Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Suikerwortel


geedee

Aanbevolen berichten

Ik heb in september suikerwortel gezaaid (in een potje) en de plantjes zijn goed opgekomen.

 

Nu las ik dat je die dan in het voorjaar uit kunt planten maar vraag me af of ik ze nu niet al een plekje kan geven. (ben bang dat ze in dat potje buiten de winter niet overleven hoewel ze winterhard zijn...maar dat geldt denk ik voor in de vollegrond).

 

Wat zijn jullie ervaringen met suikerwortel?

De plant op zich?, de opbrengst? en de smaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik zal eerst checken of ik het niet in de zaaddoos heb zitten want komt me ergens bekend voor

mischien in de war met bv haverwortel of die bekende witte schermbloemen, maar anders hoor je van me, want het lijkt me zeker wat wordt trouwens best hoog spul.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Heb vandaag een aantal minisuikerworteltjes geproefd(kon niet wachten ;was benieuwd ) Ze waren inmiddels 20 eurocentstuk dik bovenaan.

 

Ik vond ze naar gewone wortel smaken...hooguit iets minder wortelsmaak...kan t niet goed uitleggen.. ...snappen jullie hoe ik t bedoel?

 

(ze smaken niet naar suiker in elk geval)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Zijn er nog mensen die dit jaar suikerwortel telen? Ik heb de mijne uit de grond gehaald en in stukken verdeeld in het najaar. Een plant kwam ervan, en pas kwam er toch nog een minisuikerworteltje uit een ander potje.

Je kunt ze dus in de volle grond laten? Wie heeft ze gegeten afgelopen jaar?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daarom zijn sommige groentes natuurlijk "vergeten"...

Toch vind ik het grappig in mijn tuin te hebben, ik ben nog opgevoed door ouders die de hongerwinter hebben meegemaakt, en daardoor heb ik geleerd voorraad te waarderen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik had vorig jaar suikerwortel gezaaid, en uiteindelijk had ik twee grote potten met mooie planten. Een heb ik uitgeplant op de volkstuin, maar die !@#$%^&*((!!! fazanten vreten hem steeds tot de grond weg. Bij een andere plant zou ik denken van 'Nou ja jammer', maar hij blijft heel dapper nieuwe blaadjes maken.

 

Tegen mijn voornemens in (want ik ging heel optimistisch niets doen tegen plaagbeesten), heb ik er afgelopen weekend een kabouterstukje vliesdoek overheen gelegd en rondom vastgepind met houten stekertjes. Nou, vandaag lagen het stukje vliesdoek en de stekertjes overal en nergens, en mijn suikerworteltje was gedecimeerd tot een nog steeds frisgroen ienemienie blaadje.

 

Van je principes kan je niet vreten, en ik wil die suikerwortel redden, dus tijd voor hardere actie. Ik zat te denken aan een afgeknipte frisdrankfles eroverheen zetten, maar ik ben bang dat dat te warm wordt? Een tipi met kippengaas?

 

En ik las iets over schrikballonnen. Misschien een idee om er een ballon aan een touwtje naast te zetten en daar angstaanjagende ogen op te tekenen?

 

Ik denk dat als die suikerwortel eenmaal gaat groeien, hij ook wel snel genoeg zo groot is dat er geen bescherming meer nodig is. Zijn broertje staat nog steeds in een pot in de achtertuin, en doet het prima. Is het een idee om die verder op te kweken en dan als stevige plant erbij te zetten?

 

In het hele verhaal ga ik trouwens wel voorbij aan de vraag of ik die suikerwortel überhaupt wel lekker ga vinden. Maar ik wil sowieso een flinke schermbloemige in de buurt van mijn appelboom (daar staat het mishandelde plantje nu dus ook), en een geweldige oogst is niet heel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het bijzonder dat jullie de planten in de vollegrond kunnen telen. Ik heb mijn planten in potten staan. In de vollegrond worden ze vrijwel direct door woelmuizen opgegeten. Ik had vorig jaar twee planten in de vollegrond gezet (opgegeten).

 

Ik heb ook planten erbij gezaaid, omdat ik ze lekker vind. Ze zijn goed te scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...