Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuin 36

ronaldnr1

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Hier een berichtje van een nieuwe moestuinier!

Recentelijk hebben wij een moestuin gehuurd in Wormer. Supergaaf natuurlijk maar ook een flinke klus. Geen idee wat het allemaal gaat worden maar zin hebben we er wel in. Gelukkig is er ongelofelijk veel informatie te vinden om dit forum. We willen in ieder geval starten met het planten van een aantal boompjes omdat het nu de beste tijd is. Appel-, peren- en pruimenbomen en wat struiken zoals de blauwebessen en frambozen (later). Verder willen we beginnen met de bekende gewassen zoals tomaten, wortel, uien, aarbei, sla, bonen, broccoli, radijs, prei en misschien paprika en zoete aardappel. Verder willen we veel akkerbloemen in de tuin hebben. Maar eerst gaan we alles uitzetten met paaltjes en bepalen waar wat moet komen. We hebben een schetsje gemaakt van een soort tuinplan.

Nu weet ik niet of het gepast is bij het voorstellen maar ik heb meteen een vraag, of twee..

In de bijlage vinden jullie twee foto's: een van de moestuin een week of wat geleden en eentje van gisteren toen bleek dat de helft van de tuin was omgespit. Nu was het mijn idee om niet te gaan spitten, of licht te spitten en veel compost te gebruiken en misschien extra wormen om te draineren. Het betreft een kleilaag van ongeveer 50 centimeter met daaronder veengrond. voor wat ik begrepen heb is de tuin de afgelopen jaren altijd omgespit...

Wat kan ik nu het beste doen?

De rest ook omspitten en dat als vertrekpunt nemen of de helft zo laten en de tuin gaan uitzetten?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Groetjes,

Ronald

IMG_9548.thumb.jpg.b9b8ac1c50186a93cd5990a2b18592af.jpg

IMG_9504.thumb.jpg.637e6fde2a11736dc8e35ee0f4cc42ea.jpg

Welkom, en gefeliciteerd met de tuin.

De plaatjes zien er weer heel Hollands uit, vette klei en regenplassen.😉

Een mooi hoekje zo, en water naast de deur. (jaloers)

Voor wat betreft je vragen geef je ze zelf al het antwoord, hier op het forum is inderdaad heel veel info te vinden over de verschillende manieren om een moestuin te onderhouden, ik zal hier in het voorsteltopic daar ook niet verder over uitweiden.

Succes!

• Like 1

Welkom !, Ik kan alleen maar Patrijs beamen, hier staat ontzettend veel informatie op het forum. Maar vooral volg je eigen idee, er zijn verschillende manieren om tot een goed resultaat te komen, het gaat erover met welke methode jij jezelf het best voelt.