geedee Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Ik heb in september suikerwortel gezaaid (in een potje) en de plantjes zijn goed opgekomen. Nu las ik dat je die dan in het voorjaar uit kunt planten maar vraag me af of ik ze nu niet al een plekje kan geven. (ben bang dat ze in dat potje buiten de winter niet overleven hoewel ze winterhard zijn...maar dat geldt denk ik voor in de vollegrond). Wat zijn jullie ervaringen met suikerwortel?De plant op zich?, de opbrengst? en de smaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Ik heb een paar plantjes in de vollegrond, ik denk dat je die van jou nu al wel uit kunt planten. Misschien wat beschermen met wat stro en/of blad deze 1e winter? In pot zijn ze eerder bevroren. Ik heb nog geen ervaring met de plant (in volwassen vorm), of oogst. Dat komt nog Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Meerjarige plant dus ik zou ook uitplanten in vollegrond.leuk ding trouwens die gaat op mijn wenslijstje ik had hem nog niet ontdekt als vaste groente. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 (ik heb nog wel wat zaadjes voor je ) Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Bedankt, ik zal eerst checken of ik het niet in de zaaddoos heb zitten want komt me ergens bekend voormischien in de war met bv haverwortel of die bekende witte schermbloemen, maar anders hoor je van me, want het lijkt me zeker wat wordt trouwens best hoog spul. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 22, 2011 Share Posted October 22, 2011 Ik heb ook nog steeds blauwe maïs liggen voor je. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Goed dat je zegt, zou ik rustig dom weer kopen, moet je maar een x in de carrouseldoos stoppen ofzo. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 10, 2011 Author Share Posted December 10, 2011 Heb vandaag een aantal minisuikerworteltjes geproefd(kon niet wachten ;was benieuwd ) Ze waren inmiddels 20 eurocentstuk dik bovenaan. Ik vond ze naar gewone wortel smaken...hooguit iets minder wortelsmaak...kan t niet goed uitleggen.. ...snappen jullie hoe ik t bedoel? (ze smaken niet naar suiker in elk geval) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 ha, net zoiets als wat ik heb bij pastinaak?smaakt naar wortel, maar dan anders....... ik ben ook erg benieuwd hoe anderen de suikerwortel vinden smaken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Zijn er nog mensen die dit jaar suikerwortel telen? Ik heb de mijne uit de grond gehaald en in stukken verdeeld in het najaar. Een plant kwam ervan, en pas kwam er toch nog een minisuikerworteltje uit een ander potje.Je kunt ze dus in de volle grond laten? Wie heeft ze gegeten afgelopen jaar? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Hier staat het in de vollegrond, al een paar jaar. Ik heb er al wel wat wortels van gegeten. Vrij veel werk (het schoonmaken etc.) voor iets wat nou niet bijzonder geweldig smaakt Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Tja, daarom zijn sommige groentes natuurlijk "vergeten"...Toch vind ik het grappig in mijn tuin te hebben, ik ben nog opgevoed door ouders die de hongerwinter hebben meegemaakt, en daardoor heb ik geleerd voorraad te waarderen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 En het heeft sierwaarden ,vind ik. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Dat klopt Thea, het is een mooie plant, en hij bloeit gemakkelijk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 21, 2013 Share Posted May 21, 2013 Hij komt ook elk jaar weer braaf op, er vriezen geen planten kapot ofzo. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted April 19, 2017 Share Posted April 19, 2017 Ik had vorig jaar suikerwortel gezaaid, en uiteindelijk had ik twee grote potten met mooie planten. Een heb ik uitgeplant op de volkstuin, maar die !@#$%^&*((!!! fazanten vreten hem steeds tot de grond weg. Bij een andere plant zou ik denken van 'Nou ja jammer', maar hij blijft heel dapper nieuwe blaadjes maken. Tegen mijn voornemens in (want ik ging heel optimistisch niets doen tegen plaagbeesten), heb ik er afgelopen weekend een kabouterstukje vliesdoek overheen gelegd en rondom vastgepind met houten stekertjes. Nou, vandaag lagen het stukje vliesdoek en de stekertjes overal en nergens, en mijn suikerworteltje was gedecimeerd tot een nog steeds frisgroen ienemienie blaadje. Van je principes kan je niet vreten, en ik wil die suikerwortel redden, dus tijd voor hardere actie. Ik zat te denken aan een afgeknipte frisdrankfles eroverheen zetten, maar ik ben bang dat dat te warm wordt? Een tipi met kippengaas? En ik las iets over schrikballonnen. Misschien een idee om er een ballon aan een touwtje naast te zetten en daar angstaanjagende ogen op te tekenen? Ik denk dat als die suikerwortel eenmaal gaat groeien, hij ook wel snel genoeg zo groot is dat er geen bescherming meer nodig is. Zijn broertje staat nog steeds in een pot in de achtertuin, en doet het prima. Is het een idee om die verder op te kweken en dan als stevige plant erbij te zetten? In het hele verhaal ga ik trouwens wel voorbij aan de vraag of ik die suikerwortel überhaupt wel lekker ga vinden. Maar ik wil sowieso een flinke schermbloemige in de buurt van mijn appelboom (daar staat het mishandelde plantje nu dus ook), en een geweldige oogst is niet heel belangrijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina1966 Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Ja, een tipi van kippengaas bijvoorbeeld. Ik zag iemand die een hondenbench gebruikte bij mij op het complex. (We hebben veel wild hier) Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 een tipi van kippenkaas doet mij denken aan deze blogpost van floor: http://www.floorsmoestuin.nl/single-post/2015/5/21/DIY-kippengaas-stolpenmisschien heb je hier iets aan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 Ik vind het bijzonder dat jullie de planten in de vollegrond kunnen telen. Ik heb mijn planten in potten staan. In de vollegrond worden ze vrijwel direct door woelmuizen opgegeten. Ik had vorig jaar twee planten in de vollegrond gezet (opgegeten). Ik heb ook planten erbij gezaaid, omdat ik ze lekker vind. Ze zijn goed te scheuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts