Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

hoeveel compost

Archer

Recommended Posts

Hallo,

Ik start dit jaar voor het eerste een moestuin hier in onze tuin. Nu ben ik aan het bekijken welke bemesting ik zal toepassen.

Daarbij wil ik ook vlaco groencompost smijten + aan te vullen met bio meststoffen.

Als ik de vlaco compost calculator gebruik kom ik voor 10m² uit op 200L ofwel 130kg

Op de site van vlaco staat ook de samenstelling NPK van de groencompost: 0,7 - 0,28 - O,6

Dus als ik enkel kijk naar de stikstof komt er bij 130kg compost 0,91kg stikstof bij.

Anderzijds kijk ik ook naar de behoeftes van de groenten volgens het Velt boek.

Neem daarbij als voorbeeld de kolen. Daarbij kom ik aan 1,98kg/are omgezet is dit 0,19kg per 10m².

Als ik 30kg compost giet zit ik al boven die 0,19kg (0,21kg).

Is mijn redenering correct? Of maak ik een fout in mijn berekening?

130 kg compost per 10m² is misschien wat veel, anderzijds is 30kg compost weinig (minder dan een kruiwagen)...

Hoe zou ik het aanpakken?

Edited by Archer

Veel licht ook aan de huidige grond van je tuin en welke gewassen je wil kweken.

Voor bijv. pompoen op zandgrond is het nooit te veel, maar andere gewassen willen juist weer schraal staan.

10m2 is niet zo veel, en bijv. voor een paar koolplantjes kan je ook een ter plekke een gift geven.

Zelf deel ik mijn tuintje op in vakken en geef aan de hand van de behoefte van de planten per vak niets, compost, mest of beide.

Edited by Patrijs

Misschien niet helemaal juist, maar ik zou het niet te wiskundig maken.

Grote koolsoorten, mais, courgette, prei, etc. die lusten wel wat.

Die kan je dus ook flink wat geven. Zelf heb ik erg arme grond en geef dan een kruiwagen op een paar M2.

Ik heb zelfs in puur compost gekweekt met resultaat.

Compost is niet zo rijk en geeft dat ook maar langzaam af, ook nog eens afhankelijk van het weer.

Bij droog weer hier op het zand doet het maar weinig, ik kan dan gieten en vloeibare mest bijgeven.

Krijgt de kool te weinig meststoffen binnen dan vind ik dat ook niet erg, ze blijven wat kleiner, ik zet er dus wat meer om dat op te vangen.

Bij soorten die veel nitraat kunnen opslaan of niet tegen mest kunnen werk ik vaak met oude kracht, de aardappels na de mais of kool etc.

Ik hoef dan weinig of niets toe te voegen.

Kool op een verwaarloosd tuintje hier zonder mest het blijft lastig op arme grond:

IMG2019022318001892751550950955.jpg

Edited by Patrijs
  • Like 1

Zo is het. Compost kun je niet snel teveel geven. De voedingselementen zitten gebonden in de compost en komen maar mondjesmaat vrij. Ondertussen verbetert compost de structuur van je bodem waarbij humus ontstaat. En deze humus bindt weer voedingselementen zodat ze niet uitspoelen en ook weer mondjesmaat vrijkomen. Al dan niet vrijgemaakt door het bodemleven of de wortelpuntjes van je gewassen zelf. Het is allemaal heel complex, maar je kunt rustig 50 liter of zelfs meer per vierkante meter op je tuin gooien en verwerken in de toplaag. Hangt ook af van je grond. Is deze arm aan organische stof, dan gebruik je meer, en anders minder. 

• Like 1

• 11 months later...
Op 13-2-2021 om 21:55, D_SDennis zei:

Zo is het. Compost kun je niet snel teveel geven.

Absoluut wel. Enkele jaren geleden had VELT een voorlichting over hoe te veel compostgebruik ook bij veel mensen die denken dat ze biologisch en ecologisch bezig zijn,leidt tot een toestand van serieuze overbemesting en uitspoelen/vervliegen van nitraten en uitspoelen van fosfaten. 

Als er een controle zou komen in bioltuinen die te lang en te veel met compost (en soms nog extra daarbovenop met flink wat koemest of paardenmest, die niet is verteerd of verrot) "gevoed" worden, zouden er vele zeker niet meer aan de normen van mestdecreten (Belgie) of o.a de nitraat (=stikstof) richtlijn (Nederland)  die voor agrariers gelden voldoen. Als ecologisch tuinieren je lief is, dan is de maat ongeveer: 1 jaar 5 cm, 1 a 2 jaar daarna 3 cm, en daarna maximaal 1 centimeter gemiddeld. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.