Jump to content

Hydrokweek Aardbeien

Zengrow

Recommended Posts

Hallo. Ik heb me juist even voorgesteld aan de voordeur en kom meteen een vraagje posten.

Ruim een week geleden ben ik gestart met een hydrokweekje van aardbeien. Binnen onder de lamp. En ik voeg mij af of iemand hier ervaring heeft met het houden (telen) van aardbeien op hydro. Graag zou ik iets meer weten over de (1) nutriëntenwens en vooral ook of ik het niets voor niets aan het doen ben. Dan bedoel ik vooral ook de smaak. Ofwel (2) kan een aardbei toch enigszins smaakvol afrijpen onder kunstlicht?

Ik maak me geen illusies dat ze zo lekker (groot) zullen zijn als wanneer geteeld in volle grond onder de stralende zon... ben gewoon nieuwsgierig .

Gr.B.

Ben niet zo bekend met de hydrokweek. Is dat het zelfde idee als ze op grote schaal (en met succes) doen bij o.a. sla?

Wat betreft je vraag (1). Het algemene advies bij aardbeien is altijd: beter te weinig bemesten dan te veel in een keer. Specifiek voor de hydrokweek weet ik het antwoord op je vraag niet. Wat ik wel weet is dat forumlid Borsalino teelt op de manier zoals de pro's dat doen. Hij geeft zijn aardbeien dmv een druppelsysteem agrolution en osmocote exact. Zie hier, hier en hier. Verder niet te veel stikstof geven. Daarnaast nog even melden: Aardbeien zijn redelijk gevoelig voor rot, zeker de kroon.

(2) Moeilijk om daar zonder ervaring een uitspraak over te doen maar ik denk persoonlijk dat het resultaat wat tegen zal vallen. Een lamp kan de zon niet vervangen en ik weet ook niet in hoeverre de hydrokweek de smaak beïnvloedt. Hoe is dat met pepers of iets zoeter: paprika of tomaat, heb je daar vergelijkingsmateriaal van?

Als ik goed begrijp wil je in huis aardbei kweken ? daar zou ik niet aan beginnen is gewoon buitenplant, die koude periode nodig heeft.

Je wilt niet weten hoeveel aardbeien die in de winkel liggen in een kas geteeld worden. O.a. mr. Duivenvoorde neemt wel eens kas-aardbeien voor ons mee, en ze zijn heerlijk!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Nouja uiteraard worden aardbeien in kas gekweekt, maar je gaat me toch niet vertellen dat je dat hetzelfde vindt als in huis ?

Niet het zelfde, maar moet gewoon kunnen hoor. Kijk, buiten vind ik zelf ook mooier, maar ik denk dat het gewoon mogelijk is.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Niet enkel de warmte, dus binnen speelt een rol.

Ook het aantal uren daglicht, en dus moet je met kunstlicht dit nabootsen.

En hoe zit het met je plant(ten) zijn dit 1maaldragers of doordragers, ook belangrijk.

Want zijn het 1maaldragers en hebben ze geen of te weinig bloemen aangelegd dan zal de oogst ook gene vette zijn.

Om je aardbeiplanten op hydrokultuur van de juiste voeding te voorzien zal je de nodige meststoffen daarvoor nodig hebben + de meetapparatuur.

Kamerplanten heb ik op hydrokultuur, de voeding is met Ionenwisselaar = niet geschikt voor aardbeien.

Op het net vind je genoeg info van aarbeitelers over winteraanplant en de juiste zorgen, wel geen hydrokultuur.

Als ik me niet vergis is de hydrokultuur van aardbeien in Thailand mislukt, dus zo simpel is het niet.

Doch het is altijd het proberen waar, niet geschoten is.......................als je geen geweer hebt zeker

Zengrow, heb je blog effe gelezen en als het de bedoeling is aardbeien te oogsten-eten zal je enkel succes hebben als het doordragers zijn, voor 1maaldragers moeten ze eerst bloemen aanleggen, is nu al gebeurt en dan een koude periode = de winter, dus in feite loop je al achter op de normale oogst voor het voorjaar.

Als het doordragers zijn en je hebt de temperatuur en licht optimaal dan heb je pas tegen april aardbeien, als alles meezit!

De aardbeien in buizen die je gezien hebt was dit echte hydrokultuur of aardbeien op substraat?

Veel succes.

Bedankt allemaal voor de reacties

- Ben niet zo bekend met de hydrokweek. Is dat het zelfde idee als ze op grote schaal (en met succes) doen bij o.a. sla?

- Aardbeien zijn redelijk gevoelig voor rot, zeker de kroon.

- Moeilijk om daar zonder ervaring een uitspraak over te doen maar ik denk persoonlijk dat het resultaat wat tegen zal vallen. Een lamp kan de zon niet vervangen en ik weet ook niet in hoeverre de hydrokweek de smaak beïnvloedt. Hoe is dat met pepers of iets zoeter: paprika of tomaat, heb je daar vergelijkingsmateriaal van?

Ja, sla, komkommer, augurk, tomaten en pepers worden vaak op watercultuur geteeld. Dit heeft veel voordelen, nadeel is wel vaak de waterige smaak... zoals alle vollegrond-telers hier zullen beamen...

De rot in de kroon heb ik al ondervonden, maar de oplossing was simpel. De kroon iets hoger trekken zodat deze droog blijft.

Nou ja uiteraard worden aardbeien in kas gekweekt, maar je gaat me toch niet vertellen dat je dat hetzelfde vindt als in huis ?

Ik begrijp ergens wat je bedoelt, maar ik experimenteer graag

- Niet enkel de warmte, dus binnen speelt een rol. Ook het aantal uren daglicht, en dus moet je met kunstlicht dit nabootsen.

- En hoe zit het met je plant(ten) zijn dit 1maaldragers of doordragers, ook belangrijk.

- Om je aardbeiplanten op hydrokultuur van de juiste voeding te voorzien zal je de nodige meststoffen daarvoor nodig hebben + de meetapparatuur. Kamerplanten heb ik op hydrokultuur, de voeding is met Ionenwisselaar = niet geschikt voor aardbeien.

- Doch het is altijd het proberen waar, niet geschoten is.......................als je geen geweer hebt zeker

- Ik vermoed dat het een doordrager is. Maar zeker weten doe ik het niet. Ze draagt gewoon vaker bloemen/vrucht dan je zou verwachten, zelfs 1 in november toen ik haar uit de grond heb gestoken. We zullen zien.

- Ik ben nog in afwachting van een EC-meter. Tot die tijd alles op het oog. Ik gebruik nu de standaard voedingstabletten van Zengrow. Deze geven langzaam hun nutriënten af, 2-3 weken meen ik. Er hangen twee daglicht spaarlampen boven, op 18uur.

- Ja nooit geschoten is altijd mis, is een soort lijfspreuk van mij

- De aardbeien in buizen die je gezien hebt was dit echte hydrokultuur of aardbeien op substraat?
Geen idee, als je het vanuit de lucht zien kan... klikje. Het zijn de rechte lijnen achter het bedrijf. De rechter helft is afgeschermd met wit folie.

Groet, Bas

Oke je moet doen wat je leuk lijkt, maar dat je antwoord krijgt dat het gewoon kan vindt ik net stap te ver.

Mischien is iets tropisch kweken veel leuker succesvoller en ook moeilijk als daar je uitdaging/plezier in zit,

bv vanille orchidee voor vanillestokjes of gember, er is ook een soort tropische waterplant, dacht sla-achtig te eten waar Jasmin het over gehad heeft nuja zo heb je wel meer interesante eetbare dingen om te kweken die buiten niet kunnen, en binnen/tropisch moeten en best uitdaging is of dat lukt.

Volgens mij is bij groentekwekers in kas steenwol gebruikelijk en niet de hydrocultuur.

Players only love you when they're playing.

Oke je moet doen wat je leuk lijkt, maar dat je antwoord krijgt dat het gewoon kan vindt ik net stap te ver.

Misschien is iets tropisch kweken veel leuker succesvoller en ook moeilijk als daar je uitdaging/plezier in zit,

bv vanille orchidee voor vanillestokjes of gember, er is ook een soort tropische waterplant, dacht sla-achtig te eten waar Jasmin het over gehad heeft nuja zo heb je wel meer interessante eetbare dingen om te kweken die buiten niet kunnen, en binnen/tropisch moeten en best uitdaging is of dat lukt.

Volgens mij is bij groentekwekers in kas steenwol gebruikelijk en niet de hydrocultuur.

Goeie ideeen Hans. Gember (knol/wortel) lijkt me wat moeilijk, maar die sla-chtige plant en de vanille waarover je het hebt is misschien wel interessant. Heb je enig idee hoe ik aan vanillezaden kan komen, naast gewoon bestellen? Kan ik die gewoon uit de gedroogde vanille bonen halen... die heb ik nog liggen namelijk... mhhh, daar gaan we weer

Overigens ook teelt op steenwol valt onder hydrocultuur. Volgens mij eigenlijk alles waarbij geen aarde komt kijken, enkel water met nutriënten en een medium voor de plant om houvast in te hebben. De teelt op steenwol valt denk ik onder NFT, Nutrient Flow Technique. Dus water met nutrienten stroomt pertinent of met een interval langs de wortels. Sommige mensen hebben hele toffe systemen gebouwd waarin ze bijvoorbeeld visteelt combineren met groente teelt.

een leuk filmpje.

Het zal ongetwijfeld moeten kunnen om de vanille orchidee te kunnen zaaien, maar lijkt mij opzich wel moeilijk.

Maar als je ze toch heb liggen zou ik proberen

Ik ga er van voorjaar er een kopen maar dan jong plantje gewoon op internet Vreeken heeft ze zowiezo dan kan hij in Mei gelijk de kas, ik las voor een orchidee dat ze best snel kunnen groeien.

Dat waterplantje daar weet Jasmin meer van, het is in een toko tekoop en volgens mij moet je dat eenvoudig kunnen stekken (dus gewoon als groente kopen en dan stekken), ik ben zelf de naam vergeten maar toen ik het met Jasmin over dat plantje had leek deze me wel heel leuk om te proberen.

Zij weet vast wat ik zo onduidelijk bedoel

Zou kunnen, ik noem zelf altijd die kleikorrels hydrocultuur maar moet ik waarschijnlijk hydrokorrels noemen.

Players only love you when they're playing.

• 1 month later...

Dank je wel Bas. Totale noob op dit/dat vlak, heb ik ademloos zitten kijken. Weet nog niet wat ik er mee kan. Maar iets, in ieder geval wel. Zo'n groeikast is wel duur vind ik , maar zou wel een uitkomst voor mij zijn , in een kamer die ik over heb. Moet iets ermee kunnen. dank.