Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

lage bodembedekker topic

Featured Replies

Geplaatst:

Ken je mansoor asarum? Vormt een prachtig  tapijt met ei grote oorvormige blaadjes glanzend groen met paarse ondertonen. 
het bloeit heel bescheiden en wordt op top 8 cm hoog. Onderdrukt onkruid, kan jaaaaaaaaren op dezelfde plaats staan en broeit maar matig snel. Het duurt wel even voor je een flinke pol hebt. het staat bij mij tegen een mega droge noord muur en onder bimen en in de felle zon op zowel klei als humus doet ie het goed. een stek van iemand is wel een mooie optie dan heb je een grote wortelkluit. ik vind het wel een mooi contrast plantje door zijn blad vorm
je moet hem alleen niet eten!

Geplaatst:

Poleimunt (Mentha pulegium) is hier ook goed op weg als lage bodembedekker. Is een centimetertje of zo hoog en kruipt redelijk snel verder. Het geniet van het huidige slechte weer zo te zien, ik weet niet of die dan wel van veel zon houdt. Of het moet goed vochtig blijven.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik dacht vaak dat ik spontaan mansoor in de tuin had groeien, maar het was altijd weer wild viooltje . Het lijkt me wel een mooie plant, maar te grootbladig voor mijn plannen.

De polei is een plant voor zompige gronden lees ik. Dat gaat hier geheid dood. 

Ik heb zelf vorig jaar mentha requinii  gezaaid. Die staat nog steeds in potten, om wat groter te worden. Hij is aan het bloeien, met heel kleine bloempjes. 

IMG_20210704_210947.jpg

Geplaatst:

Ik heb lievevrouwebedstro staan, dat doet het echt heel fijn als bodembedekker. Ook de Ajuga reptans, zenegroen, is een graag geziene gast. Ik heb stekken voor de liefhebber.

Geplaatst:

Ajuga reptans lijkt mij best hoge plant voor een bodembedekker.

Oops google suggereert Hondsdraf als alternatief. Dat is echt onkruid enkel MCPA/2,4D helpt. Neemt echt je hele gazon over.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Wat vind jij hoog voor een bodembedekker? Ik wist niet dat daar een maximale hoogte aan verbonden was… 

ajuga is lager dan de hier eerder genoemde vinca bijvoorbeeld.

Geplaatst:

Ik heb lievevrouwebedstro, verschillende varianten van kruipend zenegroen, bosaardbeien en nog wat ombekende bodembedekkers. De bosaardbeien smaken net iets anders dan gewone, maar ze zijn heel lekker in de jam. 

Geplaatst:
7 hours ago, donaldk said:

Hondsdraf is echt onkruid enkel MCPA/2,4D helpt. Neemt echt je hele gazon over.

Ik weet niet wat MCPA is, maar Hondsdraf is prima met de hand te verwijderen. Daarnaast is het een waardllant voor verschillende vlinders en vliegen er verschillende bijen, hommels en zweefvliegen op. 

als je plekken hebt die er niet zo toe doen, kun je het prima laten staan en met de hand wegtrekken als het te veel wordt.

Geplaatst:

Als je hele gazon overwoekerd wordt door Hondsdraf dan kun je het niet meer zonder schade mechanisch verwijderen.

Vorig jaar heb ik tweemaal met groot ongemak en diverse bijwerkrondjes al die springende en weer wortelende plantjes handmatig verwijderd.

Dit jaar hebben we weer slopers over de vloer gehad, Electriciteitsnetwerk voor regio verderop, nou hele kuilen en het stond een meter hoog. Ze brengen je tuin in gevaar, voor het eerst onder en met het vuil Heermoes weggetrokken, zat onder de ongewenste grassen aan de randen van de kale kuil, dus niet bewaard en uitgezocht voor een fermentatie.

Schoffelen beste oogst/bestrijdingsmethode?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Weer een update.

Eerst de pratia angulata. Doet het goed zolang er geen concurrentie is.IMG_20210928_133023.thumb.jpg.305761903128c29849331f928219d1bd.jpg

Maar in de mix met andere bodembedekkers weet ik niet of hij overeind blijft. Ik ben er ook wel een paar keer op gaan staan, dat helpt hem niet, hier in concurrentie met sedum, vetmuur en mos. 

IMG_20210928_133036.thumb.jpg.c68c8a7a784578c4b226d163d90dd74e.jpg

De stachys byzantine 'silky fleece' is flink gegroeid waar ik ze heb uitgeplant in de halfschaduw. In de volle zon heeft hij het wat moeilijker.

IMG_20210928_135614.thumb.jpg.73a14fe72bc365b5b22cd23e5655b427.jpg

De scleranthus biflorus groeit erg langzaam dus die staan nog niet zo lang in de vollegrond. 

IMG_20210928_133129.thumb.jpg.b9c196451fec072831e8c4572dc89374.jpg

Op de achtergrond het stekelnootje 'Kupferteppich'. Ik vind het nadeel dat dit plantje vrij open is, dus veel onkruid doorlaat. En het heeft precies de kleur van klaverzuring, een onkruid waar ik veel last van heb. De klaverzuring is dus lastig te herkennen als het door het 'koperen tapijt' heengroeit. Ten slotte vind ik het de kleur hebben van aarde, het valt niet op, en dat is niet wat ik zoek op de plekken waar het nu staat. 

Het stekelnootje 'purpurea' daarentegen, springt meer in het oog en ik word vrolijk van de kleur. Vooral van een afstand is het leuk. Op de foto komt het niet zo goed over. 

IMG_20210928_133004.thumb.jpg.459472d9a7f214b07a2ab7274db65e83.jpg

Ten slotte mijn andere lieveling, de Corsicaanse munt. Ik had een deel in een pot gedaan en het breidde zich sterk uit, ging zelfs over de rand hangen, en werd vervolgens zwart in het midden.

IMG_20210928_133122.thumb.jpg.1dbdff47c887ae5ae9a9a7898b2189bb.jpg

Ik zie dat als een protest. Vandaag heb ik het dus maar in vieren gehakt en alles uitgeplant. De wortels blijken heel diep te gaan en dat is natuurlijk wat ik wil op mijn droge grond. De pot was ongeveer 20 cm hoog, ziehier de wortelmassa.

IMG_20210928_133523.thumb.jpg.34df31c8dbb620822281239961c6ee48.jpg

Een ander deel had ik eerder al uitgeplant naast het pad. Het breidt dus lekker uit. En als ik erop ga staan, ruikt het lekker. In het voorjaar ga ik hem verder delen en verspreiden.IMG_20210928_133118.thumb.jpg.08e625816ba9b281337e06a1c37816e7.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik hou me aanbevolen voor een stekje Corsicaanse munt!

• 6 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Alles heeft de winter overleefd, ook de Corsicaanse munt. De munt in pot had ik wel binnen gezet, maar in de vollegrond ging het prima. Tot nu toe ben ik het meest enthousiast daarover, en over het stekelnootje 'purpurea'. Dat is heel mooi bij het rustieke steenpad, het groeit nu echt rond de stenen. En het werkt goed met de andere bladkleuren in dit stukje tuin. Je ziet ook de vetmuur in kleine toefjes overal de kop opsteken. 

IMG_20220328_190450.thumb.jpg.a90fe59471e6b5440fcea797ace1d963.jpg

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Ik ben jaloers op jouw pratia! :problem:

Geplaatst:
  • Auteur

Nog steeds niet op de kop weten te tikken @HuubvG? Ik zag ze een paar keer bij het lokale tuincentrum, ook met blauwe bloemen, maar omdat ik er niet specifiek naar op zoek was heb ik ze laten staan. Als ik die met de blauwe bloemen weer zie, zal ik hem toch eens kopen. Ben je nog jaloerser :)

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Eindelijk @fre3ke, de pratia is online weer op voorraad, ik kan gaan bestellen. Dichtstbijzijnde tuincentrum is op 20 km en daar ben ik weleens voor niks naartoe geweest, dus  heb ik de verkoopsites in de gaten gehouden en ja. Vanaf volgende week hoef ik niet meer jaloers te zijn op jou. :wink:

Geplaatst:
  • Auteur

Fijn dat je hem weer in de tuin kunt zetten. Ik had ze hier ook kunnen kopen en aan je sturen @HuubvG, ik zag ze afgelopen zomer, wit en blauw, maar wist niet dat je ze zó graag wilde 😉. Wit is mooier dan blauw, dus die blauwe heb ik ook niet voor mezelf gekocht. 

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Dat had je mogen doen @fre3ke, maar ik wilde niet aandringen. Ik wil het plantje al sinds 2017, toen ik ging verhuizen en het moest achterlaten.

Nog even de foto uit mijn eerdere bijdrage erbij gehaald, is in 2015 gemaakt in mijn vorige achtertuin.

bbd2015.jpg

Nu maar hopen dat ik de goede soort krijg. Deze bloemen zijn niet helemaal wit, ze hebben een vleugje blauw/lila, maar niet teveel.

En of ik de goede soort besteld heb? Pratia is waarschijnlijk wel, maar of het deze ondersoort is?

• 3 weken later...
Geplaatst:

@fre3ke, had jij het eerder in dit topic over het verschil / de verwarring tussen pratia en isotoma? Jawel, gevonden en direct het hele draadje nog maar eens aan het doornemen.

Op 16-1-2021 om 10:13, fre3ke zei:

Ik heb misschien de pratia angulata? Maar het blad is gewoon groen. Er was geen naam bij toen ik het kocht, ik dacht dat het isotoma fluviatilis 'alba' was.

Nu heb ik 'eindelijk' een stuk of wat pratia angulata 'treadwellii' gekocht en ik zie in één oogopslag dat het niet is wat ik had gehoopt.

p.jpg

pratia angulata 'treadwellii'

De bloemen zijn feller wit, langwerpiger en puntiger. Het plantje wordt hoger, er komen een soort besjes in, die zijn rood.

Nu weer een bericht van jou met foto, waarin je het plantje toont, dat lijkt op het plaatje in mijn vorige bericht van 15 september.

Op 16-1-2021 om 10:13, fre3ke zei:

Ik heb misschien de pratia angulata? Maar het blad is gewoon groen. Er was geen naam bij toen ik het kocht, ik dacht dat het isotoma fluviatilis 'alba' was. Ik heb twee van dit soort planten, komende zomer is het misschien duidelijker.

IMG_20201026_163030.jpg

Dan zouden deze de isotoma fluviatilis 'alba' zijn?

Ik ga nu alsnog op zoek naar isotoma fluviatili alba' plantjes, heb ze al gezien bij het adres waar ik de pratia gekocht heb. Maar ja, op foto's is het moeilijk te zien en labels kunnen weleens verwisseld worden, maar ik ga door tot ik die ene bodembedekker weer heb. :wink:

Al verder lezende in het topic kwam ik de Corsicaanse munt tegen en die wil ik ook! Mooi kleine blaadjes, bloemetjes, leuk, ga ik ook bestellen.

Geplaatst:
  • Auteur

@HuubvG, als ik bij de lokale plantendiscounter ben, zal ik dan ook even voor je kijken?

De twee isotoma's in mijn tuin zijn doorspekt met mos, zaailingen van peterselie en onkruiden, maar ook daar zou ik wat van kunnen uitsteken en in een plastic zakje in een enveloppe doen.

De corsicaanse munt is inderdaad leuk. Hij doet het hier op één plek goed, en is op de andere plek nu helemaal afgestorven maar ook weer uitgezaaid. Op zandgrond in de zon bij 30 graden zoals afgelopen zomer is blijkbaar niet de beste habitat, hij heeft toch wat meer schaduw nodig. Ik had hem ook tussen de koolplanten gezet omdat dat zou werken tegen koolvlieg of zo, maar van die plantjes is helemaal niets meer over. De kool staat in een bak, en omdat de randen van de bak vrij hoog zijn, kwam er geen zon meer bij denk ik. 

verder gaan alle bodembedekkers hier nog prima. Het stekelnootje vormt inmiddels echt een mooi tapijt. Daar groeit wel onkruid in, dus er blijft onderhoud nodig. Lamsoor is wat minder een tapijt. Is ook populair bij slakken dus dat remt de groei. Maar ook bij bijen, waardoor hij een streepje voor heeft op de rest.

De scleranthus biflorus geeft slechts kleine groene plakjes die ook niet in de volle zon willen de hele dag. Wel mooi, maar traag.

Festuca gautieri blijkt het beste bestand tegen de hitte en droogte hier. Ik weet niet of ik er heel veel bij elkaar zou zetten om een tapijt te krijgen want het is een gras dus je moet ze eigenlijk blijven delen.  

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

@fre3ke, ik was al bang dat je er geen touw meer aan vast kon knopen...

De verwarring tussen isotoma en pratia is bij mij begonnen met de aankoop van een plantje waar waarschijnlijk een verkeerd label aan gezeten heeft.

Als je wilt, zou ik wel een stukje isotoma van je willen. Ik denk wel zeker dat dat het gewenste plantje is, als ik het zou op je plaatjes bekijk. Heb je belang bij kruiptijm in ruil? Op de laatste foto om de pratia heen te zien. Kan ik wat van de pratia's of anders wat terugsturen, of gewoon verzendkosten en verder per p.b.

Heb je geen last dat het stekelnootjes geen andere bodembedekkers duldt? Dat was bij mij het geval in vorige tuin. Onkruid liet die wel door, dus ik had er niet zo veel mee op. Plus de kale plekken, zichzelf omhoog groeiend en dan uitdrogen. Ik vond het een woekeraar, heb die verwijderd.

Over mos: had ik in de vorige tuin ook, met een stukje modeltreinspoor er door/langs (dat ben ik nu ook weer van plan...). Helaas haalden de merels het mos steeds weer overhoop om er wormen onder vandaan te halen.

Geplaatst:

@fre3ke, dankjewel! De isotoma (geen pratia dus) is binnen.

Direct uitgepakt en gedeeld; een stukje in de tuin tussen de saffraankrokussen. Op de achtergrond de kruiptijm. Ze mogen samen de bodem gaan bedekken en over de betonrand gaan groeien.

i1.jpg

En een stukje in de kas, die nog maar net ontruimd is. Plaats genoeg.

i2.jpg

Een beetje water erbij en groeien maar. Bloeien zal volgend jaar wel worden, dus afwachten maar.

Dan heb ik waarschijnlijk het vijf jaar lang gezochte plantje weer in mijn tuin, hartstikke leuk.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Hier is het zaaien van de Corsicaanse munt - ook wel 'loopmunt' genoemd las ik - gelukt, al moet je niet vragen hoe. Ik heb er een apart topic voor geopend, maar het had hier ook gekund.

bb1.jpg

Rechtergedeelte van de bak is de loopmunt (links de wedstrijdgroente bleekselderij) die ondanks het klonteren van de korrels (was een foutje) goed opkomen. Zo gauw ze verplaatsbaar worden, worden ze verspreid in de achtertuin, tussen ander bodembedekkers.

bb2.jpg

De kleine maagdenpalm gaat het lekker doen, maar moet niet gaan woekeren (dan mag die naar het P-perkje, zie laatste foto's).

bb3.jpg

Zijn de planten in het midden sedum soorten? Die waren een paar jaar geleden al aanwezig, maar nog heel bescheiden. Wordt het te vol ermee, dan de harde aanpak van rigoureus uitdunnen, zonder pardon... Die kleintjes rechts (isotoma?) mogen niet in de knel komen.

bb4.jpg

Langs en in de kas ook weer de kruiptijm, gewone tijm (die ik klein wil houden als ministruikjes. Nog wat struikjes die wat op tijm lijken, maar met donkerrode steel en grijsgroen blad, weet de naam niet meer, zal in de zomer duidelijk worden als ze gaan bloeien. De bedoeling is dat de fundering en onderlangse strips van de kas overgroeid worden.

bb5.jpg

Ook een lieflijke bodembedekker, het driekleurig viooltje. Hier in een bierpul, maar ook goed in de grond. Zaait zichzelf ieder jaar weer uit en staat leuk tussen andere bodembedekkers (voor wie van bloeiende bodembedekkers houdt).

bb7.jpg

Als ik vanuit de tuin op de P kom, dan is dit de aanblik. Sinds ik hier woon is dat een kattentoilet geweest, bestaande uit een kale bodem van zand. Ik heb er al van alles in geplant en nog doen ze hun behoefte daar en sproeien ze veel planten dood. Maar de hondsdraf en vooral daartussen het slangenkruid gaat ze langzaam maar zeker een ongemakkelijk gevoel geven als ze daar hun behoefte willen doen. Slangenkruid is nu in het 2de jaar en zal gaan bloeien, met lange aren die over de grond buigen. Er zitten stekels aan die het kattenvolk niet leuk zal vinden. Verder staat er nog het brandkruid phlomis, ook als bodembedekker geschikt met de brede onderste bladeren, als de hoogte in ook mee mag tellen.

bb6.jpg

Het verschil tussen gras, ui, hertshoornweegbree en slangenkruid is niet groot als de sprieten nog klein zijn, maar inmiddels zie ik dat ik de hertshoorn kwijt ben, en wat pollen gras (bah, absoluut niet mijn bodembedekker...) uit zal moeten trekken. Hier is straks ook wel plaats voor de kleine maagdenpalm.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is sedum ja. Ik vind die middelste nog wel prima, maar die soort links verwijder ik altijd. Helaas is hij erg sterk, het blijft terugkomen. 

Mooi dat de pratia aangeslagen is. Hier breidt het zich uit over de stenen. Er groeit wel peterselie tussen, die trek ik tzt nog uit.

IMG_20230415_162238.thumb.jpg.f7ddebc98eb9f5957a907ef7498925bb.jpg

Verdere update. Het paarse stekelnootje doet het prima, maar je moet ertussen wel onkruid verwijderen. 

IMG_20230415_162308.thumb.jpg.fdb954f250bca0fa005258f81171ae4d.jpg

Helaas wint hij het ook van de Corsicaanse munt, dus daar moet ik wat aandacht aan geven.

En van deze ben ik de naam even kwijt, iets met biflorus volgens mij. Hij doet het niet overal goed, maar staat hier redelijk in de schaduw. Wordt wel bedreigd door vetmuur en stekelnootje. En hij werkt zich omhoog in het midden.

IMG_20230415_162616.thumb.jpg.06d42b157530a4bb7605efa3de9e5e88.jpg

Dan nog dit festuca-grasje 'berenvel', moet waarschijnlijk jaarlijks worden gekliefd want hij verdrukt zichzelf na twee jaar. Maakt geen echte mat.IMG_20230415_162645.thumb.jpg.ed55919ad21e62d29ee99f04bd94855d.jpg

De lamsoor verdwijnt in de winter en wordt in het voorjaar door slakken kaalgevreten dus dat functioneert niet goed. 

Dit is de Corsicaanse munt na de winter.

IMG_20230415_162552.jpg

aangepast door fre3ke

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De in het voorjaar gezaaide Corsicaanse loopmunt bloeit. Ik zag het pas toen ik heel dichtbij kwam, zo klein.

ct1.jpg

Links kleine pol bij de prikker is de Corsicaanse loopmunt, heerlijk geurend. Rechts een lap kruiptijm (die niet naar tijm ruikt of smaakt).

Nog even de C loopmunt uitvergroot, ik vind ze prachtig, die hele kleine bloemetjes!

ct2.jpg

en

ct3.JPG

Verder ben ik isotoma en pratia aan het uitplanten. Ik weet niet meer wat wat is, er zijn een paar bloeiende kleinbladige soorten bijgekomen.

ct4.jpg

Dit is her en der in tuin en kas gaande. De kruiptijm wordt afgebakend met een borderrand (groeide al over de andere heen) en ik ben aan het strooien met brekerzand en wit zand om het rulle oppervlak af te sluiten voor ongedierte als varenrouwmug, mieren en zo.

aangepast door HuubvG

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Bij Intratuin weer wat lage bodembedekkers en lage struikjes gekocht.

bodembedekkers1.jpg

Links: kruiptijm 'red carpet', met iets andere kleur bloemen, iets hoger dan de platte kruiptijm die er al staat.

Rechts: scheefbloem 'pink ice', een struikje dat 30 cm wordt.

bodembedekkers2.jpg

Links: steenanjer 'albiflorus'.

Rechts: isotoma fluvialis.

Ze staan gezellig bij elkaar in de kas. Ze willen de tuin wel in, bij de andere lage bodembedekkers, maar deze mooiweertuinier heeft er nog geen zin in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.