Grapevine Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Goedendag allemaal! Zojuist heb ik mijn jonge druif (1 jaar oud, vorig jaar april kreeg ik een stekje) gesnoeid. Ook heb ik hem vanuit een pot de vaste grond in gezet. Ik heb kalk korrels in de grond gestrooid, en daarop de kluit gezet. Zijn er nu nog meer handelingen die ik kan/moet doen? Of is dit genoeg zo? Twee foto's hieronder, eentje van de druif in augustus, en eentje die ik nu net gemaakt heb. Alvast bedankt voor de (eventuele) tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Ja, ik vind het momentum dat u gekozen heeft om de druif te planten niet ideaal....rijkelijk laat...we hebben momenteel al nachtvorst.... even afwachten of hij zal aanslaan....ik hoop het voor u. Belangrijk in het begin is dat de druifelaar voldoende water krijgt...dat kan ook als het gaat regenen natuurlijk. Geef hem morgen ochtend maar een emmer vol (10 liter)Kraanwater is prima. Verder niets meer doen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grapevine Posted December 2, 2020 Author Share Posted December 2, 2020 @harms1 Bedankt voor uw reactie!! Ik heb bewust gekeken of er de komende week geen nachtvorst komt hier, vandaar dat ik nu actie heb ondernomen ipv nog langer te wachten. Hopelijk slaat hij aan. Vanaf vanavond voorspellen ze trouwens veel regen, t/m morgen. Dus dat water zit wel goed lijkt mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 Rijkelijk laat? Wanneer wil je dan uitplanten Harms? Als de druiven nog aan de planten hangen en de plant vol in het blad zit? Druiven kan je het beste verplanten en snoeien als het blad eraf valt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted December 2, 2020 Share Posted December 2, 2020 (edited) Sorry harms1 maar ik ben het niet met je eens. Een druif die vorig jaar als stek in pot is gezet , daarin is geworteld en gegroeid , onlangs vanuit pot in de grond is gezet, heeft er met zijn onbeschadigd wortelgestel geen moeite mee in het voorjaar netjes verder groeien. Momenteel heeft water geven geen zin. Alleen strenge vorst zou hem in dit jonge stadium kunnen schaden en daartegen kun je hem beschermen door een extra laag compost/bladeren rondom zijn stammetje aan te brengen. Edited December 2, 2020 by Frans 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted December 5, 2020 Share Posted December 5, 2020 Oké, op die manier.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grapevine Posted May 10, 2021 Author Share Posted May 10, 2021 Mijn druifje heeft het goed opgepakt en er waren vijf mooie knoppen zichtbaar. Twee daarvan kwamen ook al uit. Nu heeft de kat van de buren echter mijn druif tot drie keer toe aangevallen en zijn alle knoppen van het stammetje af. Ze zijn er echt een soort van uitgetrokken lijkt wel. Denken jullie dat dit het einde betekent van mijn jonge druif? Ik baal er heel erg van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 @Grapevine Weet je zeker dat het een kat is geweest, niet b.v. een muis of iets dat de knoppen heeft weggegeten? En als het wel de kat was, heeft ie het dan als een soort van krabpaal gebruikt? Heb je er een foto van? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grapevine Posted May 10, 2021 Author Share Posted May 10, 2021 (edited) @rorror Bedankt voor je snelle reactie! Ik geef eigenlijk de schuld aan de kat omdat ik hem A. een paar keer rond mijn druif heb zien zitten en B. omdat er twee keer best wat aarde was weggekrabd. Maar ik heb hem dus niet op heterdaad betrapt dat hij aan de druif zat te vreten.. En nu jij een muis noemt ben ik me er opeens van bewust dat ik vorige week een muis in onze tuin heb gezien! Het zal toch niet!!?? Hieronder een foto van 7 mei, dat was na 1 aanval (alleen onderste knop was daardoor kapot/weg) en een foto van 10 minuten geleden. Zoals je trouwens lichtelijk kunt zien heb ik wat maatregelen getroffen na de eerste aanval (gaas over de aarde met stenen erop, en grote plantenbakken eromheen. Edited May 10, 2021 by Grapevine Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted May 10, 2021 Share Posted May 10, 2021 Ik denk dat er onderin ook nog ogen zitten die kunnen gaan uitlopen, of zijn dat fliebertjes bast? En ik zie nog een groen stukje, misschien is die ene knop nog niet verloren. Ik zou niet wanhopen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted May 14, 2021 Share Posted May 14, 2021 Als u de kat wilt weghouden kunt u het best scherp grind of schelpen rondom de voet van de druif strooien, en daaroverheen peper strooien. Kat blijft dan gegarandeerd weg Na regen nieuwe peper erop...gewoon goedkope witte peper 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts