Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels seizoen 2021


appelvrouw

Aanbevolen berichten

21 uren geleden, Moonsparkle zei:

Dat kan zeker, ik heb ze ook gekweekt gewoon in een plastic tas waar  ik gaatjes in had gemaakt. Dit is de opbrengst van 3 left over mini krieltjes van de supermarkt😁 

 

PXL_20210623_154500036.thumb.jpg.48ceda6f59300157d1959f5eeaba53d3.jpg

Ja geweldig toch!! Wat je al niet kan oogsten in een (kleine) zak. Het blijft bijzonder 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De hevige regen heeft vandaag alle aardappelplanten neergelegd en de bloemen er afgeklopt. De 6 soorten liggen zo goed als plat op de grond 😯.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Wat nu? Komen die wel weer recht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan. De planten kunnen wel wat hebben, maar nattigheid is funest.

Bij mij is de grond nu pas weer een beetje aan het drogen na de overstroming op 18-6.

de planten ben ik stukje bij beetje aan het opruimen omdat ze slecht worden.

Vanavond weer regen.....

 

Als ze bij jou liggen is het even afwachten of het opdroogt en of ze nog overeind komen.

Maar let nu elke dag op fytoftora. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dan heb ik weer wat hoop. Die nattigheid blijft niet lang. Het grootste deel werd verhoogd aangeplant en staat op een lichtjes aflopend stuk grond.

Gisteren een aangetaste tomatenplant weggeruimd. Vlekken op verschillende plaatsen van de stengel. Geen risico willen nemen, er staan er nog genoeg. Vandaag op de tomaten ook nog een aantal aangetaste bladeren gevonden met een klein vlekje, het kan ook meeldauw geweest zijn. Eén blad met 2cm² meeldauw op een aardappelplant dat elders staat.

 

Deze nacht hier ook nog wat regen en dan morgen heel de dag bewolkt. Het blijft uitkijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn 22 vroege Annabel patatjes uitgedaan. Van 0,5 kilo plantgoed naar 8 kilo patatjes. Niet slecht gezien de afgelopen weermaanden. En ze zien mij even graag als ik hen... 🥰  

20210709_194137.jpg

aangepast door KimD
  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 dagen later is 3/4 van de planten die neerlagen er door aan het komen. Ze staan niet helemaal recht zoals voordien maar het ziet er naar uit dat het voldoende goed komt, tenminste als er nu toch wat zon komt.

 

Het kwart dat is blijven liggen ben ik vanavond beginnen uitdoen want ze hebben de aanval maaldauw en botrytis niet overleefd en zijn verwelkt. Morgen de rest van dat kwart verder uitdoen. Het valt op dat de verhogingen nog zeer vochtig zijn. Dit kwart stond ook op de minst zonnige plek.

 

Oogst stelt me tevreden wat betreft volume maar de grootte van de aardappelen valt niet echt mee. Er zit voor 20% mooie maar niet al te grote exemplaren tussen, 40% is te klein om te schillen wel perfect plantgoed en 40% is klein grut. Er zat dus veel meer potentieel in dan wat het slechte weer heeft toegelaten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-6-2021 om 23:00, Bearded johnie zei:

Ik heb op 2mei bintje gepoot

Zie het als een les, eerder poten, resistentere rassen nemen en voldoende luchtig poten zodat het gewas op kan drogen.

En natuurlijk na het poten een kaarsje branden. Bij de biologische aardappelteelt kan je altijd wel wat hulp van bovenaf gebruiken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren voormiddag mooi weer en ook deze ochtend mooie zon, ik had dus weer hoop. Echter is de regen van gisteren namiddag toch zwaar geweest blijkt uit de  inspectie deze middag waar ik heb moeten vaststellen dat een reeks aardappelen (en tomaten) die nog niet werden aangetast het ook moeilijk hebben. Straks spuiten met natriumbicarbonaat en bruine zeep (of olie) want dinsdag en woensdag komt er weer regen en ik wil wel wat knollen en vruchten overhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerstelingen vandaag de laatste 2 rijtjes gerooid. Middelgroot tot kleine aardappeltjes, maar ik houd van krielen dus oké. Wel weinig opbrengst, maar dat is niet erg voor vroege aardappelen.

Het veldje middel late aardappelen begint te verbleken, kleinere planten beginnen al af te sterven. Terwijl de late soort nog vol groen is en nu in de bloei is.

Nog geen last van phytophthora (net als de familie tomaat, die er vlak bij staat) én nog en geen coloradokever gezien, die twee jaar geleden de oogsten vernielde.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me de laatste x dat ik een coloradokever zag niet herinneren.

Verder heb ik op mijn huidige tuin geen plek voor aardappelen, maar die vuilniszakken… die ga ik onthouden. Of ik koop een paar speciekuipen. In ieder geval: volgend jaar komen er weer een paar aardappelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de eerste piepers uit de kuipen in de keukentuin kunnen oogsten, in de bedden in de keukentuin en moestuin zijn nog niet zo ver. 

De aardappeltjes poten met linzen zaaien bevalt wel goed, lijkt wel dat ze sneller en groener groeien. De linzen zijn mooi dekkend voor het onkruid.

 

20210711_212300.thumb.png.466013914dd862a7094c514b05127559.png

 

20210711_212439.thumb.png.2b4aa4ff29ad4f4ddefaf99a5ffa64d0.png

 

Wat vinden jullie van deze combi?

aangepast door Jane Doe
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...