Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorige week heb ik ook geslingerd, zo'n 8kg. Vandaag in potjes gedaan met een schattig etiketje erop en de schilder blij gemaakt met de eerste. Er volgen nog vast meer mensen 😀

20240703_134300.thumb.jpg.44ef8c48edc9e94aa2b5266cac728f68.jpg

• Like 9
Geplaatst: (aangepast)

@Martijn die andere imker die weer zwermdoppen heeft, heeft Buckfast en ik ook een aantal. Vind Buckfast niet geweldig wat er over wordt gezegd, mijn Zwarte bijen doen er niet voor onder.

aangepast door MH95
Geplaatst:

Ik heb afgelopen weekend ook mooie 17 kilo geoogst!

Mix tussen linde en eiken. Zaten flinke kleurverschillen in de honing. 

Nu behandelen, en klaar maken voor de winter.

• Like 4
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ga ik ook even met mijn honing spammen. :classic_happy:

De basis voor het logo heeft mijn dochter gemaakt/getekend. (boom en bijtjes) En vriendin heeft de rest verzorgt. 

Hoe gaat het met jullie volken?

Heb er eentje, die gaat wat moeizaam, is maar klein en moet ik bijvoeren. Ik heb het idee dat ze ook gerooft worden, maar meer dan een kleine ingang geven kan ik volgensmij ook niet doen. 

Een ander was darrenbroedig, maar ondanks afslaan en een nieuwe koningin, leek het nog niet te lukken. Heb ze als laatste poging verse broed gegeven. Anders mogen ze het kleine volk versterken. 

De rest gaat goed. Genoeg honing voor de zomer. 

Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-24 om 09.20.00_cf710a80.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Hiervoor gebruik ik zelf kunststof zesramers. Aan de kant een voerraam. In de kast waar je een aflegger wilt maken zoek je eerste het raam met de koningin. Deze zet ik apart ( in lege zesramer). Dan zoek je een raam met Brias en op zittende bijen. Deze plaats je naast het voerraam eventueel nog een raam met gesloten broed met bijen. Daarnaast een leeg raam en klaar is het. Dit kastje plaats je op tenminste 3 km van je eigen stand. Na 13 dagen loopt de koningin uit. Na 24 dagen besproeien met een oxaalzuur oplossing. 

• Like 1
Geplaatst:
12 uren geleden, Nasuada zei:

Bert,

Kan je eens stap voor stap uitleggen hoe jij die afleggers maakt?

ik vind het maar lastig.

Is ook lastig, er zijn verschillende methodes.

De methode die Martijn hierboven noemt is wat ik de  "Pia Aumeier" methode noem, waar ik nog bij wil vermelden dat het raam met brias (broed in alle staten) zeker larven van tussen de 1 en 3 dagen moet bevatten, hiervan zullen de bijen de nieuwe koningin maken, de zogenaamde redcellen.

Het verplaatsen van de "aflegger" is inderdaad wat ze leren op de cursus, maar dit is niet strikt noodzakelijk, zeker als je geen 2de plaats hebt 6 km van je stand waar je de aflegger neer kunt zetten. mijn moestuin ligt 2 km van de bijenstand dus de 6 km haal ik zowiezo niet. (6 km is 2x de actieradius van de haalbijen (3 km). de haalbijen hebben dan zeker geen herkenningspunten waardoor ze terug kunnen vliegen naar de andere stand.

Er zijn nog meer methoden waarvan de "vlieger" en de "veger" de meest bekende zijn:

Bij de "vlieger" laat je zoals de naam al zegt de haalbijen afvliegen.

Dit wil zeggen dat je een nieuwe kast plaatst op de plaats waar je hoofdvolk staat waar je de aflegger van wilt maken. Bij voorkeur lijkt deze kast op de oude kast. De oude kast met je volk zet je een paar meter verder. In deze nieuwe kast hang je het raam met de koningin en een tweede raam het opzittende bijen. Vaak doe ik er nog een aantal bijen uit de honingkamer bij, aangezien haalbijen het maken van raat een beetje zijn verleerd. Natuurlijk moet er ook voer bij, maar doe je dit in een periode met dracht zullen de haalbijen voldoende nectar verzamelen.

Deze methode doe je midden op de dag zodat alle haalbijen buiten zijn, deze vlieger dan allemaal af op de "nieuwe" kast. Je zorgt dat in de "oude" zeker nog een raam met brias heeft en voldoende bijen. De bijen zullen het broed niet verlaten en op dit raam redcellen gaan maken. zorg wel voor voldoende voer.

De "oude kast kun je dan nadat al het broed is uitgelopen (na 21 dagen) behandelen met oxaal zuur.

Je kunt ook een broedloze vlieger maken, dus met koningin en geen broed, deze kun je dan in de eerste week een oxaalzuur behandeling geven aangezien er geen broed in zit

De naam "veger" slaat op het afvegen van de bijen.

Je neemt een nieuwe kast en veegt de bijen af in deze kast. (afslaan kan ook)

Je zoekt de koningin op en zet haar in de nieuwe kast samen met het opzittende broed en voldoende bijen.  zorg voor voer in deze kast en verklein de opening zo ver mogelijk om roverij te voorkomen. blijft hij op de stand zorg dan voor voldoende jonge bijen uit de honingkamer aangezien de haalbijen zullen afvliegen naar de oude kast. In de oude kast zullen de bijen redcellen gaan aanmaken. Breek op de 13de dag na het vormen van de zwerm de doppen behalve eentje in de oude kast om te voorkomen dat een deel van het volk gaat zwermen met een uitgelopen koningin. Doe dit in de avond.

zo staat het in de boeken....

Aangezien ik mevrouw nooit kan vinden :-)  doe ik het op de volgende manier:

dit is net geen "broedaflegger":

Ik pak een ander kast en hang er een voerraam en een raam met brias in die ik heb afgeslagen samen met een aantal lege ramen samen met een sluitbord.

Voer en brias tegen elkaar tegen de wand.

hierin sla ik zeker 5 ramen uit de honing kamer af, dit zijn jonge bijen. Aangezien er broed in zit en ze er achter komen dat ze moerloos zijn zullen ze redcellen aanmaken.

Ik laat ze met rust en kijk na 1 week of er cellen zijn aangemaakt. na  2 weken of de cellen zijn uitgelopen, vaak merk je al wel of er een koningin aanwezig is, de dames zijn dan lekker rustig. mevrouw moet dan vaak nog op bruidsvlucht, maar ik begin ze met een suikeroplossing te voeren zodat ze gaan bouwen. 2 weken erna zie je vaak al nieuw broed en kun je de kast gaan uitbouwen met nieuwe raat.

filmpje van de broedaflegger:

filmpje van de vlieger:

filmpje van de veger: 

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik doe het eigenlijk ook de Pia Aumeier manier. Dus 1 raam voer, 1 raam met broed alle stadia en enkele jonge uit de broedkamer erbij. Al mijn koninginnen zijn gekleurd en dus makkelijk te vinden. En een kunstraat of uitgebouwde honingraat erbij. 

Maar dit jaar was een moeilijk jaar voor afleggers. Gelukkig niet alleen bij mij (wat ik nog kan begrijpen als beginner) maar ook bij de ervaren imkers uit de vereniging. 

Geplaatst:

Hier is het het slechtste jaar in de 10 jaar dat ik imker ben. Nauwelijks honing, jonge koninginnen die na 3 of 4 weken pas aan de leg gingen en daardoor verzwakte volken. Als augustus hier ook tegen zit, ben ik door de honing heen.

Ik zou een Pia Aumeier aflegger niet adviseren, veel te veel kans dat je een slechte koningin kweekt. Echt goede koninginnen komen uit een heel sterk volk wat in Weelde leeft. Zoek maar eens op Broeder Adam verzamelbroedaflegger. Dat doe ik meestal in combinatie met zwermverhindering, jonge moer op de volken en afleggers een moer geven. Maar voor kleine imkers zal die 1 raams broedaflegger wel werken, maar ik zou toch eerder adviseren minstens 2 ramen broed mee te geven.

Geplaatst:

Je hebt gelijk, goede koninginnen komen uit een sterk volk.
In principe is een redcel koningin niet ideaal, maar ja, koningen kweek is ook een vak apart.

Geplaatst:

Ik denk niet dat Pia een kleine imker is en als ik haar volkeren zie, zitten daar prima koninginnen in. 

Als je geen honingverlies wil hebben is dit juist haar tip omdat je volkeren niet te veel bijen en broed afneemt. Maar goed. Ieder zo zijn eigen mening uiteraard. Kan niet zeggen dat het echt lekker liep bij mij. Al kan ik niet klagen over mijn 1e oogst met alle tegenslagen dit jaar. 

Geplaatst:

Ik ben geen fan van Pia Aumeier. Ik weet ook niet of zij zelf uit 1 raams volken koninginnen laat komen, misschien doet ze dit in combinatie met koninginnenteelt. Het probleem wat ik heb gehad met zwakke volken die een koningin aanzetten is dat die koninginnen soms niet goed zijn, ze wisselen die koningin zodra ze bevrucht is. Dit is niet altijd het geval, maar kan wel.

Ook zou het zijn dat moeren gekweekt uit sterke volken in de gewenste eigenschappen als zachtaardigheid, etc ook beter zijn.

• 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Dus je laat de bijen in de zesramers nog wel redcellen optrekken? En worden die nieuwe koninginnen dan nog wel bevrucht? Of doe je een echte koniginnenwissel tussen de zesramers en de grote volken? Dus de zesramers krijgen de koningin van een groot volk en vice versa (Excuses voor eventuele domme vragen)

aangepast door Liekie
Geplaatst:

Lieke@. Mijn P0 koningingen zijn midden juni eilandbevrucht of op 20 juni KI bevrucht. Deze zitten dan in een Apidea. Als ze ruim 3 weken aan de leg zijn gaan ze over naar een zesramer. Dit kan op verschillende manieren. 1. kluisje in een schudzwerm hangen en op voldoende afstand zetten. 2. broedaflegger maken en direct een kluisje met koningin erin hangen. 3. wederom een broedaflegger maken en de doppen naar 9 dagen breken en dan de koningin in een kluisje toevoegen. 
Deze volkjes groeien tot eind september tot mooie zesramers. Daarna wordt de koninging uit de zesramen gewisseld met een koningin uit een groot volk. De oude koningin uit het grote volk komt dus in de zesramer. De overtollige volkjes in de zesramers verkoop ik volgend voorjaar weer. Hier zitten dan P0, F1 of F2 Buckfast koninginnnen in. 

• Like 1
Geplaatst:

Het ligt er maar aan hoe je wilt imkeren. Iedere manier heeft zo z'n uitdagingen en iedere imker verzint dan weer zijn of haar eigen oplossingen daarvoor. Ik vind persoonlijk wel dat hoe meer je ervan weet, hoe meer je verwonderd en gefascineerd raakt.

Geplaatst:
De troonopvolgers staan klaar om het stokje over te nemen van de koninginnen van dit jaar. Eind september wordt er gewisseld
IMG_1091.thumb.jpeg.62626041d28a52ded3e216103296fb05.jpeg

Volgensmij heb je geen ruimte gebrek
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Dit is een F1 Zwart volk van een KI koningin van onze Zwarte bijen afkomstig uit Bosland van ZwarteBij.org. De open cellen zijn er vermoedelijk om de poppen met mijtenfamilies te ruimen. Op een paar plekken zie je ook de half afgeknaagde pop. Ik zie dit vaak in mijn volken en zo houden de bijen de mijtenbesmetting laag, samen met kleine cellen van 4,9 mm. Nagenoeg alle volken hebben minder dan 3% besmetting en zijn onbehandeld.

IMG_4102.jpeg

IMG_4103.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

Mooi om te zien dat ze dat al zo goed kunnen. Hopelijk gaan we dat gedrag ook snel in de andere lijnen zien. Dat zou een hoop wintersterfte kunnen schelen. 

Ik heb hier nu elke dag Aziatische EN Europese hoornaars rond de kasten vliegen. Ik kan ze bijna niet meer open maken voor een inspectie zonder dat die helikopters erop duiken. Echt zo'n vervelende beesten. Het kleinste volk heb ik al flink bijgevoerd omdat ze gewoon niks meer kunnen/durven halen. Die beesten hangen gewoon te posten voor de kasten totdat er 1 het waagt om te vliegen en die pakken ze dan en 3 minuten laten weer terug voor de volgende... Zo niet leuk!

Het enige gunstige aan de combo van die monsterwespen is dat ze ook een hekel aan elkaar hebben. Dus als ze elkaar aanvliegen is er even een 'Window of opportunity' voor de bijen om te vliegen, maar dat is vaak maar van korte duur.

20240901_162008.thumb.jpg.4f93217857e93ec934e3aef5df8d5225.jpg

20240909_112715.thumb.jpg.60a373ecfe43e26c0e0797b5fa9e2f83.jpg

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...