Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hier hebben we nematoden ingezet, effectief maar duur,

hobby mag wat kosten hè

vandaag weer een emmer vol van de rest van het rijtje, hoefden er maar 6 weg te doen

Geplaatst:

Tuinieren jullie op een volkstuincomplex? Ik hoor er hele wisselende verhalen over en twijfel daarom nogal. Het luistert blijkbaar ook nogal nauw en bij een droog voorjaar ben je de pineut want dan overleven de nematoden niet. Zagen jullie al effect in het eerste jaar? Dan kan ik het volgend jaar overwegen toch te doen.

Geplaatst:

ja, luistert nauw bij toepassing idd, temp en vocht, ze komen ook terug hè

maar tuinder die het gebruikte had nog maar 15% oogst, na 1e toepassing meteen veel beter, ze killen de veenmol als ie wakker wordt na de winter, das voordat de aardappels groeien

wel duur, euro 60/80 per tuin van 200m2

ik doe het niet, ving 5 jaar terug 80 veenmollen per seizoen, nu nog 10-15 dankzij mol

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Het eerste kratje Triplo aardappels is klaar voor de opslag, er staan nog twee kratjes Anais die eerst op moeten.

20210715_155911.thumb.jpg.a03c763f929143094eb9f00e74419db2.jpg

De planten hadden een lichte Phytophtora aantasting in het blad maar de aardappels zijn dankzij het droge weer hier aan de kust goed uit de grond gekomen.  De paar rijen Texla laat ik nog even staan, die zijn nog niet klaar en de weersverwachting is gunstig voor de aardappels.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Mooie oogst heb je daar.

Vandaag eindelijk de Jazzy en de Roseval uitgedaan. Weer zelfde verhaal met paar mooiere exemplaren en dan voor veel klein tot zeer klein grut erin.

- Jazzy per 1 kg geplant 8,5 kg geoogst. Deze zou ook een vroege aardappel zijn maar met dit weer is er niets vroeg. Helemaal niet resistent

- Roseval per 1 kg geplant 4 kg geoogst.

- De Alouette Raja staat nog redelijk mooi. Ik hoop op beter weer vanaf morgen en dat die er helemaal doorkomt.

- De Nicola pattatjes moet ik dit weekend uitdoen want die hebben ook klappen gekregen en zijn dus niet resistent te noemen.

- Texla staat aangegeven als helemaal resistent en die staan hier mooi alsof er niets aan de hand is, zelfs met mooie roze bloemetjes. Eerste keer voor ons trouwens. Ik hoop dat ze lekker zijn en de opbrengst meevalt want dan zijn het blijvers.

Geplaatst:

Preventieve maatregelen verminderen de kans dat Phytophthora het gewas besmet raakt, maar

zijn weinig effectief als het gewas eenmaal besmet is. Hoewel het ene aardappelras beter tegen

Phytophthora kan dan het andere, zijn er nog geen goede resistente aardappelrassen beschikbaar.

Aldus de Universiteit van Wageningen.

VWO-campus (wur.nl)

• Like 2
Geplaatst:

Een hele kleine oogst hier, van de vroege aardappels. Het loof werd erg lelijk dus ik heb ze maar gerooid. De engerlingen-schade valt op zich nog wel mee, dat komt vast door al de slaplantjes die ik tussen de aardappelplanten had staan. Die 1 voor 1 slap gingen hangen omdat hun wortels werden opgevreten. Zo kon ik een boel engerlingen vangen :roll:

Dit is van een 3 planten, dik een kilo als ik de zwaar aangevreten piepers niet meeweeg. Heeeeel exclusief aardappeltje dus ;) We gaan er van genieten hoor.

IMG_0922.jpg

Geplaatst:

Even jullie raad vragen.... 

N'a een week met de late te staan daarnet even naar de tuin gaan zien.

De aardappelen staan er zo bij... Ik neem aan dat dit de aardappelziekte is? 

Wat kan ik nu best doen? 

IMG_20210716_103925.thumb.jpg.0ebd2e102e86af1eaacc690c798d8d87.jpg

IMG_20210716_103929.jpg

Geplaatst:

Ben bang van wel. Ik zou ze er uithalen in dit stadium en het loof gelijk opruimen. De knollen zijn vaak minder vatbaar dus hopelijk valt het mee daar beneden.

Geplaatst:

Met loof opruimen bedoeld Edwin dan ook van dat loof niet op de composthoop te leggen. Verbranden voor zo ver mogelijk.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de aardappels gerooid. Jammer dat ik ze al grotendeels loofloos had achtergelaten pre vak toe omdat ik wat pytho spotte.

Nog 3 planten intact. Die heb ik gelaten. Schamele oogst terwijl ik eigenlijk best hoge verwachtingen had. Tis niet anders. Het is een kilo of 5. Met wat ik gepoot heb, enorm veel, maar als die stomme planten nou gewoon lekker schimmelvrij hadden gegroeid, had ik er wel een veelvoud van verwacht. Toch jammer.

Het begon te hozen toen ik al een poosje bezig was. Vandaar de kletsnatte brij, maar was toen al zo modderig dat ik ben doorgegaan.

bda32f73a4f527fdaae3973eff6a3c90.jpg

Vond dit stukje aardappel een geinig fenomeen. Was wel 3 x zo groot, maar afgebrokkeld. Allemaal piepkleine aardappeltjes aan elkaar gegroeid.
0a80b5ee6552a2cd19a96339590bd84d.jpg

Deze donkere aardappel, is die ziek? De rest is nl wel zo geel als die erboven.

Dit is de rest wat ik heb geoogst. 3 soorten Duitse aardappels. 1 etiket heeft de hoosbuien overleefd een blauwe sharpie. Toch een klein applaus. Gelukkig weet ik ook zonder etiket wie ze zijn, maar altijd een stuk handiger als het ergens staat. Jammer dat het zo’n eenmalig iets is ik en mijn stiftenproblematiek…!

a02369c8370b75a2db5b466e3f9697dc.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

da384ef977c2134b72c17ad1cb7adc64.jpg

Dit had dezelfde aardappel moeten zijn, maar kijk eens wat een verschil in kleur! Die kleine is een henkg aardappel waarvan ik er sinds 2 jaar steeds enkele poot. Die linker is een vraagteken aardappel… zou ik nog een supermarktaardappel erbij hebben gestoken? Gaan in de mücver. Ga het verschil toch niet meer proeven zo

MIjn aardappels dit jaar waren een succes. Ik had wat bij tuincentrum gekocht, geen idee meer welke. Een rode en een niet rode. 

Redelijk grove compost paar kruiwagens gestort in april ofzo. heuvel van gemaakt 3 meter lang, 30cm hoog. Aardappels erin geduwd, en in begin wat worteldoek erover. Warmt sneller op, en houdt ook de laatste nachtvorst wat tegen eronder. 

Het oogsten was heel soepel, niks schippen, gewoon met de handen vanwege de losse structuur. Alleen op een enkel moment hier en daar

beetje water gegeven laag bij de grond. Maar echt 1 gieter ofzo totaal. Prima oogst gehad, heel lekker. Volgend jaar doe ik het weer zo. 

Bij mij gaat alles op de composthoop van het loof. aardappelziekte is toch overal, en mijn hoop wordt wel vrij warm, boven de 55 graden. 

Voordeel van de compostheuvel, is dat ik het gewoon uithark en de grond een beetje ophoog/verbeter

aangepast door DennisUtrecht
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Opslag van mei komt nu al op.

In de kas had ik heel vroeg aardappelen gepoot, die gerooid werden rond de tweede helft van mei.

Zoals altijd liet ik per ongeluk een paar piepertjes zitten.

Ik had ze niet eerder boven de grond verwacht dan volgend voorjaar.

Foto van een van de plm 5 plantjes.

opschot.jpg

Ik ben benieuwd wat dit wordt; een tweede oogst in hetzelfde jaar?

Voor mij uniek.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Drie weken later, dezelfde plant:

aard.jpg

De andere planten idem, maar hier en daar ben ik sinds een paar dagen blaadjes met phytophthora aan het verwijderen en een hele plant heb ik uitgetrokken vanwege aantasting op de stengel. Er zaten al mini aardappelen aan. Logisch met dit vochtige weer, de kou, condens in de kas, ook al laat ik de deur nu 's nachts open.

Ik blijf het wonderlijk vinden dat de aardappelen nu al zijn uitgelopen. Normaal gebeurt dit pas in het voorjaar. Wie weet komt er een dus een tweede, late oogst van dezelfde 'vroege' aardappelen.

Geplaatst:

Echt een slecht aardappeljaar hier, vooral door engerlingen. Die vraten dan al aan de scheuten die boven de grond hadden moeten komen. Hopelijk hebben we komend jaar minder engerlingen? We zien nu al een paar jaar vrij weinig meikevers en rozenkevers. Dus je zou zeggen dat er dan ook weer eens minder eitjes en dus larven zijn. 

Komend seizoen poot ik de aardappels iig weer in het midden van onze moestuin. Daar hebben we de hele winter een aantal kippen lopen en dat lijkt toch wel veel uit te maken in engerlingen-druk. 

Voor deze winter maar eens kijken waar ik een 'mud' goeie bio aardappels kan kopen. 

Geplaatst:

Hier (op Tholen/Sint Philipsland) is het bedrijfsmatig rooien van late aardappels eindelijk gestart.

Sommige percelen zijn een tijdje beregend, want de grond werd te droog om te rooien zonder dat de aardappels al teveel zouden beschadigen.

Zonet een maaltje geraapt, om dit mij onbekende ras gelijk uit te proberen. Misschien ook even een frituurtest: zijn ze daarvoor geschikt?

[edit]prima frieten, werden krokant en niet bruin (wel goudgeel), dus weinig suikers[/edit]

Niet doen zoals ik: op gewone lage schoentjes. Die werden algauw per stuk een kilo zwaarder, door de natte klei.

Na de smaaktest van straks: morgenochtend op tijd opstaan, en een half mudje (of wat meer?) scoren. Dan wel met laarzen aan ...

Vervolg komt in het "rapen" topic.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Mijn ervaringen dit jaar:

Aardappels nog op de volkstuin gezet op zandgrond (zeezand zeggen we hier). Betere oogst dan andere jaren dankzij de vele regen.

Vitabella: goede oogst van middelgrote en kleine aardappelen, lekker en goed resistent tegen de plaag. Zet ik al verschillende jaren en dit jaar beste oogst.

Alouette: zeer lekkere aardappels, matige oogst van hoeveelheid, redelijk resistent tegen de plaag.

Aardappels aan huis gezet (ook zand maar je merkt dat het betere grond is voor het vasthouden van vocht). Tussen de aardappels in het begin steeds grasmulch gelegd, de meerderheid van de knollen groeit in de mulch, gemakkelijk! Enkel moet ik dit volhouden tot aan de rooi anders heb ik zoals nu iets te veel aardappelen met groene lichtplekken.

Connect: goede oogst van middelgrote aardappelen, te melig voor ons bij koken, redelijk resistent tegen de plaag. Ga ik niet meer zetten.

Cammeo: goede oogst van grote aardappelen, zeer lekkere frietaardappel (nog niet getest als kookaardappel), goed resistent tegen de plaag. Komt al zeker terug al is het enkel voor de frieten.

aangepast door simonvb
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Hier absoluut een goede oogst van de Annabelle, purple rain en lily rosse aardappels. Maar nu, de nicola’s. Deze zijn zo bizar hard dat ik ze nauwelijks kan schillen, koken duurt ook veel langer en de smaak is matig. Pootgoed komt bij Van der Wal weg dus ben vrij zeker dat het soortecht is. Iemand een idee hoe dit kan? 

• Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...