Jump to content

Petit Posy

ronald

Recommended Posts

Ieder jaar probeer ik een nieuwe groente te kweken.

Dit jaar was het dus Petit Posy. Petit Posy is een kruising tussen spruiten en boerenkool.

Hier is een (engels) artikel: http://greenreview.blogspot.com/2010/07/flower-sprout-petit-posy-seeds.html

Zeer mooie planten maar er komt blijkbaar niks aan. Ik heb nog enkele zaadjes over dus ik vroeg mij af of er al Iemand ervaring mee heeft? Dan kan ik volgend jaar nog eens proberen

Die van mij staan heel mooi te wezen, prachtig grote planten die nu wat schuin gaan hangen. Er komen wel wat uitlopers aan de stam, maar of dat echt mini kooltjes gaan worden....

Ik zal eens een foto maken.

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Bij de groene soort zijn de roosjes geen roosjes maar meer mini plantjes.

92_186ab1fa893d894c22f9f163f212c884.jpg

Bij de paarse soort lijken het wel meer op spruiten, maar ze zijn daar ook nog een stuk kleiner:

92_6e4eed2f978758fc21769fe214035a15.jpg92_0f0dcf2452340748ede3963c41c5ef5c.jpg

• 4 weeks later...

@Jorieke123 Ik heb enkel de groen-paarse variëteit (denk ik). Ik heb ze (wegens knolvoet in mijn tuin) in onze boomgaard geplant en wegens het feit dat ik daar niet zo vaak kom, zijn de meeste planten opgegeten door hazen Ik heb nog maar 2 planten over en geen van beide heeft mooie roosjes. ze zijn erg los. Maar het was hoe dan ook erg lekker.

Voor mij was het ook maar een test. Maar nu ik weet dat het de moeite is, zal ik er volgend jaar meer zorg voor dragen!

Ik hoop dat je er snel van kan smullen

Ik zou deze groente graag proberen komend seizoen. Heb al op verschillende Nederlandse websites gekeken, maar kan het tot nog toe allleen bij een bedrijf in Engeland vinden. Weet iemand misschien of het bij een of ander bedrijf in Nederland/Belgie te verkrijgen is?

Vreeken en ehm.. Tabernalzaden hebben ze wel.

Edit: 182100 ROOSJES SPRUITKOOL 'Petit Posy' Bij Vreeken.

Bij tabernal kan ik ze nu niet vinden... al heb ik ze daar volgens mij wel vandaan.

Deze zomer hoop ik zaad te winnen van de paarse en de groen/paarse variant. Hoe zit het eigenlijk met verschillende kool-familie-leden en het kruisen onderling? Heb nog zoveel te leren....

Nou, ik heb wel vaak dat ik opgedane kennis wel meteen uit moet voeren, anders vergeet ik het weer. Vandaar dat het voor mij niet zoveel zin heeft om in de winter een heel boek te lezen over moestuinen of bijen houden ofzo. Dan ben ik het daarna al weer half vergeten. Maar zodra ik iets meteen uitvoer, onthoud ik het goed!

Daarom is dit forum zo handig!

• 3 years later...

Ik had afgelopen jaar een gratis zakje met zaad bij van der Wal gekregen: flower sprouts. Dus een paar planten gezaaid. Ik had er niet veel vertrouwen in maar ik heb nu een paar keer geoogst en er van gegeten. Toch wel een lekkere groente. Ze zien er uit zoals op de foto's Jorieke en Ronald in voorgaande berichten hadden geplaatst.

Ik heb nu net weer een paar zaadjes binnen voorgezaaid.

Met vriendelijke groet,

Wim.

• 10 months later...

Omdat ik vandaag ook deze in de winkel was tegen gekomen dacht ik dat ze vast wel op het forum stonden... en ja! Ik denk tenminste dat het deze zijn. Zagen er super mooi en schattig uit, ik heb niet vaak dat ik trek krijg van naar groente kijken maar nu wel haha! Ik vond ze wel erg aan de prijs dus niet gekocht, wilde eerst wel eens weten of ze goed smaken. Van wat ik lees zijn ze zeker zelf proberen te kweken waard, mij spreekt deze groente tenminste wel erg aan nu (en dan blijkt het dus toch ook niet zo fijn om snel je bestelling binnen te hebben want nu kan ik ze niet meer bijbestellen )

Thanks...ik had bij Vreeken gekeken, maar bij intikken van petit posey kwam er niks te voorschijn, ga het nog es proberen !

Zo te zien heten ze Petit Posy, niet Petit Posey

• 2 months later...