Indy Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Gister een paar hazenfilets koud gerookt. Eerst een nacht in marinade met zout, peper, rozemarijn, tijm, citroenverbena, citroenmelisse (uet), daarna een uurtje of wat koud roken. Onwijs lekker,het vlees is zacht en mals. Ook hadden we nog wat vis , die dezelfde behandeling kreeg, en die hebben we erbij gehangen. Deze zijn eigenlijk te zout geworden, en hebben nu meer weg van scharretjes (da's Urks voor gedroogde en gezouten vis) Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Hier gaan als het goed is deze week forellen in de rookoven. Quote
0xygen Geplaatst: 29 mei 2017 Geplaatst: 29 mei 2017 Ik zag van de week een programma van Jamie Oliver en die had z'n oude biscuit box met zaagsel daarin en kruiden en ging daarop zijn zalm roken. Very low budget , dat ga ik van de week eens proberen. All you really need is an old biscuit tin with a lid, a wire rack that fits inside it or a bit of chicken wire and some uncoated sawdust (the type you get for putting in pets' cages). When you put the tin on your heat source, it will act like a kind of oven – don't get nervous if it seems a bit radical to you, because it's so easy. And imagine how impressed your mates will be when you tell them you've hot smoked the food yourself!PS A word of warning: this will make your house a bit smoky, so either open the windows to get some fresh air through, or have a go at doing it outside on your barbie.Get yourself a biscuit tin and place a handful or two of wood shavings into the tin, followed by your rosemary and sage sprigs. Place your wire rack in the tin, so it sits about halfway down, or bend some chicken wire to fit. Carefully pierce the lid of the tin five or six times with a screwdriver. Quote
speets Geplaatst: 30 mei 2017 Geplaatst: 30 mei 2017 Ja, lekker hoor Vorige week wilde ik even snel een scharrelkipfiletje roken, maar daarvoor niet de hele rookoven 'installeren'.Dus, zoals hierboven al eens getoond, een gewoon pannetje met mot, roostertje en (gemarineerde en gegaarde) kipfilet erop, op een losse inductieplaat, buiten vanwege de lucht. Maar de inductieplaat werd te heet en gaf de geest! Die kan ik weggooien Toen verder op een campinggasje. Het resultaat was nogal droog (en zout). Toch voor herhalig vatbaar. Niet erg subtiel, wel snel en lekker. En volgende keer leg ik hem er rauw in. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Pestoman Geplaatst: 1 juni 2017 Geplaatst: 1 juni 2017 Bij vuur&rook ooit eens de starterset rookoven gekocht, niet duur, en voor wat vissen , zelfgemaakte worsten etc te roken functioneert het super.Wel even zoeken naar het juiste houtmot, en de vochtigheid ervan, want die is smaakbepalend. Quote
Charly Geplaatst: 4 november 2017 Geplaatst: 4 november 2017 Wij roken in een rookkast.Met een mooi ruitje aan de voorkant(zo-eentje; https://www.bol.com/nl/p/rookoven-xl-rvs-80cm-x-40cm-x-28cm-3-etages-voor-vlees-vis-meer/9200000055089445/?Referrer=ADVNLPPcefefc00cdbf92970000000cdf000027674)Uiteraard bovenop een opening met schuif voor luchtafvoer, en onder in het stook gedeelte een schuif voor luchttoevoer.Weet iemand wellicht: bij koud roken, zet je dan de schuifjes open of dicht? Ik heb nu beide half open, maar dan gaat de rook er wel heel snel doorheen of hoort dat? En we hebben deze keer gekozen om te roken met kruidenkooltjes en beukenmot daaromheenhttps://www.rookovens-online.nl/a-24145726/kruidkolen/kruidenkolen-voor-koudroken-2-ltr-nieuw/De schrijver schrijft bij bovenstaande link dat zijn kooltje de mot in ongeveer 2 uur tijd weg smeulde.Dat lukt bij ons niet echt. Het kooltje brandt wel op, maar alleen de directe rookmot er omheen rookt, daarna brandt het kooltje alleen op en stopt het smeulen van de mot. Doen we iets fout naar jullie kunnen bedenken? Misschien de luchtgaten dicht? Dank in enorme mate bij voorbaat voor het meedenken hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Ik laat de bovenschuif dicht bij koud roken. En als het zou kunnen, zou ik de onderschuiven ook (bijna) dicht doen. Als hij uitgerookt is, laat ik het spul vaak nog een nachtje (koel) na-trekken. Mijn Coldsmoker brandt vaak wel 12 uur. Fijn ding hoor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Speets, wat weet jij toch veel! Dank Oh en die coldsmoker had ik gezien. Leek me wat prijzig. Dus ik dacht: pfff ik fix zelf wel wat. Nu lichtelijk spijt van. Maar wel veel geleerd over dat waar rook is, niet altijd vuur hoeft te zijn en zeker omgekeerd niet Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Ik heb helaas geen ervaring met die blokjes. Mijn coldsmoker brand geen 12 uur, dat geeft ook niet ik vul hem halverwege gewoon een keer bij. Waardoor ie harder gaat roken, omdat ie dan 2 kanten op gaat Maar goed, er hangt vaak best wat spek of vlees in de ton dus er mag best wat meer rook zijn af en toe. Bovenop mijn ton zit aan de zijkant een gat in het deksel, en daar hebben we nog een schoorsteentje op gemaakt voor een wat betere trek. Die is altijd open. Het klepje onderaan... ik weet niet, ik doe hem vaak dicht geloof ik. Het verschilt een beetje, met wat er voor een windje staat, hoe warm het is, etc. Op een warme dag loopt de temp. in de ton anders best nog op, hij is pikzwart namelijk. Dan zet ik het luikje open, en weggedraaid van de wind. En dan de coldsmoker er een eind vanaf, anders jaagt het teveel door. Het is zo'n oliedrum dus er zit al gauw... 40 cm? tussen het klepje en die coldsmoker als ik hem helemaal achterin zet. Na het roken laat ik alles inderdaad ook nog een nacht goed afkoelen en wat na-roken in de ton die heerlijk ruikt ondertussen Rook moet er wel uit kunnen, zij het langzaam. Anders (bij helemaal geen uitlaatje) kan het vlees een zure smaak krijgen geloof ik. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Dank voor jullie tips! Het gaat veel beter. Door schuifje beneden zo dicht als kan, schuifje boven op kiertje, en mijn eigen-gecreëerde (humhum) cold smoker Had bedacht dat er zuurstof onder de mot moet kunnen komen. Dus zo'n alu bbq bakje op een paar dakpanscherven gezet, en daarop gaan roken. Nu smeult de mot veel beter op. Nog niet geheel, maar echt veel beter wel dan eerst. Al heel bijster tevreden Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 5 november 2017 Geplaatst: 5 november 2017 Je hebt wel grove mot hoor Die van mij is veel fijner, dat maakt natuurlijk ook uit... Edit: Jorieke heeft veel meer verstand van roken dan ik. Ik meldde alleen hoe ik het doe Die zure smaakt heb ik ook gelezen, maar dat was bij koud roken als de buitentemperatuur te laag is.Al sluit het een het ander natuurlijk niet uit Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 18 november 2017 Geplaatst: 18 november 2017 Ik heb/had (bijna leeg nu...) nog een zak houtmot, van populier. En dat rookt echt voor geen meter! Hij houdt er gewoon steeds mee op, als ik niet elk uur ofzo even kijk en blaas en er mee bezig ben. En laat dat nou niet de bedoeling zijn van zo'n koudrookgenerator (waarover ze hier doen alsof ie nu super is afgeprijsd: https://www.vuurenrook.nl/nl/super-sale-cold-smoke-generator-super-sale-van-449.html mocht nog iemand op zoek zijn naar zo'n ding)Afgelopen avond/nacht heb ik het ding nog even goed gevuld, hij smeulde op dat moment 2 kanten op, dus moet toch goed gaan denk je dan. Maar nee, vanmorgen bleek dat hij nog geen cm heeft gesmeuld en toen uit is gegaan. Misschien dat er ook minder wind op stond, en dus niet echt werd aangewakkerd. Maar met andere houtsoorten (beuk, kersen, en wat al niet meer) was dat nooit echt een punt. Ik verwacht nog een berg snippers/mot van een klompenmaker, en dat is dan ook populier. Het zou dus wel heel jammer zijn als het echt aan de houtsoort ligt. Iemand hier die meer weet? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 18 november 2017 Geplaatst: 18 november 2017 Joh. Da's balen, dat ie niet aan wil blijven. Als startende roker, kom ik helaas niet verder dan medeleven Dank trouwens voor het doorgeven van de koudroker super sale! Straks meteen even kijken. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2018 Geplaatst: 8 september 2018 We hebben gisteren en vandaag dik 200 rookworsten, en ook zoiets aan knakworsten gerookt! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 8 september 2018 Geplaatst: 8 september 2018 W A U W!!! Het is bijna tien uur ‘s avonds. En nog krijg ik trek van deze prachtige plaatjes!Go J&J! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 8 september 2018 Geplaatst: 8 september 2018 Oooh ik wil nu ook een knakworstje.met zuurkool en mosterd op zo n broodje van Anna Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Op aanraden van Charly hebben we weer knakworsten laten maken. Ook rookworsten, en nog een stuk of 3 andere soorten worsten. Die knakworsten geven een boel werk, met kriskras over de stokken draperen en voorzichtig doen met die dunne breek/knapbare darmpjes. En de slager vraagt ook een aardige prijs voor dat gepruts Maar goed, ze waren wel erg lekker! En weer eens wat anders, in het assortiment. De slager heeft ze deze keer (gelukkig) wat minder lang gemaakt, ze waren de vorige keer echt wel enorm! We hebben ze vandaag gerookt. En dat was nog best een uitdaging met de zeer koude buitentemp. en een rookkast met hele dunne wandjes en een boel kieren. We kregen de kerntemp. (van de worsten) maar niet hoger dan +/- 49 graden. We hebben een grote plaat hout voor het deurtje geklemd om wat tocht tegen te gaan, en aardig hard doorgefikt met het eikenhout onderin de kast. De temperatuur in de kast liep flink op, normaal zou dat te hoog zijn geweest maar nu kregen we eindelijk de temperatuur van de worsten naar 65 graden! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Jum jum jum!Ik ben weer gelukkig hoor. Dat dat zo’n gepriegel was, had ik me niet gerealiseerd trouwens. Ik zal ze met gepaste eerbied verorberen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 24 januari 2019 Geplaatst: 24 januari 2019 Och ja, wat is geen gepriegel he, van wat wij allemaal doen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 januari 2020 Geplaatst: 17 januari 2020 We hebben weer lekker staan priegelen en prutsen net, maar de knakworsten hangen aan hun stokken in de rookkast! Er zaten hele lange slierten bij, de slager maakt ze voor ons en dan verschilt dat nog wel eens. We hebben ook al een volle kast met rookworsten gerookt. Morgen nog eens zo'n lading denk ik, om en nabij. De rookkast is ooit als tijdelijke kast gebouwd, en hij is vorig jaar zelfs in zijn geheel verplaatst (met de trekker) en doet nu weer dienst. We hebben nog steeds geen permanente kast... Tussen de rookbeurten door harken we het vuurtje wat uit elkaar, zodat het garen van de worsten stopt en ze even wat af kunnen koelen voordat wij ze er uit kunnen halen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 17 januari 2020 Geplaatst: 17 januari 2020 ik wil vast reserveren! Quote
Nasuada Geplaatst: 17 januari 2020 Geplaatst: 17 januari 2020 Ziet er heerlijk uit... Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2021 Geplaatst: 3 augustus 2021 En weer hebben we die 'tijdelijke' kast schoongemaakt en nu ook aardig opgeknapt. Het ding viel bijna om, want er woont/woonde een beest onder/in. Helemaal ondergraven dus, Joep heeft een halve kruiwagen met zand in van allerlei hoeken en gaten kunnen proppen en stampen. De scharnieren even wat verzet zodat de deurtjes weer goed open en dicht gaan, en alle spinnenwebben en dode vliegen enz. er uit geveegd. Ik ben de stokken nu schoon aan het maken, en dan halen we vrijdagochtend een boel rookworsten en knakworsten op en gaan we weer roken! #zinin 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 augustus 2021 Geplaatst: 6 augustus 2021 3 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
redzebra Geplaatst: 6 augustus 2021 Geplaatst: 6 augustus 2021 elke keer als ik die foto's zie komt me de geur en de smaak in de mond, hoelang kan je die bewaren? is toch een grote hoeveelheid. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.