Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

vleesmolen

Featured Replies

Geplaatst:

wie heeft er hier ervaring met een vleesmolen om worst te maken, ben op zoek naar een goede, heb al begrepen dat een handgedraaide niets is als je regelmatig grote hoeveelheden vlees moet verwerken.

Geplaatst:
  • Auteur

Gaat me niet zozeer om de lange arm, ik hoorde dat juist een handgedraaide veel moeite zou hebben met het vlees erdoorheen te krijgen, na een boel speurwerk ben ik erachter dat je de meeste elektrische sowieso maar een half uur achtereen kunt gebruiken.

Huisslachter heb ik nu gevonden, zondag maken we een definitieve afspraak, hij heeft allerlei apperatuur bij zich, ook voor het worstenmaken.

Nu op zoek naar recepten voor hammen koken, zure zult heb ik een recept van gevonden, is wel vrij bewerkelijk, lijkt me.

Leverworst maken lijkt me ook wel een uitdaging, en natuurlijk gaan we vlees roken en massa's worsten maken.

We willen onze eigen vleeswaren gaan maken, nu nog kopen we die, wat natuurlijk belachelijk is gezien onze doelstelling, nu doe ik nog steeds mee aan het kwellen van dieren voor vlees.......

Zie er wel heel erg tegenop,tot nu toe bracht ik mijn varken naar de slachter en ging gauw weg, nu ben ik erbij, word al naar als ik eraan denk.

Geplaatst:

Yola, ik heb een beproefd recept voor paté ( maak ik ieder jaar van ons varkentje) en fromage de tête..als je belangstelling hebt pm je me maar.

Ik ben er ook ieder jaar bij als het varken geslacht wordt ( niet bij het eigenlijke doodmaken trouwens..dat hoeft toch niet?

Wel bij het snijden, dat is ook wel goed, dan kan je precies zien wat wat is.

De eerste keer heb ik wel geleerd dat ik goed aan de slager moest aangeven wat ik wilde met het vlees, voor ik het wist was het op de Franse manier in stukken gesneden, terwijl ik zelf ontbijtspek wilde roken..had ik plots allemaal speklapjes. Wij maken ook boudin (bloedworst) met veel prei en ui erin..superlekker! het is geweldig dat er niet veel meer van je varken overblijft dan de ingewanden en de botten, de huid met wat vet eraan wordt hier in de bomen gehangen en dat eten de meesjes en de specht helemaal kaal in de winter...

Wat de vleesmolen betreft die van de slager is vast erg goed. Ik zou ook graag zelf gehakt maken, maar heb -behalve de molens van de slager- nog geen goede -betaalbare- molen gezien..zo ja koop ik hem meteen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

wat fijn dat ik niet de enige ben die zijn eigen dieren opeet, die arme varkens van Jorieke, volgens mij ziet ze alleen maar rondlopende karbonades en speklapjes op dit moment!

Bij het versnijden van het vlees ben ik altijd, hier wordt het op zijn Duits versneden, hele dikke stukken vlees, als je niet oplet.

We halen er nu een huisslachter bij omdat het nog minder stressvol voor het varken is, ze wordt nu gewoon thuis geslacht en ik denk dat ik erbij moet zijn om haar rustig te houden.

Weet ook niet of ik het redden ga hoor, vind het allemaal erg spannend.

Geplaatst:
:lol:

Weet ook niet of ik het redden ga hoor, vind het allemaal erg spannend.

Ja, dat begrijp ik goed, maar wel superstoer dat je het doet. En voor je varken ook fijn, het beestje is vast rustiger als jij erbij bent!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoi Yola, Dapper hoor van je, voor je varkentje denk ik wel heel oké.

Ik had al een beetje moeite met de kippen vd buren, een eigen varken lijkt me wel heftig.

Sterkte!

Groetjes, Monique

Geplaatst:
  • Auteur

de eerste keer dat we kippen hebben geslacht kon ik ze ook niet eten, heb weken last gehad van de geur van de ingewanden, nu 4 jaar later kan ik slachten en kip eten, geen probleem meer.

Eenden daarentegen kan ik niet slachten, daar heb ik alweer een te grote band mee, wat me dan weer niet belet om het slachten aan iemand anders over te laten en ze dan later weer op te halen en nog weer wat later op te smikkelen.

Varkens kan ik naar de slager brengen, maar of ik het aankan om er nu ook echt zelf bij te zijn, ik ga het snel genoeg ondervinden.

Lammeren naar de slager is alweer een heel ander verhaal, die komen me van al mijn dieren toch het meest dichtbij, maarja, alles houden gaat niet, heb een paar jaar geleden echt met mezelf in de knoop gelegen, uiteindelijk wil ik graag meer schapen en dat betekend dus ook dat er dieren naar de slager moeten, heb toen besloten dat ik of moest ophouden met zaniken of gewoon een paar schapen houden en dan de ram er niet meer bij.

Zolang ik zorg dat ze een goed leven bij me hebben kan ik ermee leven, eet wel veel minder vlees, weet van elk stukje vlees wie het was en lamsvlees eet ik helemaal niet, lekker hypocriet he??

Geplaatst:

Ik vind het juist heel knap dat je het zo doet. Helemaal niet hypocriet. Je weet precies waar je vlees vandaan komt, hebt respect voor het dier en weet 100 % zeker dat het een goed leven heeft gehad. Dat je dan geen lamsvlees eet kan ik me goed voorstellen als ze om je heen gedarteld hebben.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.