Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Echt een rat in de tuin?

Featured Replies

Geplaatst:

Wij hebben hier zo'n 36 à 37 jaar geleden gebouwd. Wij zitten nogal kort tegen een rivier: het volgende dorp langs die rivier is het geboortedorp van hubbie. In dat dorp was er destijds de rivier aan de ene kant van enkele straten en een stort langs de andere kant. Als ik destijds door die straten kwam, was het bijna een uitzondering dat ik geen rat zag.

Sindsdien hoogstens nog op foto...

Wij kregen buren, zij hadden schrik dat zo kort tegen de rivier ratten zouden zitten. Wij woonden hier al enkele jaren en verzekerden hen dat als we in de zomer 's nachts al iets hoorden ritselen dat altijd egels waren maar dat we nog nooit een rat hebben gezien. Deze buren zijn kortelings verhuisd (dichter bij hun zaak) en verhuren nu het huis aan... buitenlanders, expats, "hollanders" . Toen zij deze zomer, uiteraard buiten, wat kwamen drinken en knabbelen, bleek dat onze nederlandse buurvrouw een helse schrik heeft voor ratten (niet dat ik daar zelf happig op ben). Wat we 30 jaar terug tegen onze burennieuwbouwbouwers (wow wat een woord) zeiden, werd herhaald: ondertussen - nog nooit in de 35 jaar dat we hier wonen, hebben we ook maar iets van een rat opgevangen, laat staan één gezien.

Vandaag: de bel. Buurvrouw een beetje paniekerig want zij heeft bij ons in de tuin (en dan nog tegen ons terras aan) een rat zien lopen. Ik twijfel absoluut niet aan dat verhaal want sinds kort is men aan het werken (zware werken) in een stuk héél kort tegen de rivier en dus mogelijk zijn de ratten daar verjaagt.

Lange uitleg voor een korte vraag.

Hoe weten we om te beginnen zeker dat de buurvrouw inderdaad een rat zag? Vermits ze zo overtuigd overkwam, ga ik er toch maar van uit dat er één was.

Laat zo'n beest sporen na, zoals een muis bv muizenstrontjes achterlaat? Knabbelt zo'n rat aan een speciaal soort planten? Graaft ze zich in en moeten we "pijpen" zoeken in de tuin?

Bestaat er iets dat veilig is voor mens, ander dier en vooral voor onze kleinkinderen en buurkinderen die toch wel geregeld achter hoek en kant hun overgekomen bal komen terughalen?

Vooral de vraag over waar we moeten naar uitkijken om echt zeker te zijn of er (een) rat(ten) zit(ten), lijkt mij in eerste instantie de belangrijkste.

Of bestaat er gewoon een soort van continue, veilige "val" voor in geval van?

Is er iemand die ons daar een beetje mee kan op weg helpen?

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:

Ja er bestaat een levend vangende val....maar je moet dan wel erna beslissen wat je met de rat doet als je 'm gevangen hebt.....

977_1b18b7cd2d63787cbe1d97e57a54853c.gif

Ik vond deze site waar je evt kunt kopen:

http://www.dewelpenhoeve.nl/index.php?main_page=index&cPath=388_391

Ik denk trouwens dat, wanneer de werkzaamheden gedaan zijn, de dieren weer terug bij de rivier gaan....bij een rivier wonen nu eenmaal allerlei dieren en die hebben in de regel meer schrik voor ons , dan wij voor hun.

Verhalen over ratten die je aanvallen....ik persoonlijk geloof er niet zo in....misschien als ze in het nauw gedreven worden of "hondsdol" is......maar dat hebben honden en katten ook dan dus....

Geplaatst:

Ratten laten inderdaad sporen achter, o.a. keutels. Controleer vooral de schuur en/of tuinhuis even zeker als er zaden of vogelvoer staat.

Geplaatst:

Dat er in het rivierengebied ratten zitten, dat is een zeker feit, maar ik geloof zeker dat je die in al die jaren niet gezien hebt! Ratten zijn erg schuwe dieren, maar vooral nachtdieren! In de 16 jaar dat ik aan het water woon heb ik er overdag tot nu toe 3 gezien, en dat alleen in volledige rust in de verte. 's nachts is een ander verhaal, vertoef ook regelmatig 's nachts langs het water en dan zie ik er per uur wel minstens 3! Ratten laten inderdaad keutels achter en graven nesten in grond/dijken. We hebben dit jaar nog een nest in de tuin gehad, die grenst aan de dijk. Vind je zo'n nest , gebruik dan altijd gif en ga niet zo maar lopen graven! Een rat zal in principe altijd vluchten voor een mens, maar drijf hem niet in het nauw, zeker niet als ze een nest hebben. Om het nest uit te roeien hebben we een verdelger ingeschakeld , die plaats dan een box met gif, doorgaans duurt dit een maandje. Dit hebben we ook alleen gedaan omdat het nest zat waar ik net de tuin moest afgraven voor een opknapbeurt, anders is het onbegonnen werk, het stikt er van in het rivieren gebied. Maar uit jouw verhaal blijkt wel dat je geen angst hoeft te hebben, normaal gesproken leven mens en rat keurig langs elkaar heen!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
  • Auteur

We zullen dan eerst maar eens even afwachten of we ergens een teken kunnen waarnemen dat er inderdaad een rat zou zitten.

Hier zitten heel wat wilde katten en misschien heeft de buurvrouw één van die kleintjes verkeerdelijk aanzien als een rat (aangezien de buurvrouw haar schrik voor... merkelijk hoger zit dan de mijne, ze wou eerst zelfs niet mee de tuin in om te wijzen waar ze de rat had gezien. Hopelijk beseft buurvrouw niet dat de kastanje-omheining tussen onze tuinen niet van die aard is dat de eventuele rat zeker op ons stukje zal blijven...

Het enige waar ik echt mee inzit zijn onze kleinkinderen die vaak overal rondscharrelen in de tuin en de buurjongens (langs beide kanten 3 "voetballers") die toch wel vrij regelmatig hun bal ergens van tussen onze struiken o.d. moeten komen vissen. Zoals je zegt: een rat in het nauw...

Geplaatst:

Nee hoor...een struik is niet in het nauw....daar loopt die rat gewoon onderdoor...en is al lang weg als er voetballende kids, met het lawaai wat daarbij hoort, rondrennen.....

Hoe gaat het spreek woord ook alweer? Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.... Koop die maar voor je buurvrouw op een tegeltje

Geplaatst:
  • Auteur

Appeltjes kan de buurvrouw krijgen. Geen tegels met spreuken op

• 2 weken later...
Geplaatst:

ratten zijn slimme dieren

meestal leven er meer ratten op een plek dan dat er mensen wonen . ratten houden zich op verschilende plekjes schuil

als het maar droog en veilig is ..als raten ergens verjaagt worden door bv werkzaamheden zoeken ze een nieuw onder komen

dat kan zijn een schuur .zolder hout op slag noem maar op .......als er ergens raten zitten zou je keutels moeten vinden

raten hebben loop gangen .ze nemen meestal de zelfde weg als ze op tocht gaan .......je kunt het bv merken aan sporen zoals bv huidvet dat langs een muur plakt .maar je merk het gewoon als er ratten zitten .ook al zie je ze niet

ratten lopen niet zo snel in klemmen of andere vallen . zoals gezet ratten zijn slim

het best kun je een gesloten box nemen met aan 2 kanten een gat daar in leg je ratten gif doe dit wel met handschoenen aan .anders ruikt de rat jou geur ...

zet deze boxen op verschilende plekken .deze gif boxen kun je afsluiten en ook nog eens bv aan een muur vast boren zo kunnen de kinderen er niet mee gaan sleuren bv

hou het gewoon in het oog

het kan ook een zogenaamde voorloper zijn geweest .

een voor loper zo noem ik ze gaan uitkijken na een ander geschikt onder komen voor de ratten kolonie .......als hun vorige plek verstoort of vernield is

zo heb je ook een voorproever dat is een rat die als er voedsel gevonden is het eerst gaat eten .zo weten de andere ratten als de voorproever niet dood gaat het eten veilig is

Geplaatst:

Wij hebben geen last van ratten of muizen, wij hebben 5 katten en die eten ze wel op, ooit kwamen ze met een rat thuis, die werd helemaal opgepeuzeld

Omdat het kan.

Geplaatst:

Ik maak me geen illusies over ratten en muizen in de tuin. Toen we vorige winter even katloos waren, kwamen ze gewoon tot tegen het raam op ons terras de restjes vogelvoer opeten die blijven liggen waren.

Geplaatst:
  • Auteur

Voorlopig heb ik nog geen rattensignaal opgevangen dus blijf ik tot het tegendeel "bewezen" is maar bij de idee dat de buurvrouw zich mogelijk toch vergist heeft.

Alleszins toch al bedankt iedereen voor de tips waar ik kan op letten en wat te doen, moesten ze toch opduiken.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur
We zullen dan eerst maar eens even afwachten of we ergens een teken kunnen waarnemen dat er inderdaad een rat zou zitten.

Hier zitten heel wat wilde katten ...

Zoveel later... met dank aan de wilde katten... maar... hubbie heeft een jonge, dode rat gevonden in de tuin.

Blijft de vraag, moeten we er echt iets tegen ondernemen...

waar een jong zit, zitten natuurlijk ook een ouderpaar + broers + zusjes

...

maar als het hier binnen een jaar of wat dan ook terug rustig wordt omdat alle werken gedaan zijn, gaan ze dan terug van waar ze gekomen zijn of zijn dat dan allemaal jonge beestjes die hun herkomst niet meer kennen?

(Het lijkt misschien wel op de huidige politieke problematiek...)

Laten we ze en hopen we dat ze nergens binnenkomen of ondernemen we iets?

Iemand ervaring met echt ratten die binnenzaten en zo ja, hoe en langs waar kwamen die dan binnen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.