Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

@driepinter Mij bevalt Bunq heel goed als debitcard. Is ook niet gekoppeld aan mijn bankrekening.

En mocht je ook wide-mouth masonjars hebben besteld dan zijn deze fermentatiedopjes daar heel handig op.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007420558612.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.98.afc579d2cuJfYO&gatewayAdapt=glo2nld

Afgelopen maanden dus ook masonjars besteld, diverse maten. Bevalt goed, hoewel de echte echt beter zijn dan de AliX exemplaren.

En verder kwam de monteur vanmiddag langs want de wasmachien maakte de laatste keer ongelofelijke herrie, snel uitgezet. Blijkt dat de wastrommel is afgebroken. o

Dus na >25 jaar heb ik een nieuwe machien uitgezocht. En dat was wel een openbaring. Wat een functies... shock

Snel, intelligent en stijlvol...

energiebesparend, slimme technologien, spacemax design, superspeed, eco-bubble techniek, bubble soak, quickdrive, AI Wash, Smarth Things, clothing care, hygienisch stomen etc.

Gaat dit nog steeds over een wasmachine? lol

Er was zelfs ook iets over microplastics, qua voorkomen dat het in het afvalwater komt.

En al die wasprogramma's: "Super Speed (39'), Eco 40-60, AI Wash, 15' Quick Wash, Activewear, Baby care, Bedding, Cloudy Day, Cotton, Colours, Delicates, Denim, Drain/Spin, Drum Clean+, Hygiene steam, Intense Cold, Less Microfiber, Outdoor, Rinse + Spin, Shirts, Silent Wash, Synthetics, Towels, Wool, Wool/Delicates".

Terwijl ik eigenlijk bijna altijd op 40 gr bonte was draai, 60 gr voor handoeken etc en zo af en toe een 90 gr voor de machine. Dus ben benieuwd wat ik met deze keuze overdaad ga doen. crazy

Oh en deze Samsung is dus ook slim.... en op afstand aan te zetten... Maar eh.... huh? Ik zet de machine eigenlijk altijd gewoon gelijk AAN nadat ik de was erin heb gestopt. cool

P.s. had ik al verteld dat ie zwart is? clap

Oh ja, en wat kwam ik in de Combi in Bunde tegen?

Een leuke mok. Die kon ik natuurlijk niet laten hangen. P

20251101_201608.jpg

Geplaatst:

@erny Alleen mijn hele grote 64 oz mason jars met een kleine 2 liter inhoud hebben van die wide mouth dekseltjes.. De andere zijn de normale variant. Die wide mouth zijn handiger denk ik achteraf, vooral met het leeghalen van je potjes, maarja. Die grote 64 oz potten schijn je weer niet te kunnen pressure cannen, en fermenteren is helemaal nieuw voor mij, maar je brengt me wel op een idee. Mijn komkommers waren niet aan te slepen dit jaar en voor volgend jaar wilde ik eigenlijk van die "gewone" komkommers zoals je die in de winkel vindt, maar toch ook maar even kijken voor wat zaadjes voor kleinere augurkjes. Kan ik gaan experimenteren met zelf zure bommen inmaken in die potten !

Geplaatst:

@donaldk volgens het plaatje - ja. Maar of ik dat ga doen? Het gaas er overheen is heel flexibel, dus kan omgebogen. Ik denk dat ik de poten een flink stuk in de grond steek en dan het gaas dat aan de onderkant dan omkrult met stevige haringen in de grond vast zet. Volgens mij moet dat wel lukken. Maar als dat niet lukt volg ik jouw suggestie!

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
2 uren geleden, driepinter zei:

ook maar even kijken voor wat zaadjes voor kleinere augurkjes.

Psst... gewoon op tijd plukken, dan heb je dus kleine augurkjes. wink

Wide-mouth potten stuk moeilijker te vinden en vaak staan ze vermeld als wide-mouth maar als je dan bij de specificaties bij de afmetingen kijkt blijkt het toch een regular-mouth te zijn.

Geplaatst:

6 uren geleden, Erny zei:

deze Samsung is dus ook slim.... en op afstand aan te zetten... Maar eh.... huh? Ik zet de machine eigenlijk altijd gewoon gelijk AAN nadat ik de was erin heb gestopt. cool

P.s. had ik al verteld dat ie zwart is? clap

Heb je mijn wasmachine gejat? 😂😂😂

Geplaatst:

Screenshot_20251103_155239_Amazon Shopping.jpg

Dit jaar heb ik voor het eerst een blauwe bes in mijn tuintje. Ik zag de eerste blauwe bessen eraan komen, kon niet wachten om ze te kunnen eten... totdat de vogels ze ontdekte... 😞 Dat gebeurt me niet nog een keer! Dus een beschermingsnet aangeschaft.

Geplaatst:

Mijn aankopen bij Leven van het land zijn gearriveerd! De culturen zijn voorzien van uitgebreide beschrijvingen. Dat is fijn omdat (het proberen van) kaas maken nieuw is voor mij. Ik heb op nog geen 5 km afstand van hier een melk-tappunt ontdekt mocht het rauwmelks worden. Eerst nog even verder inlezen en dan van start met het proberen van een camembert 😊. Erg veel zin in! De grote vorm is wel heel erg groot trouwens…. Misschien voor over een jaartje ofzo.

IMG_8731.jpeg

Geplaatst:

Leuk @Dahli! Gaat vast en zeker goedkomen. Ik volg jouw weg hierin natuurlijk graag!

Geplaatst:

Leuk @Dahli wat spannend! Ik zal het volgen.

Geplaatst:

Mijn nieuwe zaden ook binnen. Nu heb ik wel genoeg in huis denk ik. Alleen nog volgend jaar nieuwe bakken en hochbeets om de oude zakken met mos te vervangen.

20251106_201246.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

2 Nieuwe aankopen: eentje waarvan ik het in mijn heupen krijg en eentje om dat weer deels op te lossen. 😂

Het massage/warmtekussen lag op mijn bureaustoel, maar dan word ik te veel naar voren geduwd en heb ik geen steun in mijn benen en de ballen die heen en weer gaan blijven dan ook ergens in je rug hangen, als je het apparaat uitschakelt. Dus nu op de bank en met een opgeblazen kussen erop, zodat de ballen wat lager in mijn rug bewegen. En dan kan ik er ook weer vanaf en ergens anders zitten/hangen wat ik gewend ben.

De rozenboog is duidelijk denk ik. Maar niet voor rozen bedoeld.

Rozenboog besteld.jpg Massagekussen 2.jpg Massagekussen.jpg

Geplaatst:

@Erny het is een Debet/Debitcard dus het gaat ten laste van een gekoppelde rekening er wordt geen krediet verleennd, dus is per definitie gekoppeld aan je bankrekening = betaalrekening. Dat jij meerdere rekeningen hebt, bij meerdere banken, is iets anders. Kaart is gekoppeld aan de rekening bij Bunq Bank.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Een zooi nieuwe weckpotten, met extra deksels. Ik heb veel Weck potten en omdat ik inmiddels prima gaten in glasdeksels kan boren voor fermentatie is het wel handig om wat extra glazen deksels te hebben. En kunststof deksels om af te sluiten in de koelkast voor wanneer de pot open is.

IMG_20251111_125201177_PORTRAIT.jpg

Voor mijn oude potten van diverse merken, heb ik maar weer wat nieuwe rubbers besteld. Ik heb echt een ratjetoe van merken, van de kringloop maar ook van familie.

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Gisteren gaas binnen gekomen ter vervanging van de plastic rekken die bij de pompoenen had geplaatst. Dat is materiaal van niets (foto rechts).

En gelijk nog wat over om het ook aan de schutting te hangen aan 2 kanten, voor en achter. Want ook die netjes zijn niet sterk (foto links).

20250701_115052.jpg 20250713_173102.jpg

Gaas.jpg

Geplaatst:

Je gaat je man dus weer aan het werk zetten 😉. Het zal best mooi worden, volgens mij is hij reuze handig!

Geplaatst:

Ziet er goed uit Petra! Mooi vooruitzicht! 😉

Geplaatst:

Dat gaat vast mooi worden en een stevige basis voor volgend jaar.

Geplaatst:

Jazeker, ik wil een beetje rust krijgen en niet steeds denken of er wat naar beneden valt. Dank je @Gitta en @Janie en @Dahli
Gelukkig kan hij het nu nog maken en is hij inderdaad handig en dit kan jaren staan.
We zijn nu wel een beetje blut😂 Volgend jaar moeten er nog nieuwe plastic bakken komen en 2 hochbeets en misschien nog wat.
Maar ik heb er zo zin in!

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

En deze zaden zijn nog binnen gekomen. Ik had wat vergeten en dan gelijk er wat bijbesteld vanwege de hoge verzendkosten.

@Vrouwholle ook de broccoli erbij besteld, ik heb niet zo'n geluk met broccoli, dus deze eens proberen.
En ja wat de courgettes betreft: ik wou eigenlijk Golden Glory bestellen, maar dan moet ik weer naar een andere leverancier.
Gold ook voor een boerenkool, maar dat komt later wel weer, want ik heb vele moeite met boerenkool. Dwarf Green Curled moest ik ook weer bij

Vreeken in Nederland bestellen.

Ik had er een paar van @Rookie ontvangen, die al aardig groot waren en die ik kon uitplanten en die gingen fantastisch!

De Dwarf Green Curled in augustus 2024 ontvangen en op 4 april 2025 heerlijk gegeten van de boerenkool.

Maar ik heb intussen zoveel zaden, dat ik twijfel of alles wel op zijn plek kan komen, want gewoon geen tijd om het rustig te bekijken.

Het teveel komt volgend jaar wel weer in de Biozadendoos. Geen probleem.

Nieuwe zaden besteld.jpg

Geplaatst:

Vanmiddag even lekker erop uit geweest hier in de omgeving. Onderweg bij één van de stalletjes langs de weg troffen we zo’n prachtige gekoelde zuivelautomaat bij een boerderij. Naast yoghurt, vla en melk verkochten ze ook een aantal verschillende soorten rauwmelkse boerenkaas. Het jongetje dat in de tuin bezig was vertelde trots dat zijn opa en oma alle kaas maken van hun eigen melk van die boerderij, zo aandoenlijk. We hebben de fenegriek gekozen. Ik hoop dat ik ooit zelf zo ver kom. Nu in ieder geval heel blij met dit gekochte exemplaar. Vanavond snijden we hem aan 😃.

IMG_8785.jpeg

Geplaatst:

Mijn eerste 2 bestellingen mason jars van Ebay zijn binnen. Helaas hebben 3 mason jars de trip vanuit USA niet overleefd (ook niet gek, kennelijk zijn ze vervoerd door zowel ups als fedex als dhl als yunexpress en er wordt nogal gegooid met dozen).

Maar toch blij mee

20251118_153516.jpg

20251118_154203.jpg

20251118_154538.jpg

20251118_161819.jpg

Geplaatst:

Fijne voorraad @driepinter ! Snap dat je een gelukkig man bent. Ze zijn ook gewoon heel mooi.

Geplaatst:

Voor de geïnteresseerden: ik heb meteen een vergelijking gemaakt met deze mason jars (links op de foto) en die ik heb gekocht op Temu een tijdje terug ( rechts)

Die zijn afkomstig uit China en hebben een (nogal slap aanvoelende) schroefdeksel ipv zo'n los plaatje met een ring. De glazen potten zien er nagenoeg hetzelfde uit, ze vermelden zelfs ook de merknaam "Ball". Ik heb even geen weegschaal bij de hand en ik kan dus niet beoordelen of het glas van de originele potten dikker en dus iets beter is. Waarschijnlijk kun je er prima mee pressure cannen mits je er de juiste dekseltjes op doet, die originele dekseltjes passen prima op de chinese potten, en andersom ook.

De chinese potten waren wel beter verpakt (piepschuim in doos , met gaten erin waar de potten precies in pasten, dus minder kans op breuk tijdens vervoer).

De prijzen van deze potten in Amerika zijn relatief laag maar de verzendkosten zijn hoog. De "gratis" verzendkosten voor de chinese potten zit gewoon verwerkt in de prijs van de chinese potten die een stuk duurder zijn. Je zou dus zelf even moeten kijken waar je de beste deal kunt halen als ze ergens in de aanbieding zijn. Ze zijn wel even onderweg, ongeacht of ze uit China komen of uit de USA. Maar voor zover ik kan beoordelen heb je ze dan nog steeds iets goedkoper dan dat je mason jars ergens koopt in een Nederlandse webshop.

Overigens kun je natuurlijk ook gewoon hakpotjes sparen of goedkope potten met twistoff deksels in Nederland kopen. Alleen ik wilde de mason jars, ook al omdat het me niet helemaal duidelijk is met die schroefdeksel hoe vast je die moet dichtdraaien met pressure cannen. Op YouTube hebben ze het er altijd over dat je de mason jars bij pressure cannen heel lichtjes/vingervast moet draaien

20251118_165945.jpg

Geplaatst:

Ik koop Weck potten. Niet bij de chinees.

Maar dat zijn potten met glazen deksels en klemmen. Ik geef daar de voorkeur aan omdat ik dan hoogstens t.z.t. een rubber ring moet vervangen. Het gaat allemaal vrij lang mee, wecken doe ik vrijwel nooit, maar heet inmaken in zuur en fermenteren dan weer wel. Metalen deksels zijn dan wat sneller af, dus. Dus daar zou ik dan liever weer hakpotten voor sparen. Een keer hergebruiken en daarna in de glasbak/kliko.

Edit: en vergeet bijna te zeggen dat je hoe dan ook van deze potten vast heel veel plezier gaat hebben 🤗

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

En sinds vandaag ben ik in het bezit van een pressurecanner ! Helaas zaten de gewichtjes niet in de doos dus ik kan hem nog niet uitproberen maar zal vast wel nagestuurd worden.

Ook 2 trays half-pint masonjars ontvangen van ebay. Het zouden er 4 moeten zijn ,geen idee waar die andere 2 zich bevinden, de trackinginfo is een beetje waardeloos...

20251120_192102.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.