Geplaatst: 30 maart 201213 j Auteur okeej dus bij -1 gaat het dus wel degelijk vriezen in een koude bak??Ja, bij -1 vriest het En bij een voorspelde temperatuur van -1 kan het aan de grond wel -4 worden. Voorspellingen zijn slechts voorspellingen. Voorspelde temperaturen betreffen de temperatuur op 1,5 (soms 2) meter hoogte. Vlak aan de grond kan het beduidend kouder worden, tot wel 3 graden kouder, afhankelijk van het weer (onbewolkt). En vlak aan de grond staan nou net je plantjes.Voorspelde, en door weerstations gemeten temperaturen, gelden voor open gebieden. In een stadse, bebouwde omgeving zal het iets minder koud zijn. Dus, gesteld dat je plantsoorten niet tegen een beetje vorst kunnen, én dat jouw regio kans op (nacht)vorst heeft: op zoek naar vliesdoek, bubbeltjefolie, een oude slaapzak ..... 30 maart 201213 j aangepast door Gast Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 maart 201213 j Ik ben een beginner dus weet nog niet precies wat nu wel en niet tegen een beetje vries temperatuur kan, heb momenteel pluksla buiten staan en bosuitjes en pluksla gezaaid, moeten deze bedekt worden of kunnen ze er wel tegen? “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
Geplaatst: 30 maart 201213 j Ik kom ook weer eens hier kijken Mijn fruitbomen beginnen al te bloesemen (Pruim, kers en appel). Hoeveel vorst kunnen ze verdragen? Het zijn kleine boompjes dus ik zou evt een vuilniszak erover kunnen doen voor de nacht, zou dat voldoende zijn?
Geplaatst: 30 maart 201213 j Sla en vooral uitjes kunnen wel tegen een graadje vorst. Over de sla eventueel fleece of kranten leggen. Bloesem heeft er moeite mee. Een vuilniszak lijkt me voldoende..als het niet te hard vriest..maar ik heb er geen ervaring mee. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 maart 201213 j goeie tip van de fleece en slaapzakken... ik heb nog een mooi jaren tachtig model... en de dekens van oma waar iedereen me voor gek mee verklaarde dat ik die mee nam, komen zo ook mooi van pas.... mn nectarineboompje bloeit, zonde als dat kapot vriest!
Geplaatst: 31 maart 201213 j Ik denk dat als je dat op je planten legt ze misschien wel meer te verduren hebben dan van een beetje vorst???? Met vlies bedoelt jet geen dikke fleece dekens namelijk... Maar bloempotten op zijn kop eroverheen, flesjes zonder bodem, 2 liter melkpakken, filter voor zo'n afzuigkap zijn ook nog opties! Maar een aantal dingen heeft geen bedekking nodig lijkt me?Wortels die nog geen wortel vormen kunnen het hebben, niet gekiemde sla...Sla soorten die al in maart de volle grond in mogen kunnen meer hebben dan de soorten die na half april/mei pas kunnen.Peulen, erwten, Sugar Snaps, kapucijnders etc. geven niet om wat vorst...Uien, knoflook, aardbeien...ook niet zo'n probleem. Bloesem is fruitbomen zijn vorstgevoelig maar als het aan de grond zo laag is wil dat niet zeggen dat het hogerop niet net een tikje warmer is. En het verschilt enorm waar het wel of niet vriest natuurlijk.Ik kijk op buienradar, 14 daagse voorspelling op mijn eigen dorp...Veranderd regelmatig dus even dag even opnieuw kijken
Geplaatst: 31 maart 201213 j heb net nog ff de aardappels toegedekt met kranten.vanmorgen stond er nog geen nachtvorst en vanavond wel. niets is veranderlijker dan het weer.
Geplaatst: 31 maart 201213 j is heb er 6 verdeeld onder 2 wasmanden en 6 in volle grond en over 2 weken weer 6 en eind april de laatste 8ben wel vroeg, maar ben in de nog alles uit probeer fase
Geplaatst: 31 maart 201213 j Rantje ik bedoelde eigenlijk de slaapzak (heb ik ook fleeceuitvoeringen van )over de gehele koude bak heen, niet over de plantjes Alhoewel mijn kat Piet graag op vliesdoek ligt en zo mijn sla plet... dus ze kunnen wel wat hebben....
Geplaatst: 31 maart 201213 j Nou gaat je vast lukken, ja ik ook in manden een mand heb ik vandaag aangeaard, en verder geen maatregelen genomen hoop dat het goed komt. Als ik dan bedenk dat het vorig jaar zo mooi was met pasen rond de 23 gr. Het valt ook niet te voorspellen hier. maar een slechte zomer net als vorig jaar,bedank ik ook voor.
Geplaatst: 1 april 201213 j Auteur Afgelopen nacht is het fris geweest. Rijp op een plat dak beneden mij. Een minimum van +3 graden op mijn balkon. Het enige dat daar nu staat zijn aardbeien en rozemarijn. Die kunnen wel wat hebben. Oosterlingen hebben het meer voor de kiezen gekregen.Hieronder twee plaatjes van afgelopen nacht, allebei registraties van weerstation Twente. Let op het verschil tussen de temperatuur op 2 meter hoogte (dat is de temperatuur die je terugvindt in de standaard voorspellingen) en de temperatuur op 10 cm boven de grond, waar je plantjes staan: Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 1 april 201213 j Ja hier -6 geweest buiten....ik dacht eerst - 4 maar was nog niet goed wakker in de kas -2 aan de grond ...planten ware afgedekt of binnen aan het logeren. De ramen waren allemaal bevroren aan de binnenkant behalve daar waar het schaduwdoek zit op de zuidkant. Dat is eigenlijk om de felste zon buiten te houden maar blijkbaar helpt het ook om een beetje vorst te weren
Geplaatst: 1 april 201213 j Ik heb het niet geweten, en durf nog niet te gaan kijken We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 april 201213 j Gelukkig is het hier niet kouder dan 3 graden geworden, maar ik had toch voor de zekerheid een kaars bij de bloeiende amandel gezet.
Geplaatst: 1 april 201213 j pff ik gister om 22.00 nog naar buiten gesjeesd en de bakken bedekt en mn nectarineboompje naar binnen gesleept.... zie ik net dat ik de pepino en brugmansia zomaar buiten heb laten staan...
Geplaatst: 1 april 201213 j Hier 3 graden geweest.Sla in volle grond staat er nog mooi bij, ook de prei en rodebietjes hebben geen zichtbare schade opgelopen. Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 1 april 201213 j Hier was het min 4 vannacht Zou dit echt geen 1 April grap zijn? http://www.rtl.nl/components/actueel/editienl/nieuws/2012/w13/slecht-weer-komt-er-aan.xml . ★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
Geplaatst: 1 april 201213 j Was afgelopen nacht al krabben “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
Geplaatst: 1 april 201213 j pff ik gister om 22.00 nog naar buiten gesjeesd en de bakken bedekt en mn nectarineboompje naar binnen gesleept.... zie ik net dat ik de pepino en brugmansia zomaar buiten heb laten staan... Briefje op de koelkast: Bij nachtvorst niet vergeten: 1.....en 2.....en 3....... enz....binnen te halen
Geplaatst: 1 april 201213 j Wij hebben de aardappelen twee weken geleden gepoot. Ze zitten redelijk diep (15-20cm) en er is nog geen loof boven de grond. Dan is een paar graden vorst zonder afdekken geen probleem toch? Verder hebben we rucola en radijsjes in de volle grond. Die wel afdekken? En de kiempjes in de koude bak (wortelen, bietjes, selderij), zijn die veilig? Over de aalbessenstruiken zal ik in ieder een vuilniszak trekken, als dat volstaat. Jeetje wat een nachtvorststress!Wat is eigenlijk een goede en betrouwbare online weersvoorspelling? Als ik voor vandaag kijk, variëren de voorspelde minima tussen de 0 en 7 graden.Helemaal nieuw hier trouwens. We kijken al een tijdje mee en hebben al een heleboel goeie tips meegenomen!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.