Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuintje van Mette


Mette

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben Mette en heb sinds enkele weken een volkstuintje van 100m2. De tuin heeft 1,5 jaar lang geen eigenaar gehad, waardoor deze volstond met gras, struiken, brandnetels, etc.

resized_1160_a87ff679a2f3e71d9181a67b7542122c.jpg

 

De afgelopen weken heb ik de tuin langzaam leeg gehaald

resized_1160_c9f0f895fb98ab9159f51fd0297e236d.jpg

resized_1160_d3d9446802a44259755d38e6d163e820.jpg

 

Een lege tuin was het resultaat.

resized_1160_c20ad4d76fe97759aa27a0c99bff6710.jpg

 

Door het lekkere weer en regen van afgelopen week groeit er nu weer gras in de tuin. Graag tips hoe ik deze tuin het beste winterklaar kan maken!

 

 

 

groeten,

Mette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dek het gedeelte af waar je (nog) niet aan toe komt, het werkt niet motiverend als je voor je neus alles mooi maakt en achter je groeit het een meter hoog.

 

Neem je tijd, alles wat je er nu uitvist aan wortelonkruiden kom je komend seizoen niet meer tegen. Dus beter 1 keer goed dan 3 keer opnieuw.

 

Vooral kweekgras vermeerderd zich makkelijk als je de wortels in stukjes hakt.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Wat vreemd dat ze de tuin niet even 'zwart' opleveren? In de 3 hele weken dat wij een volkstuintje hadden (daarna besloten we ons huis te verkopen en te verhuizen, dus tuin maar weer opgezegd ) werden er meerdere tuintjes omgeploegd met een enorme bezine vretend monster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen week (of was t alweer vorige week) ergens hier op t forum een geweldige link aangeklikt over hoe je makkelijk van het onkruid af kunt komen. Was dat niet van RvO? Ik zal s ff rondneuzen hier.

 

Mette, welkom en veel plezier met je nieuwbakken moestuin. En uiteraard ook hier op het forum

 

Edit: Hier t linkje van RvO http://wroeten.nl/moestuin/ontginnen-zonder-spitten/ Even verder kijken dan die kartonnen stukken die verspreid liggen, want als dat eenmaal is begroeid, en het (later) een beetje weg teert zal er steeds minder van worden gezien. Zie het eindresultaat!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja karton is beter dan plastic. Van het afdekken met plastic verzuurt de grond. Zelf dek ik de vrij gemaakte grond af met takken, bladeren (kan je gewoon uit de straaten overal halen nu) en grasmaaisel wat ik nog had. Stroo kan je ook gebruiken.

Wel een heel leuk stukje daar kan je echt wat moois van maken. Gelukkig duurt t nog lang todat het weer voorjaar is dus neem je tijd en doe elke keer iets. Wij hebben net een tweede ernstig verwaarloosde tuin overgenomen. Elke keer neem ik me voor iets te doen en elke een keer weer een stukje geeft erg veel voldoening.

 

heel veel tuin en forum plezier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle reacties.

Ik ben van plan alles nog een keer om te spitten en hierna af te dekken, zodat ik eind van de winter verder kan met het indelen van de tuin.

Wanneer is de beste tijd om alles om te spitten? En kan hierna alles afgedekt worden, of combineer ik dan 2 methodes de niet samen gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mette welkom op het forum

 

Nu zie je nog tegen best wat werk aan, maar karton neemt je uiteindelijk best wat werk uit handen om alles stukje voor stukje met de hand te verwijderen.

 

Zou je ons af en toe met een fotootje op de hoogte willen houden welke resultaten je bijvoorbeeld met karton behaald. Dit is voor ons, maar zeker ook voor jou leuk om later weer eens terug te zien hoe je tuin er bij lag

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mette, welkom!

De kartontruc werkt voldoende kan ik zeggen uit ervaring, belangrijk is wel dat de grond dan wel zo vlak mogelijk is, grote brokken omgespitte kleigrond maakt dat niet gemakkelijk. Het is sowieso niet duidelijk op wat voor grond je zit, als je op zandgrond zit is spitten op de eerste plaats lang niet altijd nodig, maar kan gemakkelijk in het voorjaar, zeker als je al bemest (mest of compost) want dit spoelt in de winter zo weg door de regen/sneeuw. Zit je op kleigrond dan inderdaad rond deze periode spitten, na de winter de grond losmaken en vlak maken en dan het karton er op.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat goed dat je die foto's geplaatst hebt

 

sinds gister heb ik ook een extra tuin aangeboden gekregen. Ik had er al een aangeboden gekregen en die ook al geaccepteerd, maar vrienden van ons kon ik hier blij mee maken. Nu heb ik voor die andere tuin gekozen waar dus ook best nog wat onkruid op staat, maar dit is wel kleigrond. Zal eerst gaan spitten, maar blijf voor het voorjaar de optie karton ook interessant vinden

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De afgelopen week heb ik mijn tuin helemaal omgespit (het is kleigrond). Hierbij heb ik de plaggenuitgestoken en omgekeerd.

De tuin ziet er nu zo uit:

resized_1160_3854f1992cbc119eb0d3f8e0972b6dc6.jpg

 

Klopt het dat de wortels in de winter kapotvriezen en ik dus in het vroege voorjaar grond heb die lekker los is? Is het voldoende de grond op deze manier 'achter' te laten voor de winter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben bang dat het kweekgras niet kapot vriest en volgend jaar zeker terugkomt. Ik heb het nu meer dan een half jaar afgedekt met zeil en kom nog hier en daar wortels tegen. Ik spit het nu even om en dek weer af met karton en mest om weer wat leven in de grond te krijgen, ben nu heel weinig wormen tegen gekomen omdat de grond afgedekt is geweest met zeil. Ik gooi onder het karton ook wat mest/compost zodat de wormen komende winter aan de gang kunnen.

 

Om op jou vraag terug te komen...dek af wat je nog niet gaat gebruiken en maak stukje bij beetje goed onkruidvrij.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Mette, ik denk dat de anderen gelijk hebben met hun reacties, en als je je tuin zo laat liggen ben je in het voorjaar verder van huis. Antiworteldoek, karton met compost, of misschien kan je bij een boer een stuk van dat zwarte plastiek krijgen en dat over je hele tuin gooien, en dan inderdaad stukje bij stukje in het voorjaar de wortels die er nog in zitten eruit en beplanten. Een deel van mijn tuin heb ik zo "ontworteld"..met de hand, worteltje voor worteltje eruit. Maar als je nu goed afdekt zal het wel meevallen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...