Martijn Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Op 8-5-2024 om 20:45, Tjeerd zei: Hoe zit het met de zwermdrift in jullie volken? Zwermen is een ras probleem en/of onvoldoende ruimte. Ik heb 9 volken met Buckfast F1 (7) en 2 zuivere Buckfast. Dit jaar 0 zwermen. Wel zijn 2 koninginnen gewisseld. (wisselcel). Daarnaast metalen moerroosters i.p.v. die plastic dingen. De bijen wilden vorig jaar slecht door die kunststofroosters. Vandaar alles vervangen voor metalen roosters. Quote
MH95 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Zwermen is een selectie kenmerk. Als je streng geselecteerde rassen hebt zullen die inderdaad niet zwermen, maar er zijn bij ieder ras ook mindere lijnen. Ik heb verschillende rassen en lijnen van rassen gehad en het verschil binnen een ras of een andere teler kan enorm zijn. Quote
Martijn Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 MH95@. Dat is natuurlijk het probleem bij veel imkers. Krijgen door zwermen meer volken. Dus fokken het probleem er nog meer in. Carnica F1 kruisingen, dus Carnicakoninginnen bevrucht met darren van een ander ras, vertonen steeds een verhoogde zwermneiging aldus het boekje van Buckfast Abdij. Quote
MH95 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Wat ik bedoel, iemand die goed selecteert zal goede moeren hebben, maar steekt daar veel tijd in en teelt misschien tientallen of honderden moeren, met de voor hem gewenste eigenschappen. Daar blijft maar een enkele moer van over om van verder te telen. Maar veel imkers gaan met bijvoorbeeld 6 moeren naar een paringsstand, zijn blij als ze er voor zichzelf 2 hebben en verkopen de rest, dat is geen selectie, dat is gewoon vermeerderen. Voor Carnica is het in Nederland ook lastig aan selectie te doen, je mag met maar 6 koninginnen naar Vlieland. Ik zelf houd me vooral bezig met Zwarte bijen. Ik werk vooral met bijen van Chimay die doen het hier in Zuid-Nederland beter dan van Texel, maar daar valt een deel af om de goede moeren over te houden, ook vanwege het selectiekenmerk raszuiver. Als imkers bij mij F1 volkjes kopen krijg ik vaak van imkers te horen hoe rustig de bijen zijn en hoe goed die bijen het doen, beter dan hun Carnica en Buckfast. Ik vermoed dat ze dus een koningin hadden zoals ik hierboven beschrijf. Gelukkig heb jij goede teeltmoeren gekocht. Als tropilaelaps hier komt verwacht ik sowieso dat het imkeren zonder broedstop gedaan is. Quote
RedTomato Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Ik ben niet tegen zwermen. Is een natuurlijk proces bij de bijen. Nu sta ik er niet om te springen, maar vind ik het niet erg als het wel gebeurd, zolang de dieren maar opgevangen worden en niet in het wild verpieteren. Er is zelfs een hele stroming in D die er juist voor is omdat ze aangeven dat het een natuurlijk reinigingsproces is voor het volk. Dus nee, ik zie het niet als een fout van een imker en/of probleem. En ken ook maar weinig imkers (ook heel ervaren) die het als een heel groot probleem zien. Nu leef ik niet van de honing en een dipje in de productie zie ik dan ook niet als een groot probleem. Maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Quote
MH95 Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Zwermen is het mooiste van het bijenhouden, maar vaak niet haalbaar voor imkers, vanwege gebrek aan ruimte of het onverwachte, de regel dat een volk zwermt de dag dat de dop gesloten wordt is vaak niet het geval. Ooit hoop ik nog een bijenstand te hebben met korven waar de bijen hun eigen ding mogen doen. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 13 mei 2024 Geplaatst: 13 mei 2024 Gisteren mijn eerste zwerm geschept. Prachtig om te doen! Ze staan nu in de achtertuin en zijn heel rustig. Volgens mij bevalt de kast beter dan de conifeer waar ze in hingen! Actiefotootje omdat het kan 6 Quote
RedTomato Geplaatst: 14 mei 2024 Geplaatst: 14 mei 2024 20 uren geleden, MH95 zei: Zwermen is het mooiste van het bijenhouden, maar vaak niet haalbaar voor imkers, vanwege gebrek aan ruimte of het onverwachte, de regel dat een volk zwermt de dag dat de dop gesloten wordt is vaak niet het geval. Ooit hoop ik nog een bijenstand te hebben met korven waar de bijen hun eigen ding mogen doen. Ik ben heel blij dat de 2 dagen dat mijn volken gingen zwermen ik thuis was. Maar... beide volken zouden avonds nog in mijn tuin gehangen hebben, dus dan had ik ze ook kunnen invangen. Ik heb één van mijn verenigingsgenoten blij kunnen maken met de kleinste ingevangen zwerm. Die waren volkloos. @Liekie Leuk! korven lijkt me ook heel leuk. Maar ik ga eerst "normaal" even leren imkeren en daarna misschien een keer kijken of het ook anders kan/handig is. 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 15 mei 2024 Geplaatst: 15 mei 2024 Door de zwermendiscussie moest ik hier aan denken: Heb net mijn slingeraar binnen gekregen. Hij is een stuk groter dan ik dacht. Maar zaterdag ga ik dus mijn eigen honing oogsten! 1 Quote
Martijn Geplaatst: 16 mei 2024 Geplaatst: 16 mei 2024 (aangepast) Bij ons in de vereniging is zwermen een vorm van mismanagement. Bijen horen in de kast te zitten ipv in de boom. Als de zwermdrang van een volk niet te beteugelen is dien je zelf een vlieger te maken om een zwerm te voorkomen. De medemens mag geen last hebben van jouw bijen. 16 mei 2024 aangepast door Martijn Quote
Liekie Geplaatst: 16 mei 2024 Geplaatst: 16 mei 2024 Interessant dat het natuurlijke zwermgedrag van bijen als mismanagement gezien wordt. Natuurlijk kun je ingrepen doen om het zwermen te voorkomen wat natuurlijk prima is, maar er is ook een groeiende groep imkers die vooral het natuurlijke verloop van de groei in het volk en ook het zwermen niet wil beïnvloeden vanuit allerlei overtuigingen. Ik denk dat er plaats mag zijn voor alle opvattingen zolang het welzijn van de bijen voorop staat. Ik ben er nog niet uit en heb ook netjes volgens protocol mijn afleggers gemaakt dit jaar. Maar wellicht ga ik het ergens in de toekomst toch anders doen... 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 @Liekie Ik heb ook mijn afleggers gemaakt... maar daar hadden de dames echt geen boodschap aan. Uiteindelijk heb ik ook niet de laatste zwemcel gebroken. Als ze dan toch willen, dan vang ik ze wel in. En heb ik ook gedaan. En toch heb ik goede oogst van alle 3 de volken. Gelukkig heb ik van niemand gehoord dat de zwermen tot last zijn. Nu woon ik ook in buitengebied en bij kleine stadjes. Daar worden zwermen direct bij de verschillende imkers gemeld en bijna allemaal binnen een paar uur weggevangen. Ik heb een verenigings-genoot die het een beetje tot zijn vakgebied heeft gemaakt (het invangen van zwermen) en hij crost dan ook de hele regio door bij meldingen. Er is in Duitsland een hele stroming die alleen vermeerderd door zwermen. Nu ben ik daar geen voorstander van, maar ieder het zijne. Volgens hun theorie is zwermen een reinigingsproces. Ik weet niet in hoeverre hun statements hout snijden. Maar ze zeggen dat voor het zwermen de temperatuur in een volk stijgt waardoor varroa loslaat (en uit het volk valt) en de broedvrije periode ook weer een deuk op de varroa populatie is, waardoor je minder met zuren hoeft te werken. Ik kom nog maar net kijken, dus ga daarmee niet experimenteren. 1 Quote
Tjeerd Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 Ik heb vorige week zaterdag een zwerm in een 6 ramertje ondergebracht! Afgelopen jaren al meerdere zwermen op de volkstuin voorbij zien komen, dit voorjaar 2 kastjes gekocht op marktplaats! 6 ramen kunstraat gegeven, dinsdag een halve liter suikerwater en gisteren nog een halve liter! Morgen of maandag de kast openen om te controleren of de koningin aan de leg is! Wel al stuifmeel binnen zien komen, dat is vaak al een goed teken toch? Dacht ergens gelezen te hebben dat er dan broed aanwezig is! 1 Quote
Martijn Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 Oxaalzuur sproeien voordat het broed gesloten is. Beste behandeling tegen de Varroa Quote
Tjeerd Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 Net het volk even open gehad! Behoorlijk opvliegend, maar met een beetje rook goed te doen! Het geplaatste kunstraat hebben ze uitgebouwd maar niet netjes.. moeten we daar iets mee? Wel eitjes, kleine larfjes en dikke larven aangetroffen! Koningin niet gevonden, maar dus wel aanwezig! Oxaalzuur, waar halen we dat zo snel? Quote
Martijn Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 (aangepast) Het is bij de meeste bedrijven met bijenmateriaal wel te koop in poedervorm. Dien je standaard op plank hebben te staan. Je maakt er een oplossing van 100ml water en 3 gram oxaalzuur erbij. Wel een mondkapje gebruiken. Vandaag 2 afleggers behandeld van 23 april. Eitjes en larfjes aanwezig maar nog geen gesloten broed. Koningin geknipt en gemerkt. Voordat ik ze terug zet sproei ik de ramen per kant met 2 tufjes nevel (met een plantensproeier) onder. Ben je meteen varroa vrij voorkomende periode. Dit soort volkjes komen altijd door de winter. 20 mei 2024 aangepast door Martijn Quote
RedTomato Geplaatst: 23 mei 2024 Geplaatst: 23 mei 2024 Zwermen hoef je niet te voeren. Die komen met de buik vol aan. Alleen als ze erna niks in de natuur kunnen vinden is bijvoeren handig, Maar goed, meningen kunnen verschillen. Quote
Martijn Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 Ik had 2 juni een paar kasten naar de Lindebomen gebracht voor lindehoning. Gisteren even de kasten gecontroleerd. Tot mijn verbazing had het grootste volk al 1 broedkamer (boven het moerrooster) en een honingkamer vol honing. Maar snel een extra honingkamer er bij op gezet. Ik had dit totaal niet verwacht met het slechte weer van afgelopen 14 dagen. 3 Quote
Liekie Geplaatst: 18 juni 2024 Geplaatst: 18 juni 2024 Heerlijk @Martijn! Wat een fijne verrassing! Ik vind ook dat ze ondanks het slechte weer toch veel aan het vliegen zijn. Knappe dames zijn het. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 Zijn jullie bijenvolken al aan het zwermen? Ik kwam eergisteren rond half negen 's avonds thuis en toen hing er een enorme zwerm bij de buren in een laurierkers. Terwijl ik nog op zoek was naar tel.nrs. van dichtbijzijnde imkers, bleek de buurvrouw al eentje gebeld te hebben. Die nog wel mijn telescoopschaar nodig had om de grootste bijenzwermklont met tak en al weg te knippen. Toen mevrouw de koningin (die met haar hofdames in een kleinere klont zat) in de vangbak geschud was en de grootste klont dus op de stoep plopte (bzzzzz🐝🐝🐝 overal bijen), bleek al snel dat de imker een veel grotere bak nodig had. Behoorlijke zwerm dus. Quote
Liekie Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 Wel een raar jaar dit wat betreft de zwermen! Bij de vereniging hingen er 2 zwermen in de boom. Op zo'n 30m hoogte dus daar ging niemand aan beginnen. En de imker waarmee ik samenwerk kreeg gisteren een telefoontje dat er een zwerm tegen de kerk geplakt zat (christelijke bijen 😀) Bij mijn volken zag ik een enkele speeldop deze week, maar (nog) niets belegd. De bijen zijn vooral bezig met nectar binnenhalen. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 27 juni 2024 Geplaatst: 27 juni 2024 De imker die hier bezig was had het ontzettend druk met gemelde bijenzwermen. Hij had zelf de verklaring dat door o.a. het lange natte en frisse voorjaar ook het zwermen verlaat is en nu het dan een week lekker weer is, gaat alles ineens los. Quote
RedTomato Geplaatst: 28 juni 2024 Geplaatst: 28 juni 2024 Hier zie ik ook nog enkele zwemen in de buurt. In de lange regenachtige periode zullen de bijen zich wel verveeld hebben. Zitten zoals ik hoor ook allemaal hoog in de bomen. Mijn producerende volk (enige die zo groot is dat het nog zou kunnen zwermen) is schijnbaar nog steeds druk geweest met nectar binnen slepen want ik bleek een bijna volle honingkamer te hebben. Heb ze nog een 2e gegeven zodat ze nog een paar weken kunnen binnenslepen, daarna moet ik kijken hoe ik ze inperk, want als ik de honingkamers weghaal is er plek gebrek en heb ik kans dat ze een zomerzwerm gaan vormen en dat is nogal onwenselijk. Bij mijn afleggers en ingevangen zwermen moest ik juist de voedselvoorraad in de gaten houden. Die waren juist niet sterk genoeg om in de regen periode nectar binnen te halen. 1 Quote
MH95 Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 Vandaag een volk met jonge moer met meerdere doppen. Hoorde het ook van een andere imker. Waarschijnlijk door het natte koude voorjaar denken de bijen nu dat het weer voorjaar is, had eerder wel bij een paar volken doppen, maar stelde weinig voor. Net zoals een appel die bloeit bij een nazomer na een koude periode. Ben benieuwd of ik het bij nog meer volken ga zien. Verwacht niet dat het lang duurt nu de langste dag is geweest. Quote
Martijn Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 MH 95 sinds ik ben overgestapt op Buckfast P0 en F1 zijn er geen zwermplannen meer van mijn bijen. Wel zorgen voor voldoende ruimte in de kast. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.