Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kruipruimte 13° geschikt als kelder?

HuubvG

Recommended Posts

In mijn nieuwbouw rijtjeswoning is een kruipruimte, bereikbaar door een gat in de dikke, geïsoleerde betonvloer. De wanden zijn van aardbevingbestendig beton en de bodem is zand. Het is er vochtig, geen ventilatie en de temperatuur is nu 13° C.

Bij gebrek aan een echte kelder denk ik eraan deze te gaan gebruiken als alternatief.

Echt erin gaan en heen en weer lopen is er niet bij. Wel kan ik emmers door het luik laten zakken met bijvoorbeeld aardappelen of witlof.

Zou de temperatuur geschikt zijn en de luchtvochtigheid?

17 uren geleden, HuubvG zei:

Echt erin gaan en heen en weer lopen is er niet bij. Wel kan ik emmers door het luik laten zakken met bijvoorbeeld aardappelen of witlof.

Ongeschikt als opslag voor aardappels Huub maar wel grote kans dat de kruipruimte goed bruikbaar is voor de teelt van witlof. Witlof heeft tijdens het forceren juist graag een hoge luchtvochtigheid en een temperatuur die een paar graden rond de 13° C  schommelt is ook prima. De pennen afschermen tegen licht zal in een kruipruimte ook niet nodig zijn dus wat wil je nog meer ? 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

@Frans, mooie tip, die witlof gaat daar zeker komen. Ik had al zaad besteld, wilde na lange tijd hoe dan ook weer eens witlof telen. Een van de groentes die ik het meest eet. :thumbup:

@Arja, mijn vorige huurwoning was een oude, bouw 60 a 70 jaar geleden. Er zat een kelder in, de aardappelen kon ik daar goed bewaren. Kelders worden helaas al lang niet meer ingebouwd, wellicht weer in de toekomst.

Een kelder zou fantastisch zijn. Helaas hadden we bij fe bouw van dit huis weinig invloed op de lay-out. Met pijn en moeite kon er een bijkeuken in, dat kostte me een stuk woonkamer, maar ik ben er super blij mee. Alle modder strandt daar bij de achterdeur, de wasmachine en de diepvries staan er,  Afijn, in een volgende leven... *Noteert kelder op wensenlijstje

• Like 1

• 9 months later...
On 2/9/2021 at 12:28 AM, Arja said:

Ik mis in nieuwbouwhuizen eigenlijk vaak een koele ruimte. 

Jazeker. Maar ook oudere huizen hoor. Wij hebben een jaren 80 flat in Amsterdam, vol op het zuiden. Ook een inpandige berging, dus niks koele ruimte. 

ik zag een tijd geleden dat iemand een ruimte in een tuinhuis/schuur helemaal had geisoleerd zodat de temperatuur constant was voor de opslag van groente etc. Dat is misschien nog een idee. Uiteraard kan ik niet meer vinden waar ik dat zag.