit: www.medpets.nl/beaphar-anti-luchtpijpmijt/ Paddenstoelengek gaf dat in dit topic ergens als tip. (Hij noemde 'anti-parasiet 150' maar dat kon ik zo 123 niet vinden en toen ik in die webshop zocht op kalkpoten toen kwam dat flesje naar voren.) We hebben in november onze krielkipjes behandeld en hun poten zien er echt stukken beter uit! Nu dus onze legkippen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 26 december 2020 Geplaatst: 26 december 2020 Als je veel kippen hebt, kun je ook Beaphar Parasita Vogel - 50 ml kopen. Kost rond de €10, veel voordeliger. Maar je mag het niet gebruiken bij kippen, dus misschien even een maandje geen eitjes eten 🤫 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 26 december 2020 Auteur Geplaatst: 26 december 2020 Ja ik kon in de bijsluiter al niets vinden over eventuele wachttijd @speets. Maar het is idd vooral voor siervogel(tje)s. Dus ze gaan er niet van uit dat je de eieren eet Denk je dat we nu even geen eieren kunnen eten? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 26 december 2020 Geplaatst: 26 december 2020 (aangepast) Het is niet toegelaten voor pluimvee omdat je het via de eieren en het vlees zelf ook binnen kunt krijgen. Met andere woorden: het is verboden 😶 Ik weet niet hoeveel eieren jullie eten, maar ik zou zelf even een paar weken pauzeren. Of nee, ik zou iets anders verzinnen, tenzij het écht niet anders kan. Je zult niet na 1 eitje dood neervallen, en ook niet na 10, maar we krijgen al zoveel gif binnen... Aan de andere kant: het wordt humaan ook gebruikt en het is natuurlijk een zeer veelzijdig en makkelijk toe te passen middel... 26 december 2020 aangepast door speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jane Doe Geplaatst: 27 december 2020 Geplaatst: 27 december 2020 Speets bij wat voor pluimvee wel toegestaan is, is er ook een wachttijd voor eieren en vlees. Zou zo en zo een wachttijd aanhouden na gebruik van medicamenten. Hier krijgen de kips via voer, water behandeling en worden de hokken onder handen genomen. Als ik alle kips vangen moet om te behandelen, dan ben ik wel even zoet. Daarbij is de stress van selecteren (wat ik dan benut om te behandelen) al een risico, zeker bij de hanen. Tot nu toe goed gegaan, maar op die wijze gaan er wel eens wat kips zeker hanen heen. Quote
speets Geplaatst: 27 december 2020 Geplaatst: 27 december 2020 2 uren geleden, Jane Doe zei: Speets bij wat voor pluimvee wel toegestaan is, is er ook een wachttijd voor eieren en vlees. Zou zo en zo een wachttijd aanhouden na gebruik van medicamenten. Ja Jane, daar heb je gelijk in, maar ik denk dat we dat allemaal wel weten. Er zijn wel - meer of minder werkzame - alternatieve middelen waarbij geen wachttijd hoeft te worden aangehouden. En als je dan toch al je kippen in handen hebt om kontjes te wassen... ;-) Ik schrijf niemand iets voor hoor, en al helemaal geen verboden middelen. En ik begrijp best dat dat niet voor iedereen praktisch is, so do as you please 🙃 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Trea Geplaatst: 27 december 2020 Geplaatst: 27 december 2020 @Jorieke123 Vaseline schijnt ook heel goed te werken tegen kalkpoten. Iets vaker en langer smeren , en bijna niet te doen met voetbevedering. Maar niet giftig en je kunt met een gerust hart de eieren blijven eten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 december 2020 Auteur Geplaatst: 28 december 2020 Ja Trea, dat weet ik, olie ook. Maar dat moest dan vaak en veel en dat is met 16 kippen (waarvan nu 2 flinke hanen ) toch even minder handig. Ook hielp het naar ons idee niet genoeg. Vandaar dat we nu eens dit hebben geprobeerd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 28 december 2020 Geplaatst: 28 december 2020 Iemand nog een antwoord op mijn trompet kip? Moet ik me zorgen maken over besmetting? Ze zijn hier al een maand of 6 weken bij elkaar, iig de trompetkip en de geweldig goed leggende rode kip die geen verschijnselen heeft. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tielse flipje Geplaatst: 28 december 2020 Geplaatst: 28 december 2020 Als de toeterkip een besmettelijke ziekte heeft, dan heeft de rest het ook... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.