Geplaatst: 28 januari28 Jan @driepinter ,het fietswiel komt idd boven op de paal,maar ik span geen touwen.Ik plaats 8 bamboestokken door de spaken en steek die een 10-15 cm in de grond.Maar je kan dat idd ook met touwen en paaltjes met schroefoogjes o.i.d.Bij mijn nieuwe setup ga ik vleugelmoeren en stokschroeven gebruiken ipv gewone,dat gaat het opbergen wat makkelijker maken na het moestuinseizoen.Vroeger deed ik dat met lange houtdraadbouten,maar da's niet goed voor de levenduur van de bovenkant van de paal.Deze foto is genomen bij mijn kameraad toen zijn snijbonen in bloei stonden.....hij kende het systeem voordien ook nog niet...😉
Geplaatst: 28 januari28 Jan Met die touwtjes ken ik wel. Zelf nog nooit gedaan, mijn fietswielen zitten nog in de fiets. Maar met bamboestokken lijkt me ook wel handig. Geen problemen met beluchting, dat het te dicht op elkaar groeit? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 januari28 Jan 51 minutes ago, woldistel said:Geen problemen met beluchting, dat het te dicht op elkaar groeit?Ik plant bijna altijd bonen in een kuip,dus ik zet niet meer dan 8 stokken.Als je in volle grond plant,kan je de bamboestokken (of touwtjes) schuin naar buiten zetten,zodat alles aan de basis veel verder uiteen staat dan bij een kuip.Dan is er alleen helemaal bovenaan een beetje minder airflow,maar dat heb je bij het 'tipi' systeem ook.De tuin van mijn kameraad heeft ook de ideale ligging voor bonen,de hele dag overvloedig zon,dus alles droogt sneller.Dat geluk heb ik dan weer niet.
Geplaatst: 28 januari28 Jan Ik denk dat ik het met mijn nog goede bamboestokken dit jaar nog wel red , en ik heb ook net een aantal nieuwe moestuinbakken neergezet die geschikt zijn qua maat voor een "traditioneel" klimrek. En het vervoer van lange palen van 2,50 m lang is ook niet praktisch voor mij, en ik heb ook geen los fietswiel voorhanden momenteel maar dit is zeker wel iets om in mijn achterhoofd te houden voor volgend jaar Bernaar. Wellicht da zelfs met hardhouten palen (als ik die ergens voordelig voorbij zie komen op marktplaats) zodat ik ze lekker kan laten staan in de grond na het seizoen.Om weer even ontopic te blijven : vandaag 2 zakjes zaai-en stekgrond gekocht, evenals een zakje peperzaad, ( oranje habanero). Ik wilde eigenlijk nog van die gele surinaamse peper, de madame jeanette, maar die hadden ze niet bij het tuincentrum, dus die heb ik nog even online besteld. Hopelijk heb ik ze dan zaterdag binnen , want dan wilde ik eigenlijk mijn pepertjes en paprika's gaan voorzaaien. Ik weet zeker dat ik nog meer peper- en paprikazaad had gekocht, maar die kan ik zo 1-2-3 niet vinden, evenals de entspulletjes dus ik moet nog even goed zoeken.ik ben nogal een chaoot, maar goed, niemand is perfect.
Geplaatst: 29 januari29 Jan Eerder deze maand 2 keer 500 plastic labels bij neef Ali besteld. Dat is goedkoper dan als ik tijd reken om ze zelf schoon te maken. Ze kosten ongeveer 3,5 cent per stuk, tegen het minimumloon moet ik er dan 420 per uur schoonmaken, watjes en tonic nog niet meegerekend. Ik bewaar ze wel gewoon, als ik eens niets te doen heb kan ik ze wel schoonmaken. Al ga ik liever naar de moestuin dan mijn schaarse tijd aan de labels te besteden.En vandaag naar aanleiding van een bericht van @Frans in een ander topic naar de Aldi geweest voor flessen plantenvoeding. De Lidl heeft ze nog niet, althans de laatste keer dat ik er was waren ze er nog niet. Zag geen prijs, en had er 2 gepakt. Kwam ik bij de kassa, waren ze 50 cent per stuk!🤑Toen even langs de Appie, en daarna weer terug naar de Aldi, wilde een hele doos meenemen, maar 15 stuks is wel een beetje te veel van het goede (gebruik er ongeveer 1,5 fles in een seizoen). Dus maar 3 meegenomen.Laatste fles bijna leeg, en nu 5 volle. Dus zeg 3 jaar voorraad. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 januari31 Jan Ik moest bij de action zijn voor iets totaal anders, maar heb toch nog een zakje paprikazaad (california wonder) meegenomen, die deden het vorig jaar best goed.En meteen ook 13 bouwemmers gekocht (meer lagen er niet in de winkel), hier boor ik gaten in en dan heb ik mooie bloempotten met hengsel van 12 liter voor weinig. Waarschijnlijk gaan hier aardbeiplanten in, en ga ik tzt nog iets grotere 20 liter bouwemmers halen voor de peper- en paprikaplanten. Ik zag dat de Hornbach ze verkoopt voor nog geen 2 euro per stuk. Die zit hier niet in de buurt maar ze leveren ook thuis en dan ben ik ondanks de verzendkosten goedkoper dan hier bij de lokale gamma of karwei.
Geplaatst: 2 februari2 Feb Via marktplaats met iemand afgesproken die lege flesjes verkocht. Hij maakte gembershots, eerst voor hemzelf en later ook om te verkopen of weg te geven, maar kostte teveel tijd dus hij doet het nu weer alleen voor hemzelf. En dus heeft hij deze over.61 stuks 250ml en 27 stuks 750ml. Heb ze niet nageteld, maar als het er enkele minder zijn dan vind ik het de prijs ook wel waard. Heb voorlopig genoeg voor de likeurtjes en sweet chili saus, en wat ik nog meer van plan ben te gaan maken.Al is tijd maken nog moeilijker dan de potjes vullen...😅 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 februari3 Feb 7 uren geleden, acpronk zei:61 stuks 250ml en 27 stuks 750ml.Goede vondst! Altijd fijn dit soort koopjes.
Geplaatst: 3 februari3 Feb Helemaal als je bedenkt dat ik, naar aanleiding van een bericht elders op het forum, op zoek was naar die 200ml Schulp flesjes. Maar die zijn altijd een eind uit de richting. Deze zat vlakbij een plek waar ik (toen 1 1/2 week later) moest zijn. Dus de verkoper moest nog wel eventjes wachten. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 februari3 Feb Bij het rondkijken in de Lidl-webshop op zoek naar tuinartikelen, stuitte ik bij toeval op een vacuümmachine. Goede recensies en toevallig ook nog in de aanbieding. Zo’n apparaat wilde ik al een tijdje hebben, handig bij invriezen en sous vide en zo. Ook zaten hier dopjes en slangetjes bij om te gebruiken bij potten. Handig bij het opslaan van gedroogd voedsel. Dus eindelijk gekocht. Ik ben er superblij mee.
Geplaatst: 3 februari3 Feb Ik heb er ook 1 van de lidl, (die is overigens iets anders, bij jou lijkt er een soort snijmesje op te zitten?).Ik gebruik hem overigens niet heel vaak maar op het moment dat je hem nodig hebt is ie goud waard, en de prijs viel reuze mee. Tip : koop meteen wat extra rolletjes vacuumfolie erbij als ze nu toch in de aanbieding zijn.
Geplaatst: 3 februari3 Feb 12 minuten geleden, driepinter zei:bij jou lijkt er een soort snijmesje op te zitten?Klopt! Dat werkte net heel handig. Dank voor de tip trouwens voor wat betreft de folie. Hier zat een rol van 30 meter bij, dus ik kan wel even vooruit. Maar het is wel handig om dat op voorraad te hebben. Ik ga ook even kijken naar die vacuümpotten.
Geplaatst: 3 februari3 Feb facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 februari6 Feb Was bij een klant in Dordrecht, aan de Voorstraat, dezelfde straat als Vreeken, alleen dan 200 meter verderop, dus even langs Vreeken geweest. Wilde eigenlijk zoete aardappel halen, maar die zagen er niet zo mooi uit. Dus die bestel ik wel bij de Tuinen van Weldadigheid, of anders bij De Oude Kastanje, alleen daar zijn de verzendkosten wat hoger (ik wilde ook Mashua hebben, die stonden bij Vreeken als niet voorradig, maar blijkbaar hadden ze toch 1 ras (wel erg duur, Oude Kastanje geloof ik 1 euro per stuk)).Toen ook maar gelijk Saffloer gehaald, mijn zaden waren op. En tijm, die moest ik nog hebben. Oca was al helemaal niet gepland. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 februari6 Feb 1 uur terug, acpronk zei:Oca was al helemaal niet gepland.Grappig dat je die ook meenam. Ik ben nog aan het twijfelen, maar ze lijken mij wel leuk. En ja, Vreeken heeft/had heel veel soorten. Maar de levering duurt lang en ik woon ook nog in Duitsland, dus ook duurder om te leveren, of ik moet naar mijn vriendin in Nederland, weer km rijden. Maar degene die ik wil (grootste opbrengst heb ik gelezen) hebben ze nu niet.
Geplaatst: 6 februari6 Feb Ik had al een lading bouwemmers van de action, maar nu ook iets grotere besteld van 20 liter. Even een paar gaten boren in de onderkant en dan heb ik mooie grote bloempotten , voor peperplanten o.i.d.
Geplaatst: 6 februari6 Feb @acpronk Lekker Mashua! Vind ik veel lekkerder dan Oca. Oca komt bij mij vaak wel weer terug na de winter, maar ik gebruik er zelden iets van.Wat doe je met die saffloer, eigenlijk? 6 februari6 Feb aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 6 februari6 Feb Het is een snijbloem, maar de bloemblaadjes kun je ook gebruiken om eten te kleuren had ik gelezen.Vanavond ook een bestelling geplaatst bij de Tuinen van Weldadigheid.Daar komt nog wel een foto van als ik het binnen heb. Lijstje past niet helemaal op het scherm.😅 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 februari7 Feb 10 minutes ago, acpronk said:de bloemblaadjes kun je ook gebruiken om eten te kleuren Is ook bekent als verfstof voor textiel, vandaar mijn vraag 🙂13 minutes ago, acpronk said:Lijstje past niet helemaal op het scherm.😅 🤭 Hebben leuke spullen of niet dan! Ik kom er zelf wel eens op de knoflookdag (is fietsbaar voor mij), maar ze hebben ook echt een geweldige selectie bonen enzo. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 februari7 Feb Ik ga een kweekkas samenstellen.Niet omdat ik geen alternatief heb en óók niet omdat ik plaats of spullen te kort heb.😉Gewoon om het mijzelf makkelijker te maken én omdat het kan.Weggegooid geld?Wss denken de meeste moestuinforumleden dat,én ze hebben nog gelijk ook.😉Maar ik ga nooit op reis,want daar hou ik niet van én ben gek op m'n eigen tuin en m'n eigen bosgebieden,da's m'n lang leven,zoals ze zeggen.....dus maal ik er niet om om spulllen die ik graag wil hebben te kopen ipv in de zon te gaan liggen in Antalaya.......maar ieder z'n meug,natuurlijk.😉De warmtematjes zijn koppelbaar en ik ga precies hetzelfde doen met de lampen,want die hebben dat ook als optie.
Geplaatst: 7 februari7 Feb Dat zeg ik ook altijd tegen mijn man. Wij gaan ook nooit op vakantie en er kunnen best wat bakken bij of zo. 😆😆
Geplaatst: 7 februari7 Feb Ja, mijn nalevering is ook binnen. 3 tomatenpotten met steun en waterreservoir. Erg blij mee. Deze zijn rechthoekig (niet rond) en daardoor makkelijk ergens tussen te zetten, deze hebben ook meer inhoud. Nog ruim voor mei binnen.
Geplaatst: 7 februari7 Feb Ik ben benieuwd hoe jouw tomatenpotten eruit zien @Gitta ? 😊Heb jij daar een foto van? 🙏🏻😊🌱👩🍳🐓🌱☃️🌱 7 februari7 Feb aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 7 februari7 Feb 6 uren geleden, Bernaar zei:Weggegooid geld?Wss denken de meeste moestuinforumleden dat,én ze hebben nog gelijk ook.😉Nee hoor dat denk ik niet, en zij die dat wel denken hebben absoluut geen gelijk !Ik ben ook vaak van het dingen kopen, en ja het is eventjes een investering. En mijn vrouw moppert weleens als ik alweer iets voor de tuin koop. En soms moet je dan om tactische redenen gewoon even een of twee weekjes wachten voordat je weer potgrond, een lading emmers of wat anders koopt. Snap ik ook wel een beetje, want als je al die aankoopjes bij elkaar opteld is het soms toch een aardig bedrag, Maar dan heb je het dus wel liggen, en volgend jaar ,als je die uitgaven allang bent vergeten, heb je er weer gemak van, en het jaar daarop weer. Van die warmtematjes ga je een hoop plezier hebben, ik heb dezelfde 4 matjes, alleen dan 2 matjes en 1 thermostaat per setje. En dan nog 2 losse warmtematjes zonder thermostaat erop, ik weet niet of ie dit jaar ook nog nodig zullen zijn (maar ze eten geen brood nietwaar).
Geplaatst: 7 februari7 Feb 6 hours ago, Petrasmoestuin said:en er kunnen best wat bakken bij of zo. 😆😆ALTIJD in mijn geval.....😉Ik weet van mezelf dat ik véél teveel geld uitgeef aan tuinspullen,maar ik kan het niet laten én ben gek van dat soort dingen.Het helpt ook niet dat ik mezelf niet alleen beperk tot moestuinieren,maar ook bloemen,planten én boompjes teel.....jaarrond.😉@driepinter ,ik ben hélemaal mee,met het verschil dat mijn vrouw NIET moppert op mijn aankopen en gewoon BLIJ is dat ik zoveel uren buiten spendeer in het plant en groeiseizoen......😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.